Hallituksen esitysluonnos laiksi vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista on lähetetty lausuntokierrokselle.
Esityksessä ehdotetaan täyssähköautojen ja kaasukuorma-autojen sekä muuntotuen jatkamista vuodesta 2022 alkaen.
Uusia tukia olisivat sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki.
Tuet nopeuttaisivat siirtymää vähäpäästöisiin sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin, mikä pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.
Uudet tuet sekä nykyisten hankinta- ja muuntotukien jatkaminen ovat osa fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, josta valtioneuvosto päätti toukokuussa 2021. Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.
Uusi tukiohjelma olisi määräaikainen ja sen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2022. Tukikausi olisi 2022-2025.
Tukea sähkö- ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankintaan
Lakiluonnos sisältää neljä tukea:
1) Uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille
Tukea voitaisiin myöntää sähkökäyttöisen pakettiauton hankintaan porrastetusti kokoon perustuen 2 000 euroa, 4 000 euroa tai 6 000 euroa. Kaasukäyttöisen pakettiauton tuki olisi 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.
2) Uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen
Tukea voitaisiin myöntää sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan ajoneuvon kokoon perustuen 8 000-50 000 euroa ja paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 7 500 euroa sekä nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 15 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.
3) Nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen
Tukea voitaisiin myöntää kokonaiskustannuksiltaan enintään 50 000 euroa maksavan täyssähköauton hankintaan 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea yksityiset henkilöt.
4) Nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi
Tukea voitaisiin myöntää 200 euroa, kun auto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi ja 1000 euroa, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi.
Hankintatuilla nopeutetaan teknologista siirtymää
Autojen energiatehokkuudella ja käyttövoimilla on keskeinen rooli liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä.
Tavoitteena on vauhdittaa teknologista siirtymää, jotta nolla- ja vähäpäästöisten autojen osuus uusista myytävistä henkilöautoista kasvaa nykyisestä noin 20 prosentista mahdollisimman lähelle sataa prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Tukia tarvitaan siihen saakka, kunnes sähkö- ja kaasuajoneuvojen hankintahinnat laskevat samalle tasolle polttomoottoriajoneuvojen kanssa.
Niin henkilöautoista, pakettiautoista kuin kuorma-autoistakin valtaosa kulkee vielä dieselillä tai bensiinillä. Esimerkiksi sähköautojen ja ladattavien hybridien yhteenlaskettu osuus oli 1,6 prosenttia kaikista henkilöautoista vuonna 2020.
Täyssähköautojen myynti on kuitenkin tänä vuonna vilkastunut nopeasti ja uusia malleja tulee markkinoille kiihtyvällä vauhdilla. Myös muissa ajoneuvoluokissa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen valikoima kehittyy nopeasti.
Kotimaan liikenteen päästöistä henkilöautojen osuus on noin 54 prosenttia ja paketti- ja kuorma-autojen noin 41 prosenttia.
Mitä seuraavaksi?
Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 10.10.2021. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@lvm.fi.
Lain olisi tarkoitus tulla voimaan 1.1.2022 ja olla voimassa 31.12.2026 asti. Tukikausi olisi 2022-2025. Tuen myöntämisestä vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Hallitus esittää vuoden 2022 budjetissa 6 miljoonaa euroa hankinta- ja konversiotukiin.
Ei tukia! Verovaroista ei tule sosialisoida rikkaiden autohankitoja.
Tuethan ovat aivan liian pieniä, että niillä olisi suurta merkitystä. Myös rajaaminen 50.000 euron hintaan tekee sen, että joudutaan tuen vuoksi hankkimaan niukemmin varusteltuja autoja kuin muuten olisi tarve.
Auton hinnan ylärajaa tulisi nostaa ainakin 60000€ ja tuki 4000€. Tämä vauhdittaisi siirtymää. Hybridiautojen tuki tulisi poistaa kokonaan koska sille ei ole perustetta.
Kaasuautojen tukeminen on aika hölmöläisten hommaa kun niillä enää muutama valmistaja jotka nekin lopettaneet uusien kehittämisen. Uusien myynnistä enää 1% on kaasuautoja eli se juna meni jo. Sähköauto ei ole vielä ratkaisu kaikille etenkään itä ja pohjoisosassa maata mutta ei ole kyllä kaasukaan kun ei ole tankkauspisteitä.
Nyt kaikki paukut latausverkoston kehittämiseen etenkin pääteiden varteen. Tukea riittävästi paikkoihin mihin niitä ei nouse markkinaehtoisesti. Maaseudulla asuville yleensä tulee sähkö taloon ja lataus onnistuu helposti ja halvalla esim. voimavirtapistokkeesta. Ajastettuna yö aikaan sulakkeet tuskin ongelma kun 6A* 3 vaihetta jo toimii.
EV tuki on kovin vaatimaton verrattuna moneen muuhun maahan. Käsittämätön 50 t€ raja johtuu varmaan punavihreän hallituksen ideologiasta ja vaalien lähestymisestä. Ne ketkä ajaa paljon tarvitsee keskimäärin isomman akun ja niitä ei juurikaan saa 50 hinnalla eikä mitään vetokoukun kanssa.
Ihan hyvää tuossa ettei rajata vain yhteen teknologiaan. Kaasu-autoja valmistetaan vielä pitkään ja se tekee hyvin tietä vetytaloudelle, joka pohjautuu taas puhtaan metaanin saatavuudelle. Kaiken lisäksi kaasuauto ja polttoaine metaani on edullista. Kaasua riittää muutaman vuoden kuluttua Suomessa jo muutamalle sadalle tuhannelle autolle. Biokaasulla ajo on yhtä puhdasta kuin tuuli tai aurinkosähköllä ajoa, erona ettei se vauhdita uusia kaivoshankkeita ja luontokatoa.