Tällainen on uusi Cupra Leon

Kuva: Cupra.

Uusi Cupra Leon on täällä. Se on ensimmäinen Leon, joka kantaa Cupra-logoa. Uusi Cupra Leon on suunniteltu, kehitetty ja se myös valmistetaan Barcelonassa, Martorellin tehtaalla.

Cupra Leon on saatavilla sekä 5-ovisena että Sportstourer-mallina. Lisäksi Cupra Leon tarjoaa erilaisia yksilöintimahdollisuuksia, joilla auton voi muokata juuri omaan elämäntyyliin sopivaksi.

Cupra Leonissa on laaja valikoima vakiovarusteita mm. täys-led-valot yhdistettynä takaosan reunasta reunaan ulottuvaan led-valoon, kuppi-istuimet, urheilullinen alusta, avaimeton sisäänkäynti ja sisätilojen ambient-valaistus.

Kuva: Cupra.

Ladattava hybridi (eHybrid)

Cupra esittelee ja integroi ensimmäistä kertaa perinteisen moottoriteknologian ladattavaan hydridiin. Ladattava hybridi on saatavilla sekä 5-oviseen malliin että Sportstoureriin.

Huippusuorituskykyisen ladattavan hybridin sydämenä sykkii 150 hv:n (110 kW) 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori 250 Nm:n väännöllä ja 115 hv:n (85 kW) sähkömoottori, jossa on 13 kWh:n litiumioniakku – tarjoten 245 hv:n kokonaistehon (180 kW) ja 400 Nm:n väännön.

Mikäli ajo tapahtuu pelkästään sähköllä, toimintamatka on noin 60 km (WLTP). Kun akku tarvitsee latausta, se voidaan tehdä vain 3,5 tunnissa käyttämällä latauslaitetta (tai kuusi tuntia 230 V:n kotitalouspistokkeesta). Taloudellisen mutta suorituskykyisen ladattavan hybridin CO2-päästöt ovat alle 50 g/100 km.

Kuva: Cupra.

TSI-bensiinimoottori

Uusi Cupra Leon tulee saataville myös kolmella eri nelisylinteisellä turboahdetulla 2,0 TSI-bensiinimoottorilla (suoraruiskutus).

Tehovalikoimassa ovat 245 hv (180 kW / 370 Nm) ja 300 hv (221 kW / 400 Nm) versiot.

Nämä kaksi versiota ovat etuvetoisia ja saatavilla sekä 5-ovisena versiona että Sportstourerina.
Autoon integroitu elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukitus (VAQ) tarjoaa parempaa kontrollia ja tarkkuutta tehon tuottamisessa. Järjestelmä lukee tietoa useasta lähteestä – ohjauskulma, renkaan nopeus ja kallistukset – tuottaakseen vakautta dynaamisissa ajo-olosuhteissa.

Tarjolla on kuitenkin vielä yksi versio. Malliston tehokkain moottori tuottaa tehoa 310 hv (228 kW) ja vääntöä 400 Nm.

Tämä tehoversio on saatavilla vain Sportstoureriin DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivedolla varustettuna. 4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.

Kaikki tehoversiot hyötyvät DSG-kaksoiskytkimellä varustetusta automaattivaihteistosta, joka tekee vaihteenvaihdon tarkemmaksi, selkeämmäksi ja pehmeämmäksi.

Elektronisesti toimiva vaihteidenvaihto (shift-by-wire) on suunniteltu siten, että vaihteenvalitsin ei ole enää yhteydessä vaihdelaatikkoon mekaanisesti, sen sijaan vaihteen vaihtamiseen käytetään elektronista signaalia.

Tämä teknologia lisää taloudellisuutta mutta lisää samalla ajomukavuutta. Mikäli kuljettaja haluaa itse päättää vaihteen vaihtamisesta, voidaan käyttää ohjauspyörään integroituja vaihteenvalitsimia.

Kuva: Cupra.

Alusta

Cupra Leonin perusta on progressiivinen ohjausjärjestelmä. Cupra Leon pystyy reagoimaan eri ajotyylien muutoksiin ja tienpintoihin adaptiivisen alustansäädön ansiosta (DCC). Järjestelmä tekee muutoksia asetuksissa vain millisekunneissa.

Cupra Leonin neljä eri ajoprofiilia tarjoavat kuljettajalle mahdollisuuden säätää autoa kulloiseen ajotyyliin sopivaksi: Comfort, Sport, Cupra ja Individual.

