Seat Leoniin tarjolla uusi kaasumoottori

Seat tarjoaa Leoniin nyt 1,5 litraisen TGI Evo -kaasumoottorin. Moottori on nelisylinterinen turboahdettu suorasuihkutusmoottori ja perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin.

Kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Moottorin komponentteja on lisäksi muokattu paremmin kaasukäyttöön soveltuviksi.

Kromi-nikkelipäällysteisisissä männissä käytetään uudenlaisia kaasumoottorille tarkoitettuja männänrenkaita, venttiili-istukat on vahvistettu kulutuskestävyyden lisäämiseksi ja venttiilien avautumista on lisätty kaasun kierron tehostamiseksi palotilassa.

Leon TGI Evo 1,5-litrainen moottori tuottaa 131 hv tehoa 5000 kierrosnopeudella, mikä on 21 hv enemmän kuin 1,4-litrainen edeltäjänsä.

Vääntömomentti on 200 Nm, ja käytössä laajalla alueella 1400 ja 4000 kierroksen välillä. Vaihteistovaihtoehdot ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja seitsenvaihteinen automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä.

Kuten muutkin Seatin maa-/biokaasua käyttävät ajoneuvot, myös Leon TGI Evo käyttää polttoaineena bensiiniä vasta kaasusäiliöiden tyhjennyttyä.

Kuva: Seat.

Kolme kaasusäiliötä — toimintamatka kaasulla 500 km

Uuden Seat Leon TGI Evo:n kolmesta kaasusäiliöstä kaksi on kevyttä hiilikuitukomposiittia. Leon TGI Evon kaasukapasiteetti on 17,7 kg ja kaasulla se tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan.

Mikäli maa-/biokaasu loppuu, polttoaineeksi vaihtuu automaattisesti bensiini, joka riittää vielä 150 kilometrin lisämatkalle (polttoainesäiliön kapasiteetti 9 litraa). Kokonaistoimintamatka on näin ollen noin 650 kilometriä.

Leon TGI Evo on puhtaampi vaihtoehto ja se tarjoaa myös parempaa vastinetta rahalle, koska kaasulla on muita polttoaineita parempi hyötysuhde: yksi kilo paineistettua maakaasua vastaa energiasisällöltään kahta litraa nestekaasua – 1,3 litraa dieseliä tai 1,5 litraa bensiiniä.

Seatilla on eurooppalaisista merkeistä kattava kaasuautomallisto, jonka avulla voidaan vähentää hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä sekä tuoda diesel- ja bensiiniautoihin verrattuna säästöjä mm. polttoainekustannuksissa sekä nopeuttamalla tankkauksia.

Seat Leon TGI Evo on saatavana Style-varustelutason lisäksi ensimmäistä kertaa myös FR- ja Xcellence-varustelutasoilla.

Seat Leon TGI Evon hinnat alkavat 21 946 eurosta (Seat Leon 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto) ja Seat Leon ST TGI Evon hinnat puolestaan 23 203 eurosta (Seat Leon ST 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto).

Kuva: Seat.

SEAT Leon TGI Evo

  • Moottori 1,5 TGI Evo
  • Sylinteri/venttiilit 4/16
  • Tilavuus 1498 cm3
  • Männän halkaisija/iskun pituus 74,5 mm / 85,9 mm
  • Puristussuhde 12,5
  • Maksimiteho 131 hv
  • Maksimivääntö 200 Nm
  • Huippunopeus 206 km/h

Seat Leon TGI Evon hinnasto ja lisävarustehinnasto.
Seat Leon ST TGI Evon hinnasto ja lisävarustehinnastot.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!