Ensi vuonna Suomeen tuleva uusi Peugeot 308 SW tulee myös lataushybridinä

Peugeot tuo markkinoilla uuden Peugeot 308 SW -malli.

Uusi Peugeot 308 SW tarjoaa uusimmat ajoavustimet, uudistuneen Peugeot i-Cockpit -ohjaamon sekä uuden intuitiivisen, liitettävän ja ehdottoman modernin i-Connect Advanced -infotainment-järjestelmän.

Peugeot 308 SW tarjoaa vapauden valita itselleen sopivimman käyttövoiman. Vaihtoehtoina ovat lataushybridi, bensiini- sekä dieselmoottori.

Peugeot 308 SW:n tärkeimmät kohokohdat:

  • Saatavilla kahtena lataushybridinä (180hv ja 225hv), sähköllä jopa 60 km (WLTP), joissa vakiona tehokas 7,4 kW ajoneuvolaturi nopean latauksen varmistamiseksi
  • Peugeot i-Cockpit ohjaamon uusin sukupolvi ja täysin uusi i-Connect Advanced -infotainment järjestelmä
  • Kattavasti varusteltu, alkaen varustetason Active Pack sisältää vakiona jo muun muassa led-valot, 10 tuuman digitaalisen mittariston, 10 tuuman kosketusnäytön suomenkielellä, lämmitettävän ohjauspyörän (automaattivaihteisissa versioissa), latauksen ja -lämmityksen ohjaamisen kosketusnäytöltä tai MyPeugeot -sovelluksesta (lataushybridit), langattoman Mirror Screen -toiminnon, tummennetut takaikkunat, avaimettoman käynnistyksen, automaattisen kaksialueilmastoinnin sekä sadetunnistimen.

Uusi Peugeot 308 SW on tarjottavanaan:

  • Tilaa matkustajille: pituus 4,64 m ja akseliväli 2,73 m
  • Aerodynamiikaltaan optimaalinen (Cx 0,277 ja SCx 0,618 m) sekä aiempaa alemmat
  • CO₂ -päästöt ja alhaisempi polttoaineen kulutus
  • Lukemattomia käytännöllisiä säilytystiloja: suurikokoisessa keskikonsolissa on tilaa niin kuljettajan kuin etumatkustajan tavaroille
  • Muunneltavuutta jokapäiväistä liikkumista helpottamaan: takaistuin taittuu kolmessa osassa (40/20/40) ja takaistuin voidaan taittaa alas tavaratilasta.
  • Sähkötoiminen tavaratilan luukku hands free -toiminnolla, joka helpottaa auton lastaamista käsien ollessa varattuina, sekä kaksiosainen tavaratilan pohjalevy
  • Iso tavaratila kaikenlaisia aktiviteetteja varten, laajenee 608 litrasta suurimmillaan 1 634 litran suuruiseksi takaistuimen ollessa alas taitettuna.

Teknologinen uusi Peugeot 308 SW on varustettu uudella Peugeot i-Cockpit -ohjaamolla, joka on täysin uudenlainen elämys ergonomialtaan, muotoilultaan, ajonautinnoltaan, laadultaan ja liitettävyydeltään:

Uusi kompaktin kokoinen ohjauspyörä, joka on varustettu integroiduilla säätimillä ja vakiovarusteilla lämmityksellä (automaattivaihteiset versiot)
10 tuuman digitaalimittaristo on sijoitettu silmien korkeudelle ja se on saatavana myös ainutlaatuisella 3D-tekniikalla.

Kuva: Peugeot.

Innovatiivinen 10 tuuman kosketusnäyttö on varustettu uudella intuitiivisella Peugeot i-Connect Advanced -käyttöliittymällä.

Uudet i-toggle -ohjaimet korvaavat aiemmat fyysiset pikavalintapainikkeet. Jokainen i-toggle -painike on täysin muunneltava toimien pikakuvakkeena keskusnäytön toimintoihin.

