Suomessa kehitetään uusioturboahtimia

Kuva: GGTurbo.

Suomen Turbotukku Oy:n kehittämä GGTurbo on uusioturboahdin, joka yhtiön tiedotteen mukaan valmistetaan autonvalmistajien käyttämien Garrett- ja BorgWarnerin ensiasennusturboahtimien runkoon.

Garrett ja BorgWarnerin ensiasennusturboahtimia käyttävät lukuisat autonvalmistajat kuten Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Daewoo, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Iveco, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes Benz, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Smart, Suzuki, Volkswagen ja Volvo.

Alkuperäisen turboahtimen ja uusioturboahtimen välinen hintaero on noin 20 – 50 prosenttia uusioturboahtimen eduksi, todetaan tiedotteessa.

Tuotekehityksestä Turbotukussa vastaa Jaakko Tapper, jolla on vahva kilpa-autoilutausta ja runsaasti kokemusta turboahdetuista ajoneuvoista. Jaakko on työskennellyt toistakymmentä vuotta turboahtimien parissa.

– Tuotekehityksessä me keskitymme turboahtimen kuluvien osien materiaaleihin, jotta voimme tarjota mahdollisimman kestäviä turboahtimia asiakkaillemme. Pitkän matkan kestävyyskilpailut rata- ja ralliautoilla likaisissa ja autoa kuluttavissa olosuhteissa ovat parasta testikenttää turboille. Tämän työn tuloksena GGTurbo-uusioturboahtimien takuu normaalikäytössä on kolme vuotta, kun autovalmistajien käyttämien ensiasennusturboahtimien takuu on yleensä vain vuosi, Tapper kertoo.

– Hyvin usein ajoneuvoissa diagnosoidaan vikaa turboahtimelle vaikka kyseessä olisikin esimerkiksi imupuolen ongelma, jolloin turboahdin ei saa riittävästi ilmaa. Palvelemme asennusliikkeitä vianhaun yhteydessä ja pyrimme siihen, että turboahdinta ei vaihdeta turhaan. Turboahtimen vaihto on aina suhteellisen kallis toimenpide, joten ensin tulisi selvittää muut mahdolliset viat, jotka vaikuttavat turboahtimen toimintaan, teknisestä tuesta vastaava Luka Kainulainen toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here