Ensimmäisissä kuvissa on Autotodayn tiimin vauhtikuvia. Neljäntenä kuvana on Suomesta lähteneen joukon autot takaisin Suomessa Helsingin Länsisatamassa.
4.6.2018 16.10
Autotoday osallistui tänä vuonna neljättä kertaa Liettuan autotoimittajien yhdistyksen järjestämään Baltic Press Rally -kisaan.
Olemme julkaisseet aikaisemmin jutun auton hankinnasta ja valmistelusta ralliin.
Nyt kisaviikonloppu on takana päin ja kaikki suomalaiset autokunnat selvisivät kisasta ilman suurempia kommelluksia.
Suomalaiset autokunnat eivät perinteisesti ole miehittäneet kärkipaikkoja, ja ennen viikonloppua Autotodayn tiimi oli kaksi vuotta sitten ensimmäinen suomalainen autokunta palkintopallilla.

Olimme silloin toisella sijalla diesel-luokassa, kun osallistujia luokassa oli kaikkiaan neljä.
Tänä vuonna suomalainen pari Petri Suuronen ja Kai Kankaala pääsivät Jaguarillaan kolmospaikalle turistiluokassa. Kyseisessä luokassa oli tänä vuonna neljä osallistujaa.
Suuronen ja Kankaala asuvat Virossa, mutta edustivat kisassa Suomea.
Kisassa oli kaikkiaan 70 osallistujaa eri luokissa. Osa ajoi historic- ja turistiluokissa, joiden radat ja tehtävät olivat helpompia kuin varsinaisten kisaluokkien erikoiskokeet ja siirtymät.
Muut suomalaiset tiimit olivat Lauri Ahtiainen – Liga Šuksta, Antti Kautonen – Henri Posa, Maksim Shpak – Timi Veikkolainen sekä Autotodayn tiimi Niclas von Bell – Clas von Bell.
Parhaiten luokassaan pärjäsi Kautosen autokunta sijoittumalla seitsemänneksi I-luokassa. Samassa luokassa ajoi myös Autotodayn tiimi ja sijoituimme kymmenenneksi eli viimeiseksi.
Kärki ajoi oikeilla kisa-autoilla kun sekä Kautonen että Autotoday-tiimi ajoi noin 30 vuotta vanhoilla katukäyttöön tarkoitetuilla Peugeot 205 -autoilla.
Kautosen autokunta hävisi kärjelle noin 9 minuuttia ja Autotodayn autokunta noin 15 minuuttia.
Ahtiaisen autokunta ajoi Mazda MX-5 -mallilla luokassa III ja sijoittui luokassaan sijalle 7.
Luokassa oli kaikkiaan seitsemän tiimiä. Ahtiaisen aika oli vajaan minuutin heikompi kuin Kautosen autokunnan aika.
Suomalaisista kaikkein nopein autokunta oli Shpakin tiimi. He ajoivat VIP-luokassa Lotus 7 -urheiluautolla ja ajoivat yli kaksi minuuttia nopeammin kuin Kautonen.
Shpakin autokunta sijoittui kuitenkin luokassaan viimeiseksi eli sijalle 15.
Kisan kaikkein nopein oli Švedas Vytautas – Daugélaité Eglé ajalla 41.55,6. He ajoivat kisan Audi RS3 -autolla.

Autotodayn projektiauto kesti
Autotoday-tiimille hankittiin auto nimenomaan tätä seikkailua varten. Autoa kunnostettiin ennen kisareissua, mutta kaikkea ei saatu aivan viimeisen päälle ennen lähtöä Liettuaan.
Vasen vetonivel ääntelehti kisan aikana siihen malliin, että oikealle käännettäessä piti ottaa hieman rauhallisemmin.
Ainoa varsinainen ongelma auton kanssa oli kaasuvaijerin kiristyksen pettäminen erikoiskokeen aikana. Muutama sata metriä piti ajaa sitten melkein tyhjäkäynnillä.
Vika saatiin korjattua nopeasti ja sen jälkeen auto toimi moitteetta.

Baltic Press Rally
Liettuan autotoimittajat ovat jo yli 20 vuotta järjestäneet Baltic Press Rallyn nimellä kulkevan tapahtuman. Suomalaisia osallistujia oli ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten.
Kisassa ajetaan 15 – 20 ”erikoiskoetta”, jolloin kisataan sekä tarkkuudessa että nopeudessa. Useimmat erikoiskokeet ajetaan parkkipaikoilla tai ajoharjoitteluradoilla. Yksi erikoiskoe kestää pisimpään muutaman minuutin.
Erikoiskokeiden välillä pitää osata suunnistaa gps-koordinaattien mukaan oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Paikalliset toimittajat ja VIP-luokan osallistujat kisaavat aivan tosissaan tehokkailla kisa-autoilla. Me suomalaiset olemme perinteisesti ottaneet hieman rennommin ja enemmän seikkailumielessä.
Osa suomalaisporukasta on jo neljä vuotta kiertänyt Liettuan ja Latvian maaseutua ristiin rastiin.
Kaikkein yllättävintä vuosien aikana on melkein ollut ne mahtavan näköiset kartanot, joita näissä maissa on yllättävän paljon.
Suomalaisten kisaryhmän kokoaa vuosittain Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys. Ensi vuonna on taas tarkoitus pitää Suomen lippu korkealla Liettuassa.