Liitettävyyttä neljän usb c-pistokkeen avulla, älypuhelimen peilaustoiminto (Mirror Screen) toimii langattomasti. Bluetooth-liitännät mahdollistavat kahden puhelimen samanaikaisen käytön.

Uusi Peugeot 308 SW on varustettu uusimman sukupolven puoliautonomisen ajon mahdollistavilla Drive Assist 2.0 -avustinjärjestelmällä entistäkin paremman turvallisuuden varmistamiseksi (tarjolle loppuvuodesta 2021).

Se koostuu mukautuvasta vakionopeudensäätimestä Stop&Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteisto) sekä ajolinja-avustimesta, joiden lisäksi uutena on kolme toimintoa: kaistanvaihtoavustin, ennakoiva nopeusrajoitussuositus ja kaarrenopeuden mukautusavustin.

Led-ajovalot

Uuden Peugeot 308 SW :n keulaa ja sen etusäleikköä koristaa Peugeotin uusi vaakuna, jonka läsnäoloa korostaa etusäleikön kuvio, joka progressiivisesti lähenee vaakunaa.

Ajoavustinten käyttämä tutka piiloutuu vaakunan taakse hyödyntäen tutkateknologiaa, jonka materiaalina on tutkan aaltojen kanssa yhteensopiva indium. Rekisterikilpi on sijoitettu keulan alaosaan.

Kuva: Peugeot.

Ajovaloissa hyödynnetään led-teknologiaa kaikissa versioissa. Valot jatkuvat kapeina, sapelihammasta muistuttavina päivävaloina alas aina etupuskuriin asti. Valot noudattavat Peugeotin tämänhetkistä tyyliä ja ne tunnistaa ensinäkemältä niin päiväsaikaan kuin yölläkin.

GT-varustetason Peugeot Matrix LED Technology -ajovalot ovat vieläkin ohuemmat. Nämä ajovalot tuovat lisää valotehoa ja turvallisuutta jokapäiväiseen ajoon.

Myös takavalot hyödyntävät modernin ilmeen aikaansaavaa Full LED -teknologiaa ja luovat mielikuvan Peugeotille tunnusomaisesta kolmen kynnen raapaisua muistuttavasta ilmeestä.

Edeltäjäänsä pidempi ja matalampi

  • Pituus 4,64 m (+6 cm)
  • Tuulilasi on sijoitettu taaemmas ja se on entistä enemmän kallistettu
  • Korkeus 1,44 m eli uusi 308 SW on edeltäjäänsä 20 mm matalampi
  • 308 SW on HB-versioon verrattuna akseliväliltään 55 mm pidempi.
  • Takaylitys HB-versioon nähden on 21 cm pidempi

Tavaratila on kokoluokkansa suurimpia ja kahteen tasoon sijoitettava tavaratilan välipohja (polttomoottoriversioissa) varmistaa käytännöllisyyden ja muunneltavuuden.

Polttomoottoriversioiden yhteydessä tavaratila on suuruudeltaan 608 litraa tavaratilan välilevyn ollessa alas sijoitettuna, lisää säilytystiloja löytyy välipohjan alta.

Kuva: Peugeot.

Vieläkin käytännöllisemmäksi uuden Peugeot 308 SW :n tekee vakiona kaikissa versioissa oleva 3-osainen takaistuin, joka taittuu kolmessa osassa (40/20/40). Takaistuin on helppo taittaa kolmessa osassa myös tavaratilaan sijoitettujen säätimien avulla.

Takaistuinta on mahdollista muunnella eri tavoin:

  • oikeanpuolimmainen selkänoja taitettuna
  • keskimmäinen selkänoja taitettuna mahdollistaen pitkien esineiden kuten suksien kuljettamisen
  • vasemmanpuolimmainen ja keskimmäinen selkänoja taitettuina
  • oikeanpuolimmainen ja keskimmäinen selkänoja taitettuina
  • kaikki takaistuimen selkänojat taitettuina
  • tavaratilan suuruus on tavaratilan lattian ollessa alimmassa asennossa polttomoottoriversioiden yhteydessä 1634 litraa, lisänä välipohjan alla lokeromaisia säilytystiloja pienemmille tavaroille

Takaistuimen ollessa taitettuna autossa voidaan kuljettaa yli 1,85 metrin pituisia esineitä.