Nämä ajoprofiilit vaikuttavat auton luonteeseen ja antavat sille täysin omanlaisia kykyjä, joita ei ole aikaisemmin nähty tässä segmentissä. Vaihto eri ajoprofiilien välillä onnistuu nyt myös entistä helpommin uudenlaisen liukujärjestelmän avulla.

Kun DCC-järjestelmä antaa kuljettajalle suoran vastineen auton käyttäytymisestä, apuna käytetään myös Cupra Leonin alustateknologiaa; edessä MacPherson-jousituet ja takana monituenta, jouset ja iskunvaimentimet tasoittavat erityisesti eroa päivittäisen ja enemmän energisemmän ajotyylin välillä.

Viisiovisen auton leveyttä on pienennetty 16 mm (1 800 mm), kun taas koko auton rungon leveys on pysynyt samana (1 784 mm).

Korkeus on 3 mm matalampi (1 456 mm) mutta akseliväliä on puolestaan kasvatettu 50 mm (2 686 mm), tarjoten takamatkustajille enemmän tilaa ja samalla enemmän vakautta. Cupra Leonin pituus on 4 368 mm (+86 mm).

Cupra Leon Sportstourerin mitat ovat: pituus 4 642 mm (+93 mm), leveys 1 800 mm (-16 mm) ja korkeus 1 448 mm (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, joka on 50 mm enemmän kuin edellisessä sukupolvessa.

Tavalliseen Leoniin verrattaessa Cupra Leon on 25 mm alempana etuakselilla ja 20 mm alempana takana, tarjoten alhaisemman painopisteen ja urheilullisemman ajomukavuuden.

Kaikkein tehokkaimmassa Sportstourer-versiossa on viimeisimmän sukupolven 4Drive-nelivetojärjestelmä.

Sähköhydraulisella monilevykytkimellä varustettu nelivetojärjestelmä ohjaa voiman pyörille kontrolloidusti auttaen maksimoimaan vedon ja suorituskyvyn.

Järjestelmä sijaitsee taka-akselilla ja sen sijainti auttaa parantamaan painojakaumaa ja vähentämään hitautta ja reaktioaikaa, jolloin uusi Cupra Leon pystyy reagoimaan eri skenaarioihin entistä vakaammin.

Kuva: Cupra.

Ulkopuoli

Ulkovärivaihtoehtoina on neljä metalliväriä, ja kaksi erikoisväriä sekä kaksi mattaväriä. Cupra Leonin muotoiluelementtinä toimivat myös 19-tuuman Cupra-vanteet – saatavilla kuparin ja timantin värisinä, jotka verhoavat 370 mm:n kuparinvärisiä Brembo-jarrusatuloita.

Cupra Leonin 245 hv tehoversiossa vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset, kun taas muissa on vakiona 19-tuuman vanteet.

Pakoputket, diffuusori ja ilmanohjain lisäävät urheilullisia piirteitä auton estetiikkaan. Ulkopuolen elementit toimivat estetiikan lisäksi myös toisessa tarkoituksessa, sillä ne helpottavat ilman kulkemista auton yli ja parantavat näin auton ilmanvastusta, taloudellisuutta ja suorituskykyä. Cupra Leonin aerodynamiikka on 8 prosenttia parempi kuin edellisen sukupolven mallin.

Kuva: Cupra.

Sisätilat

Uusi Cupra Leon toivottaa tervetulleeksi heijastamalla tervetulotoivotuksen maahan, jo ennen kuin astuu autoon sisään. Autossa on kuppi-istuimet, Cupra-ohjauspyörä, jossa on erilliset painikkeet auton käynnistykselle ja Cupra-moodille sekä digitaalinen mittaristo.

Uusi, iso 10-tuumainen infotainment-järjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.
Uudenlainen, pienempi vaihteenvalitsin luo puolestaan enemmän tilaa keskikonsoliin.

Cupra Leonin uudet mittasuhteet luovat lisää tila niin kuljettajalle kuin edessä ja takana istuville matkustajillekin. Cupra Leon Sportstourerin tavaratila on kasvanut 30 litraa.

Kuva: Cupra.

Valoteknologia

Uuden Cupra Leonin edistyksellinen valoteknologia on muotoilullisesti dynaaminen mutta sen kehityksessä on otettu huomioon myös turvallisuustekijät.

Valot lisäävät Cupra Leoniin myös annoksen viihteellisyyttä; paina auton avaimen avauspainiketta ja katso kuinka valot luovat tervetuloseremonian.

