Tuomas Tujula nousi Span klassikkokilpailussa palkintopallille

Garage 59-tallin Aston Martin GT3 -autokunnan Tuomas Tujula nousi Span 24 tunnin klassikkokilpailussa palkintopallille.

Tujula sijoittui Silver Cup-luokassa kolmanneksi ja ajon kokonaiskilpailussa sijalle 14.

Silver Cup -luokan palkintopallilla nähtiin kaksi suomalaiskuljettajaa, kun Mercedes-AMG GT3-autokunnassa kilpaillut Patrik Kujala juhli Silver Cup-luokan voittoa.

Tujulan autokunta, johon kuuluivat suomalaiskuljettajan lisäksi Ranskan Valentin Hasse-Clot, Tanskan Nicolai Kjærgaard ja Iso-Britannian Alex MacDowall, starttasi lauantaina klo 17.30 24 tunnin ajoon 58 GT3-autokunnan joukossa ruudusta 36.

Kilpailun alussa tapahtuneen neljän auton kolarin takia ajoa ajettiin pitkään keltaisten lippujen alla.

Ensimmäisen ajotunnin jälkeen Tujulan autokunta oli pudonnut sijalle 45, josta käynnistyi nousu. Kuuden tunnin ajon jälkeen autokunta oli noussut jo kokonaiskilpailussa sijalle 31 ja 12 ajotunnin jälkeen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sijalle 22. Silver Cup -luokassa sijoitus oli jo viides.

Kuusi tuntia ennen kilpailun loppua autokunta oli jo taistelemassa tosissaan Silver Cup -luokan voitosta. Autokunta ajoi yleiskilpailussa sijalla 13 ja Silver Cup -luokassa toisena.

Viisi tuntia ennen ruutulippua Tujula nosti Aston Martinin ensimmäisen kerran Silver Cup -luokan johtoon. Kuljettajavaihdon jälkeen epäonni astui kuvaan mukaan, kun Aston Martinin etuovi ei pysynyt kiinni ja autokunta joutui seisomaan ylimääräisen minuutin ratavarikolle.

Viimeisten kahden tunnin ajan autokunta ajoi valtavalla vimmalla kärkeä takaa. Takaa-ajo laantui ensin turva-autojaksoon ja lopulta vesisateeseen, joka jatkui kilpailun maaliin asti.

Tujulan Aston Martin -autokunta kiersi 24 tunnin ajon aikana seitsemän kilometriä pitkää Span rataa kaikkiaan 550 kierrosta eli 3850 km ja hävisi kakkossijan 1,1 sekunnilla!

– Olen erittäin tyytyväinen, että pääsimme maaliin. Aika moni muu autokunta jäi matkan varrelle. Todella haastava kilpailu. Muutama tunti ennen kilpailun päättymistä kuljettajavaihdon yhteydessä oven lukituksen salpa jäi lukkoasentoon, eikä ovea saatu kiinni. Siinä meni hetki ennen kun mekaanikot huomasivat, mistä on kyse. Kun lukon lukitus oli purettu, pääsimme jatkamaan matkaa. Hävisimme tilanteessa reilut 50 sekuntia.

Tujula sanoo, että hänen oma ajamisensa rankan vuorokauden mittaisen ajon ensikertalaisena jäi selkeästi plussan puolelle.

Konsta Lappalaisen kisa päättyi heti alkuunsa

Konsta Lappalaisen ensimmäinen 24 tunnin kestävyysajon kilpailu päättyi dramaattisissa tunnelmissa kun Lappalaisen autokunnan ajovuorossa ollut britti Jack Aitken menetti autonsa hallinnan legendaarisessa Eau Rougen mutkayhdistelmässä ja suistui kovavauhtisesti ratavalliin.

Kilpailun yhdeksännellä kierroksella sattuneen ulosajon myötä auto kimposi rengasvallista takaisin tielle, jolloin niin perässä ajanut tiimikaveri kuin kaksi muuta autokuntaa osui Aitkenin autoon sillä seurauksella, että tiimin Lamborghini Huracan GT3 EVO kilpa-auto tuhoutui täysin ja niin Aitken kuin tiimikaveri Franck Perera kiidätettiin sairaalaan.