Jokapäiväistä käytännöllisyyttä lisää tavaratilan 12 V pistoke ja tavaratilan led-valaistus.

Tavaratilan suojapeite on avattavissa yhdellä käden liikkeellä. Polttomoottorien yhteydessä on mahdollista sijoittaa tavaratilan suojapeite välipohjan alle

Sähkötoiminen tavaratilan luukku Hands Free -toiminnolla helpottaa tavaratilan avaamista käsien ollessa varattuina.

Tavaratilan automaattinen avaus toimii:

  • heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla
  • kaukosäätöisen avaimen painikkeella
  • tavaratilan avauspainikkeen avulla
  • kojelautaan sijoitetun painikkeen avulla

Parannettu aerodynamiikka

Auton Cx-arvo on 0,277 ja SCx-arvo 0,618 m2. Kaikki korin osat ovat tyyliltään optimaaliset (puskurit, ilmanohjaimet, peilit, pohjalevy).

Uuden Peugeot 308 SW:n rengaskoko vaihtelee 16 ja 18 tuuman välillä ja ovat A tai A + luokkaa vierintävastuksen parantamiseksi.

Suorituskyky oli yksi tärkeimmistä osatekijöistä autoa kehitettäessä. Kulutus ja CO2-päästöt ovat uudessa 308 SW:ssä aiempaa alemmat.

AGR-hyväksytyt etuistuimet

Uuden Peugeot 308 SW:n istuinten materiaaleina on käytetty uudenlaista kangasta, teknistä verkkokangasta, alcantaraa, kohokuvioitua nahkaa sekä värjättyä nahkaa.

GT-versioissa istuimet on viimeistelty Adamiten värisillä koristeompeleilla, jotka viimeistelevät myös kojelaudan, ovipaneelit sekä keskikonsolin kannen.

Kuva: Peugeot.

Etuistuimet ovat saaneet AGR-hyväksynnän (Aktion für Gesunder Rücken) ja ovat varustetasosta riippuen joko vakio- tai lisävarusteena, parantaen näin istuinten ergonomiaa sekä säätömahdollisuuksia. Istuimet voidaan myös varustaa 10-suuntaisilla sähkösäädöillä ja kaksi muistipaikkaa sisältävällä säätövalikolla.

Etuistuimiin on saatavilla 8-pisteen hieromatoiminto erilaisine hierontaohjelmineen.

Liitettävyys on päivän sana, siksi Allure Pack -varustetasosta alkaen uusi Peugeot 308 SW on varustettu kahdella usb-pistokkeella (lataus ja lataus/data) keskikonsolin takana.

Uuden Peugeot 308 SW :n ikkunapinnoissa on hyödynnetty teknologian tuomia ratkaisuja 

  • lämmitettävä tuulilasi koko lasin pinta-alalta
  • entistä paksummat etu- ja takalasit
  • akustiikkalaminoidut etusivuikkunat (varustetasosta riippuen)
  • kehyksetön taustapeili Allure Pack-varustetasosta alkaen

Syaanin sävyinen led-valo sisäpeilin etupuolella kertoo, milloin lataushybridiversio ajaa päästöttömästi vain sähköllä.

Ilmastoinnissa on hyödynnetty täysin uutta järjestelmää matkustusmukavuuden optimoimiseksi. Lisäksi toisella istuinrivillä matkustavat voivat nauttia tuuletusventtiileistä, jotka sijaitsevat keskikonsolin takana.

Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii AQS-järjestelmä (Air Quality System), joka tarkkailee autoon sisään tulevan ilman laatua ja tarvittaessa käynnistää automaattisesti sisäilman kierrätyksen. GT-varustetasosta alkaen Clean Cabin -ilmanpudistusjärjestelmä suodattaa sisäilmasta kaasut ja partikkelit.

Yhteistyössä ranskalaisen huipputason äänentoistoasiantuntijan Focalin kanssa toteutettu Hi-Fi Premium Focal -järjestelmä koostuu kymmenestä ainutlaatuisilla patentoiduilla teknologioilla toteutetusta kaiuttimesta. Kauittimet on liitetty uuteen 690 W 12-kanavaiseen vahvistimeen ja viimeistelty digitaalisella Arkamys-äänenkäsittelyllä.

Peugeotin ja Focalin tiimit määrittelivät yhteistyössä kaiuttimien sijainnit, jotta jokainen matkustaja saisi nauttia poikkeuksellisen upeasta äänentoistoelämyksestä.

Matkustamon äänimaailma on vakaa ja tarkka, äänet toistuvat selkeinä ja basso miellyttävän syvänä ja iskevänä.

Ohjauspyörä uudistunut

Peugeot i-Cockpit -ohjaamo on tärkeä osa merkin DNA :ta. Uuden Peugeot 308 SW :n ohjaamo on ottanut aimo harppauksen niin ergonomian, laadun, muotoilun kuin teknologiankin suhteen. Käytössä on nyt lisäksi täysin uusi Peugeot i-Connect -infotainment -järjestelmä.

Peugeotille ominainen kompaktin kokoinen ohjauspyörä on uudistunut. Se on nyt varustettu sensoreilla, jotka tunnistavat kuljettajan otteen ohjauspyörästä hänen käyttäessään ajoavustimia.

Ergonomiseen, lämmitettävään ohjauspyörään (vakiovaruste automaattivaihteisissa versioissa) on koottu eri toiminnot:

  • radio
  • media
  • puhelin
  • ajoavustinjärjestelmät

10 tuuman digitaalimittaristo on sijoitettu silmien korkeudelle. GT-varustetasosta alkaen mittaristo on kolmiulotteinen. Mittaristo, joka on konfiguroitavissa ja personoitavissa omien mieltymysten mukaiseksi, hyödyntää tarjolla olevia tietoja (TomTom-navigointi, radio/media, ajoavustimet, energiavirrat…).

Uuden Peugeot 308 SW :n kojelaudan ilmanvaihtoaukot on sijoitettu tarkalleen matkustajien kasvojen korkeudelle mukavuuden optimoimiseksi.

Uuden arkkitehtuurin ansiosta on 10 tuuman kosketusnäyttö ollut mahdollista sijoittaa hieman digitaalimittaristoa alemmas, jotta kuljettajan käsi ylettyisi siihen paremmin ja jotta se integroituisi paremmin kojelautaan.

Allure Pack-varustetasosta alkaen uuden Peugeot 308 SW :n toimintoja ohjataan mukailtavilla virtuaalisilla i-toggle -ohjaimilla. Ohjainpainikkeet, jotka on sijoitettu keskinäytön alapuolelle, tuovat uuteen Peugeot 308 SW :hen luokassaan ainutlaatuisen teknologisen ilmeen ja tason.

Jokainen, kosketuksen tunnistava i-toggle -ohjain on pikakuvake, josta valitaan esimerkiksi ilmastoinnin asetukset, puhelinnumerot, radioasema tai käytettävä sovellus. Käyttäjä voi itse asettaa pikakuvakkeiksi toivomansa toiminnot.

Keskikonsoli on haluttu pitää tyyliltään selkeänä.

Muotoilu kokoaa kaaren tapaan kuljettajan eteen kaikki auton dynaamiset toiminnot

  • uusi kompakti vaihteenvalitsin ja kaksi painiketta (Parking ja Manual) 8-portaista automaattivaihteistoa varten
  • ajotavan valitsin (Electric, Hybrid, Eco, Normal ja Sport) moottoriversiosta riippuen

Keskikonsoli jatkuu kaarremaisena langattomaksi puhelimen latausasemaksi. Loput keskikonsolista on hyödynnetty kuljettajan mukavuus ja säilytystilat huomioiden.

