Suomalainen yritys tarjoaa sähköpotkulautaa kuukausimaksulla

Suomalainen Augment Bike Oy tarjoaa sähköpotkulautaa erityisen palvelukonseptin kautta. Potkulaudan voi ostaa kuukausimaksulla ja hintaan sisältyy vaihtolaite rikkoontuneen potkulaudan tilalle.

Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.

Augment.eco erottuu sähköskuuttimarkkinalla huoltopalvelumallinsa avulla. Augmentin tilauspalvelumallin kuukausipohjainen hinnoittelu vastaa skuutin itselleen ostamista, mutta sisältää vähintään samanlaisen, arki- ja vapaa-ajan käytön kestävän skuutin, sen jatkuvan huoltopalvelun ja huolettomat kilometrit.

Kuva: CvB.

– Sähköpotkulauta on hienoa teknologiaa sisältävä kulkuneuvo, joka kuljettaa pieneen kokoonsa suhteutettuna erittäin suurta kuormaa. Laudan elektroniikka, laakerit, renkaat ja muut komponentit joutuvat vääjäämättä kovalle rasitukselle ja osat kuluvat käytön myötä nopeammin kuin autossa tai polkupyörässä. Sähköskuutin omaksi ostaneet törmäävät haasteeseen viimeistään silloin, kun laite pitää korjauttaa. Palvelumme myötä ajoon ei tule kuin päivän-parin viive sen sijaan, että ostamaansa lautaa tarvitsisi kuljetella erikoishuoltoon – mikäli sellaisen onnistuu löytämään, kertoo Augmentin luonut yrittäjä Jukka Peltola.

Mikroliikkuvuus osana kestävää kiertotaloutta

Augment.eco:n palvelumallissa asiakas ei osien kuluessa tai skuutin rikkouduttua korjaa laitettaan itse tai etsi sille huoltoliikettä, vaan Augment toimittaa asiakkaalleen takuuhuolletun, uuden veroisen skuutin heti tilalle.

Suomen ja Ruotsin skuuttilaivastoa operoidaan Seinäjoelta ja Keski-Euroopan huoltopalvelu toimii Stuhlfeldenistä käsin.

Vaihtolaitteen saavuttua asiakas laittaa vanhan skuuttinsa samaan laatikkoon ja lähettää sen veloituksetta takaisin Augmentille huollettavaksi, korjattavaksi, päivitettäväksi ja edelleen kiertoon.

Kuva: CvB.

Koronavuoden aikana lanseeratun palvelun kysyntä on alkanut vauhdikkaana ja uusia asiakkaita tulee yli 400 asiakkaan viikkovauhdilla. Laitteita on jo yli 9000 ja yhtiö odottaa palvelulle superkasvua.

– Palvelumme on osa kestävää kiertotaloutta. Asiakkaan skuutti myös päivittyy applikaatiomaailman tapaan automaattisesti, sillä asiakkaan valitseman skuuttikategorian uudet ominaisuudet tuodaan laitteisiin niiden huollon ja vaihdon yhteydessä ilman erillistä lisämaksua. Tämän kevään uusia ominaisuuksia ovat esimerkiksi kännykkäpohjainen varkaudenestoappikaatio ja entistä tehokkaampi sähkömoottori, lupaa Augmentin palvelumallin kehittänyt Panu Lehti.

Paljonko sähköskuutti palveluna maksaa?

Augment.eco on asiakkaan käytössä 24 kuukauden huoltopalvelusopimuksella, jonka hinta mallista riippuen on kertamaksulla 550 tai 670 euroa tai alkaen 22,95 euroa kuussa.

Kuva: CvB. Näytöstä näkee mm. nopeuden ja akun varaustilan.

Maksuvälistä riippumatta kaikki Augment-palvelut, eli huoltotakuu, laitekasko, vaihto uuteen ja mallin vaihto ovat voimassa koko sopimusajan, jonka lopussa asiakas voi lunastaa laitteen itselleen 29 eurolla tai uusia sopimuksen.

