Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen, todetaan HSY:n tiedotteessa.
Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.
HSY aloittaa uuden jäteautokokeilun tänä kesänä Helsingin kantakaupungissa. Täysin sähkökäyttöinen auto vähentää tyhjennystoiminnasta aiheutuvia melu- ja päästöhaittoja.
Auto jatkaa samalla HSY:n taiteellisesti koristeltujen keräysautojen sarjaa ja sen tunnistaa “sähköllä kehräävästä” ilveskuvituksesta.
HSY valmistelee täyssähköisen jäteauton käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla ja ensimmäinen auto aloittaa työnsä kesäkuussa.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa valmistellussa projektissa selvitetään, kuinka täyssähkökäyttöinen jäteauto vähentää jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuvaa melua ja kuinka se soveltuu jätteenkeräykseen pohjoisissa olosuhteissa.
– Kokeilun keskeisiä tavoitteita ovat jätteenkeräyksen meluhaittojen sekä lähipäästöjen, kuten pakokaasun ja pienhiukkasten, minimointi. Pyrimme selvittämään, että olisivatko täyssähköiset jäteautot tulevaisuudessa paras ja edullisin keino näiden haittojen vähentämiseen, toteaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.
Täyssähköauton käytöstä ei pitäisi syntyä lainkaan välittömiä pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä, joten sen käyttö parantaa omalta osaltaan ilmanlaatua.
Tämä on erityisen tärkeää kantakaupungin kapeilla kaduilla, joissa liikenteestä johtuvien hiukkaspäästöjen vaikutus hengitysilman laatuun on erityisen voimakas. Keräyksen melutasoon vaikuttavat myös jäteastioiden ominaisuudet ja työskentelytavat.
– Täyssähköinen jäteauto vähentää keräyksen melua kahdella tapaa: auton liikkumisen sekä jäteastian noston ja tyhjentämisen tarvitsema energia saadaan sähkömoottoreista nykyisen dieselmoottorin sijaan. Autoa on kehitetty VTT:n koordinoimassa rinnakkaishankkeessa, VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona kertoo.
Sääolot suurimpina haasteina
Sähköinen jäteauto suorittaa astiatyhjennyksiä aluksi vain Helsingin kantakaupungissa, mutta toiminta-aluetta voidaan myös laajentaa koko HSY:n keräysalueelle.
Tyhjennystyötä varten autoa täytyy ladata varikolla yön yli, minkä lisäksi päivällä voidaan tehdä pikalataus keskustan lähellä vuoronvaihtojen välissä. Täyssähköisten jäteautojen käytöstä pohjoisissa olosuhteissa on toistaiseksi vähän kokemusta.
– Haluamme varmistaa auton toimivuuden myös ankarammissa ja vaihtelevissa sääoloissa. Siksi kartoitamme kokemuksia ja kokonaishyötyjä talvikauden yli kestävällä kokeilulla, joka päättyy keväällä 2023, Nuutinen taustoittaa.
Sähköinen jäteauto on yksi Smart Otaniemi -innovaatioekosysteemin hankepiloteista. Smart Otaniemi kuuluu Business Finlandin Smart Energy Finland -ohjelmaan, joka rahoittaa älykkäiden energiaratkaisujen innovaatioita. Kokeiluun on saatu myös Business Finlandin innovatiivisten julkisten hankintojen rahoitusta.