Keskikonsolista löytyy

  • kaksi isokokoista mukitelinettä
  • kaksi usb c -pistoketta (lataus ja lataus/tiedonsiirto)
  • runsaasti säilytystiloja jopa 34 litraan asti
  • keskikyynärnoja

Epäsuora led-tunnelmavalo (8 värivaihtoehtoa) valaisee ovipaneeleita, joiden verhoilussa on varustetasosta riippuen käytetty kangasta, Alcantaraa tai syvävedettyä alumiinia.

Näyttö personoitavissa

Uusi infotainment-järjestelmä yhdistää kunkin käyttäjän tottumusten mukaiset älypuhelin- tai automaailman parhaat ominaisuudet. Ergonominen ja jokapäiväisessä käytössä johdonmukainen järjestelmä tarjoaa personoitavan näytön ja tunnelman sekä omat asetukset jopa kahdella eri käyttäjäprofiilille.

Älypuhelimen heijastustoiminto (Mirror Screen) toimii nyt langattomasti ja Bluetooth-liitäntä tukee kahden puhelimen samanaikaista käyttöä.

10 tuuman näyttö on helposti personoitavissa ja tablettimaisen herkkä käyttää. Näyttöön voidaan avata useita ikkunoita, pikakuvakkeita tai älypuhelimesta tuttuja widget-ikoneja.

Eri avointen sovellusten välillä on helppo liikkua niin vasemmalta oikealle kuin ylhäältä alas pyyhkäisemällä. Sovellusten lista avautuu kolmella sormella painettaessa.

Paluu pääsivulle on helppoa painamalla Koti-painiketta samaan tapaan kuin älypuhelimessa.

Näytön yläreunasta voi seurata ajantasatietoa ulkolämpötilaan, ilmanvaihtoon, liitettävyyteen, tiedotteisiin ja kellonaikaan liittyen.

Uusi Peugeot i-Connect Advance -järjestelmä on suorituskykyinen ja tehokas, TomTom -navigointi avatauu koko 10 » näytön laajuiseksi ja sen tiedot päivittyvät pilvipalvelusta.

Uusi Peugeot 308 SW on varustettu uusimman sukupolven ajoavustimilla

Auto ottaa askeleen kohti puoliautonomista ajamista uuden Drive Assist 2.0 -avustimen myötä. Uusi ajoavustinjärjestelmä, joka tulee saataville vuoden lopulla, koostuu mukautuvasta vakionopeudensäätimestä Stop & Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä) sekä ajolinja-avustimesta.

Lisäksi uutena on kolme uutta toimintoa:

  • Puoliautomaattinen kaistanvaihtoavustin: ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle kaistalle paluuta ajonopeuden ollessa 70 – 180 km/h.
  • Ennakoiva nopeusrajoitussuositus: ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista (jarrutus ja kiihdytys) nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti
  • Kaarrenopeuden mukautusavustin: optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyysasteen mukaan aina 180 km/h ajonopeuteen saakka

Uudessa Peugeot 308 SW :ssa on vakio- tai lisävarusteena tarjolla uusia, ylemmistä segmenteistä tuttuja varusteita varustetasosta riippuen

  • Sähkötoiminen takaluukku Hands Free -toiminnolla, joka helpottaa lastausta käsien ollessa varattuina
  • Pitkän kantaman katvehälytin (75 metriä)
  • Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (varoittaa peruutettaessa lähellä olevista vaaroista)
  • Uusi HD-peruutuskamera 180° sisältäen pesusuuttimen
  • Pysäköintiavustin 360°, jossa neljä kameraa (etu-, taka- ja sivukamerat)
  • Avaimeton lukitus ja käynnnistys
  • Koko lasin pinta-alalta lämmitettävä tuulilasi sekä lämmitettävä ohjauspyörä
  • E-call+ -hätäpuhelujärjestelmä, joka ilmoittaa kuljettajan puhelimen sekä auton sijainnin menosuunta mukaanlukien
  • Automaattisesti säätyvät sivupeilit peruutettaessa