Vaikka 250 km/h vauhdista sattunut tilanne näytti erittäin vakavalta niin autojen turvavarusteet pelastivat niin Aitkenin kuin kolmen muun autokunnan kuljettajan hengen. Siltikin Aitkenilla edessä on pitkä sairasloma ja näin Lappalainen tulee saamaan uuden tiimikaverin loppukauden kilpailuihin.

– Eau Rougen mutkayhdistelmä on yksi rata-autoilun Maailman haastavimmista kun jyrkän mäen ylitykselle saavutaan 250 km/h ja näkyvyys eteenpäin on vain muutamia kymmeniä metrejä. Nyt kun tiimikaverini Aitken suistui ratavalliin niin kovan osuman myötä hän kimposi juuri siihen kohtaan mihin perässä tulevat ajavat luottaen siihen, että siellä ei ole estettä vastassa. Ei siinä tilanteessa kukaan ehtinyt tekemään yhtään mitään kun ensiksi tiimimme toinen autokunta osui täydestä vauhdista automme takapäähän ja sitten kaksi muuta autokuntaa osui myös autoomme sillä seurauksella, että autosta ei jäänyt jäljelle kuin kuljettajaa suojannut turvakehikko. Moottorikin irtosi ja jäi palavana käryämään ratavallin päälle, Lappalainen kertoo erittäin dramaattisesta tilanteesta.

 

Runsaasti tapahtumia sisältäneen kestävyyskilpailun voitti italaialaisen Alessandro Pier Guidin, ranskalaisen Côme Ledogarin ja tanskalaisen Nicklas Nielsenin ajama Ferrari 488 GT3, joka 24 tunnin aikana kiersi SPA-Francorchampsin kilparadan 556 kierroksen verran.

24h SPA-Francorchamps 2021

1. Alessandro Pier Guidi (ITA) & Côme Ledogar (FRA) & Nicklas Nielsen (DEN), Iron Lynx Ferrari 488 GT3, 556 kierrosta
2. Dries Vanthoor (BEL) & Kelvin van der Linde (SFA) & Charles Weerts (BEL), Audi Sport Team WRT R8 LMS GT3, +3,978s
3. Marco Sorensen (DEN) & Nicki Thiim (DEN) & Ross Gunn (GBR), Garage 59 Aston Martin Vantage AMR GT3, +1:20,979s

11. Patrik Kujala (FIN) & Rik Breukers (NDL) & Ricardo Sanchez (MEX) & Ezequiel Perez Companc (ARG), Madpanda Motorsport Mercedes-AMG GT3, +5 kierrosta (1. Silver Cup)
14. Tuomas Tujula (FIN) & Valentin Hasse Clot (ITA) & Alex MacDowall (GBR) & Nicolai Kjaergaard (DEN), Garage 59 Aston Martin Vantage AMR GT3, +6 kierrosta (3. Silver Cup)

kesk. Konsta Lappalainen (FIN) & Jack Aitken (GBR) & Arthur Rougier (FRA), Emil Frey Racing Lamborghini Huracan GT3 EVO, ulosajo 9. kierroksella

Silver Cup, Spa 24 tuntia, Spa-Francorchamps

1. Mercedes-AMG GT3: Patrik Kujala (FIN), Ezequiel Perez Companc (ARG), Ricardo Sanchez (USA), Rik Breukers (NED) 550 kierrosta

2. Mercedes-AMG GT3: Axcil Jeffries (ZW), Oscar Tunjo (COL), Paul Petit (FRA), Marvin Dienst (GER) + 1 kierros

3. Aston Martin GT3: Tuomas Tujula (FIN), Valentin Hasse-Clot (FRA), Nicolai Kjærgaard (DEN), Alex MacDowall (GB) + 1.109

www.tuomastujula.com

www.konstalappalainen.com

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!