Cupra Leonissa on vakiovarusteena täys-led-ajovalot ja sivupeileissä olevat suuntavilkut on toteutettu myös led-valoilla. Auton takaosassa on reunasta reunaan ulottuvat led-takavalot ja mukautuvat suuntavilkut.

Auton sisäpuolen led-valot luovat hienostuneen tunnelman ambient-valaistuksen avulla. Sisäpuolen valot toimivat myös eräiden järjestelmien, kuten katvealueen varoitinjärjestelmä ja poistumisavustin, apuna.

Kuva: Cupra.

Liitettävyyspalvelut

Cupra Leonin digitaalinen mittaristo voidaan yksilöidä kuljettajan tarpeiden mukaisesti: normaalien näyttöjen lisäksi, Cupra Leonissa on erityinen Sport-näyttö. Erityisesti Cupraa varten kehitetyssä näytössä on mm. kierroslukumittari, vääntö, teho ja turbon paine sekä G-kiihtyvyys edessä ja keskellä.

Infotainment-järjestelmän sydämenä on vakiovarusteinen 10-tuumainen Retina-näyttö, joka mahdollistaa mm. 3D-online-navigoinnin sekä puhe- ja eleohjauksen.

Älypuhelimen voi puolestaan yhdistää autoon Apple CarPlayn (langaton) ja Android Auton avulla.
Sovellukset saa käyttöön helposti yhdistämällä puhelimen joko usb-liittimen tai bluetooth-yhteyden avulla.

Connect-sovelluksen kautta autoon saataville tulee puolestaan online-palvelut, kiitos auton kiinteän sim-kortin. Palvelun kautta voi kuunnella mm. online-radiota tai käyttää omia ladattuja sovelluksia.
Lisäksi käyttäjät pääsevät sovelluksen avulla näkemään auton tietoja, silloinkin kun eivät ole autossa. Esimerkiksi tiedot ajosuoritteesta, pysäköintipaikasta, auton tilasta ja asettaa nopeusrajoituksen.

Ladattavan hybridin käyttäjät voivat lisäksi hallinnoida latausta ja ilmastointia sovelluksen avulla. Kiinteä sim-kortti lisää myös turvallisuutta, sillä sen kautta voidaan soittaa eCall-palveluun onnettomuuden sattuessa.

Turvallisuus

Uusi Cupra Leon merkitsee suorituskykyä mutta samalla myös turvallisuutta.

Uudessa Cupra Leonissa on aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja uusia teknologioita.

Cupra Leonin kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää sekä kameran että navigaatiojärjestelmän tietoja, hätätilanneavustin, Travel Assist-järjestelmä, poistumisavustimet sivulla ja takana auttavat pysäköintipaikoilla, ruuhka-avustin ja kaistanpitoavustin.

Uusi Cupra Leon saapuu Suomeen vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.

Cupra Leon 245 hv ladattava hybridi (5-ovinen ja Sportstourer)
Moottori 1,4 TSI
Sylinterit/venttiilit 4-syl – 16 v
Iskutilavuus 1,395 cc
Sylinterin halkaisija
ja iskun pituus 74.5 x 80.0
Puristussuhde 10:1
Sähkömoottorin teho 85 kW
Akkukapasiteetti 13 kWh
Maksimiteho 245 hv
Maksimivääntö 400 Nm
Toimintamatka sähköllä (WLTP) Jopa 60 km

Cupra Leon 245 hv (5-ovinen ja Sportstourer)
Moottori 2,0 TSI
Sylinterit/venttiilit 4-syl – 16 v
Iskutilavuus 1,984 cc
Sylinterin halkaisija
ja iskun pituus 82.5 x 92.8
Puristussuhde 9.6:1
Maksimiteho 245 hv
Maksimivääntö 370 Nm

Cupra Leon 300 hv (5-ovinen ja Sportstourer)
Moottori 2,0 TSI
Sylinterit/venttiilit 4-syl – 16v
Iskutilavuus 1,984 cc
Sylinterin halkaisija
ja iskun pituus 82.5 x 92.8
Puristussuhde 9.3:1
Maksimiteho 300 hv
Maksimivääntö 400 Nm

Cupra Leon 310 hv (Sportstourer)
Moottori 2,0 TSI
Sylinterit/venttiilit 4-syl – 16v
Iskutilavuus 1,984 cc
Sylinterin halkaisija
ja iskun pituus 82.5 x 92.8
Puristussuhde 9.3:1
Maksimiteho 310 hv
Maksimivääntö 400 Nm

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here