Laaja valikoima turvallisuus-, mukavuus- ja ajoavustimia sekä muita varusteita varusteversiosta riippuen:

  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä)
  • Automaattinen hätäjarrutustoiminto (havaitsee jalankulkijat, pyöräilijät päivin ja öin 7 km – 140 km/h nopeudella ajettaessa) sisältäen törmäysvaroittimen
  • Aktiivinen kaistavahti, joka varoittaa tahattomasta kaistanylityksestä ja korjaa ajolinjan
  • Kuljettajan vireystilan hälytin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ohjauspyörän mikroliikkeiden perusteella ja hälyttää vireystilan laskiessa pitkillä ajomatkoilla yli 65 km/h nopeudella ajettaessa
  • Automaattiset kaukovalot
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (stop, kielletty ajosuunta, ohituskielto, ohituskiellon päättyminen)
  • Verholla peitettävä avattava Panoraama-kattoikkuna
  • Sähköinen käsijarru vakiona kaikissa versioissa

Kaksi lataushybridiä

Uusi Peugeot 308 SW, joka noudattaa Peugeotille tärkeää Valinnan vapaus -strategiaa, on heti markkinoille tullessaan tarjolla myös kahtena ladattavana hybridiversiona:

  • HYBRID 180 e-EAT8 / 2-vetoinen versio / yhdistää 150 hv (110 kW) PureTech -bensiinimoottorin sekä 81 kW sähkömoottorin e-EAT8-vaihteistoon / C0₂ -päästöt alkaen 25 g/km / toimintamatka 60 km sähköisenä (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää)
  • HYBRID 225 e-EAT8 / 2-vetoinen versio / yhdistää 180 hv (132 kW) PureTech -bensiinimoottorin sekä 81 kW sähkömoottorin e-EAT8-vaihteistoon / C0₂ -päästöt alkaen 26 g/km / toimintamatka 59 km sähköisenä (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää)

Lataushybridin Li-ion -akun kapasiteetti 12,4kWh ja teho 102 kW. Ajoneuvolaturin teho on vakiona 7,4 kW. Kotilatausasemasta (32 A) 7,4 kW, latausaika täyteen ladattuna 1 h 55 min yksivaihelaturilla (7,4 kW)

Maksuttoman MyPeugeot -sovelluksen avulla on mahdollista:

  • Ohjelmoida auton esilämmitys, joka mukavuuden ohella optimoi toimintamatkan auton ollessa liitettynä virtalähteeseen ja saavuttaa nopeammin akun optimaalisen toimintalämpötilan.
  • Saada tietoa, ohjelmoida, aloittaa tai ajastaa akun lataaminen

Uusi Peugeot 308 SW on saatavana myös polttomoottoriversioina, joiden CO₂, -päästöarvot ovat alkaen 115 g/km. Moottorit noudattavat viimeisintä Euro6 -standardia ja ovat parhaillaan WLTP-mittaussyklin mukaisella hyväksyntäkierroksella.

Bensiinimoottorit, 3-sylinterisiä ja 1,2 litraisia :

  • PureTech 110 S&S BVM6
  • PureTech 130 S&S BVM6
  • PureTech 130 S&S EAT8

Dieselmoottorit, 4-sylinterisiä, 1,5 litraisia

  • BlueHdi 130 S&S BVM6
  • BlueHdi 130 S&S EAT8

Ensimmäiset uudet Peugeot 308 SW :t toimitetaan asiakkaille heti vuoden 2022 alussa. Ennakkohinnasto julkistetaan kesän 2021 aikana. Uusi Peugeot 308 SW valmistetaan Mulhousen tehtailla Ranskassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!