Augmentin kalusto kuuluu palvelun tiedotteen mukaan laadukkaimpaan skuuttikategoriaan, jonka verrokkiskuutit maksavat vähittäiskaupassa 700 eurosta alkaen.

Augmentin juuret ovat huippu-urheilussa

Suomalainen Jukka Peltola ja itävaltalaiset Franz Angerer sekä Michael ja Albert Kogler perustivat Croc Ski GmbH -suksitehtaan Itävaltaan suomalaisen CSH Group Oy:n tytäryhtiöksi vuonna 2015.

Yhtiö ja sen tuotemerkki vaihdettiin Augment Ski GmbH:ksi ja suksitehtaan sisaryhtiö Augment Bike Oy aloitti samana vuonna hiilikuiturunkoisten kilpapolkupyörien kokoonpanon Seinäjoella.

Augment valmistaa Itävallassa mäkihyppy- ja alppilajien sukset käsityönä.

Toimitus kokeili

Autotodayn toimituksella oli mahdollisuus kokeilla Augmentin skuuttia.

Kokemus oli pääsääntöisesti myönteinen. Kokeilun aikana kuljettiin pidempiä matkoja maantiellä sekä myös hiekkapohjaisia teitä ja polkuja.

Skuutti selvisi kaikista hyvin, ja olo oli turvallinen. Isoissa ylämäissä skuutti toki hyytyi, mutta esimerkiksi kaupunkien keskustoissa harvoin on isoja ylämäkiä.

Akku on isokokoinen. Kuva. CvB.

Skuutin käyttöönotto on helppoa ja käyttöä varten tarvitaan kännykkä, johon ladataan skuutin hallintaohjelmisto.

Skuutin ajonopeutta voi rajoittaa kolmeen nopeuteen. Alin nopeus on alle 10 km/h, toiseksi alin noin 15 km/h ja suurin eli maksiminopeus 25 km/h.

Skuutissa on ilmakumirenkaat, joiden painetta säätämällä saadaan kulku hieman pehmeämmäksi tai kovemmaksi.

Parhaimpia ominaisuuksia on automaattinen vakionopeussäädin. Tämä toimii hyvin automaattisesti. Skuutti alkaa kulkea vakionopeutta, kun ajaa muutaman sekunnin samaa nopeutta. Sen jälkeen ei tarvitse painaa kaasuvipua.

Vakionopeus on helpointa aktivoida pitämällä kaasu pohjassa. Silloin skuutti kulkee enintään 25 km/h.

Skuutin käsijarru on takapyörässä oleva levyjarru. Sen säätö kokeiluversiossa oli turhan äkäinen, eli pyörä meni turhan helposti lukkoon. Skuuttia voi toki hidastaa myös potkulautojen perinteisellä tekniikalla, eli painamalla jalalla takapyörän lokasuojaa.

Levyjarru oli hieman äkäinen. Kuva: CvB.

Skuutin saa helposti kasaan kuljetusasentoon, jolloin sen voi ottaa mukaansa esimerkiksi bussiin tai metroon. Ohjaustangon kahvat saa myös ruuvattua irti, jolloin skuutti vie mahdollisimman vähän tilaa.

Katso tästä muita juttuja sähköpotkulaudoista.

Akun lataus vie noin viisi tuntia tyhjästä täyteen. Noin 80-kiloiselle kuljettajalla luvataan ajomatkaksi 15-25 km yhdellä latauksella. Akun voi ladata joko akku irrallaan tai kiinni skuutissa.

Sähköpotkulauta kuljetuskunnossa. Kuva: CvB.

Skuutissa on ajovalot ja takavalot. Takavalo toimii myös jarruvalona.

Kaiken kaikkiaan tämä palvelu on verrattain vaivaton. Tässä testissä ei kuitenkaan kokeiltu potkulaudan toimittaminen huoltoon.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!