Volkswagen Polo on uudistunut, Suomeen syksyllä

Uusi Volkswagen Polo on julkistettu. Myynti Suomessa alkaa kesällä ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen syksyllä.

Volkswagen Poloa valmistetaan sekä Espanjassa, Pamplonassa että Etelä-Afrikassa, Uitenhagenissa ja kohta ne ovat matkalla asiakkailleen ympäri maailman.

Yli 18 miljoonalla valmistetulla kappaleella, Polo on yksi maailman menestyneimmistä kompaktin kokoluokan autoista.

Kuva: Volkswagen.

Polo on ehkä kooltaan pieni mutta se on yksi suurista Volkswagen-mallistossa: vuosien ajan se on lunastanut paikkansa kolmen myydyimmän mallin joukossa.

Auton muotoilu, teknologiat ja varustelutasot ovat uudistuneet ja ne ovat heti havaittavissa, niin auton etu- kuin takaosassakin.

Puskurit ja tavaratilan luukku ovat saanet uudenlaisen ilmeen, kuten myös etu- ja takavalot, jotka ovat nyt molemmat varustettu led-teknologialla.

Uuden valomuotoilun ansiosta Polossa on nyt erityisen karismaattinen päiväajovalojen ja pimeän ajovalojen kuvio.

Kuva: Volkswagen.

Ensimmäistä kertaa Poloon on saatavilla myös IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, jolloin auton levyinen, huomiota herättävä led-valojuova erottaa valot muista versioista.

Uudistetun Polon vakiovarusteisiin kuuluvat myös 8 tuuman Digital Cockpit -mittaristo ja uudelleen suunniteltu monitoimiohjauspyörä sekä viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä, joka varustelutasosta riippuen sisältää sisäänrakennetun e-SIM-kortin ja langattoman App-Connect-älypuhelinliitännän.

Mikäli autoon on valittu Climatronic-ilmastointi, automaatti-ilmastointia voidaan ohjata nyt kosketusnäytön kautta.

Osittain automatisoitua ajamista

Teknisestä näkökulmasta katsottuna tässä kompaktin kokoluokan neliovisessa mallissa on paljon yhtäläisyyksiä Volkswagenin isomman kokoluokan autojen kanssa. Esimerkiksi: uudistettuun Poloon on ensimmäistä kertaa saatavilla osittain autonomista ajamista tukeva IQ.DRIVE Travel Assist –järjestelmä (vakiovaruste R-Line).

Järjestelmä yhdistää uuden ennakoivan ja mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen.

Kuva: Volkswagen.

Uuden Travel Assist -järjestelmän avulla auto automatisoi ajamista aina 0–210 km/h nopeuksissa.

Mikäli auto on varustettu Travel Assist -järjestelmällä, uusi monitoimiohjauspyörä on varustettu herkillä kosketuspinnoilla. Nämä rekisteröivät, että kuljettajan kädet koskettavat ohjauspyörää kun IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä on aktivoituna, näin auto vastaa EU:ssa määritellyn automatisoidun ajamisen tason 2 vaatimuksia.

Tämän lisäksi Polossa on vakiovarusteena useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka sisältää nyt hätätilanneavustimen sekä kaistanpitoavustimen.

Aikaisempaa enemmän vakiovarusteita

Polon varustelutasot on suunniteltu ja konfiguroitu uudelleen. Tällä kertaa Volkswagen tekee kuitenkin kaiken toisin ja on nimennyt varustelutasot uudelleen ja samalla lisännyt aikaisempaa enemmän vakiovarusteita kuhunkin varustelutasoon.

Suomessa varustelutasojen nimet poikkeavat Saksan varustelutasojen nimistä ja ovat tästä lähtien: Comfort, Style ja R-Line. Myöhemmin mallistoon lisätään vielä erityinen Polo GTI.

Uusien valojen ja muiden uusien vakiovarusteiden lisäksi uutena vakiovarusteena on myös keskiturvatyyny, joka sijaitsee kuljettajan istuimessa.

Kuva: Volkswagen.

Törmäystilanteessa se avautuu etuistuinten keskelle ja estää esimerkiksi mahdollista pääkontaktia kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä sivuttaisessa törmäystilanteessa.

Toinen uusi turvallisuusominaisuus on sivuturvavyön kiristin, joka kiristää turvavyötä sivuttaissuunnassa lantion kohdalla.

Vakiovarusteita ovat myös 6,5 tuuman infotainment-järjestelmä, ilmastointi, Bluetooth- ja App-Connect-liitännät sekä sähkökäyttöiset ja lämmitettävät ulkopeilit.

R-Line-varustelutaso puolestaan lisää Poloon urheilullisia ominaisuuksia. R-Line-varustelutaso tuo mukanaan muun muassa 8 tuuman infotainment-järjestelmän, erilaisen istuinmateriaalin, ArtVelours-microfleece-verhoilun ja langattoman App-Connect-älypuhelinliitännän, Travel Assist -järjestelmän ja 16 tuuman alumiinivanteet sekä ulkonäköön vaikuttavia tekijäitä kuten omat R-Line-puskurit.

Ulkovärejä on saatavilla kahdeksan, joista neljä voidaan yhdistää mustaan kattoon.
Lisävarusteilla Polosta voi luoda omanlaisensa. Saatavilla on mm. panoraamakattoluukku, IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, 10,25 tuuman Digital Cockpit Pro -mittaristo, 9,2 tuuman Discover Pro -infotainment-järjestelmä, avaimeton lukitus ja käynnistys Keyless Access, urheilullinen alusta (-15 mm) ja ajoprofiilin valinta.

Neljä kolmesylinteristä moottoria

Kolme bensiinimoottoria ja TGI-kaasuversio. Uudistettuun Poloon on valittavissa kolme eri tehoista bensiinimoottorivaihtoehtoa ja yksi TGI-kaasuversio.

Volkswagen Polo on aina etuvetoinen.

Bensiinimoottorit ovat saatavilla manuaalivaihteisena teholuokissa 59 kW (80 hv), 70 kW (95 hv) ja 81 kW (110 hv).

Polon 70 kW:n versio on saatavilla myös seitsenvaihteisella dsg-automaattivaihteistolla, 81 kW:n versio on puolestaan aina varustettu dsg-automaattivaihteistolla.

Kuva: Volkswagen.

Lisäksi Polo on saatavilla TGI-kaasuversiona (maa-/biokaasu). Polon 1,0 TGI -moottorin teho on 66 kW (90 hv) ja vääntö 160 Nm.

Kaikki moottorit ovat kolmisylinterisiä ja kapasiteetti on 999 cm. Polon 70 kW ja 81 kW -moottoreissa on turboahdin. Myöhemmin saataville tulee myös Polo GTI, jonka moottorin teho on 152 kW (210 hv).

Volkswagen Polo perustuu MQB A0 -alustarakenteeseen. Sen mittasuhteet ovat pysyneet lähes samoina. Pololla on pituutta 4 053 mm, leveyttä 1 751 ja korkeutta 1 446. Akseliväli on pysynyt samana ja on 2 564 mm. Tavaratilaa on 351 litraa.

Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset uudistetut Polot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Säädyllisesti varusteltu VAG jo alimmalla varustetasolla. Sellaista ei ole vielä koskaan nähtykään. Kaikki on näköjään mahdollista.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here