Renault tuo Suomeen lisää sähköautoja

14.1.2017 21.59

Renault on sähköautoissa Euroopan ykkönen, jonka kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Nyt Renault kasvattaa Suomen sähköautomallistoaan.

Vuodesta 2010 alkaen Renault on myynyt kaikkina vuosina Euroopassa enemmän sähköautoja kuin mikään muu valmistaja, todetaan Renaultin tiedotteessa.

Henkilöautoissa eniten myyty malli on Zoe ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. 

Renault esitteli Kangoo Z.E:n lokakuussa 2011, minkä jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille yli 25 000 kappaletta. 

Renault Kangoo Z.E:ssä on uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Uuteen moottoriin yhdistettynä Kangoo Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normien mukaan 270 kilometriä eli sata kilometriä pidempi kuin ennen. Normaaliliikenteessä se tarkoittaa kesäkelillä yli kahdensadan kilometrin toimintamatkaa.

Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoessa. Akkujen energiatiheyttä on lisätty niin, että kapasiteettia on saatu enemmän akun kokoa kasvattamatta.

Kangoo Z.E:ssä on myös uusi entistä paremmin energiaa hyödyntävä moottori, jossa on optimoitu akun hallintajärjestelmä. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori on Renaultin suunnittelema ja se perustuu Zoessa käytettäviin moottoreihin.

Lataaminen sujuu aiempaa nopeammin, sillä Kangoo Z.E:ssä on uuden sukupolven seitsemän kilowatin laturi. Sen avulla ajoakku saadaan ladattua 7 kW Wall Boxilla kuudessa tunnissa. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa eli ruokatunnin aikana voidaan lisätä reippaasti auton käyttömahdollisuutta.

Uutena innovaationa auton ilmastointilaitteessa on lämpöpumppu, joka lisää toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa. Lämpöpumpulla vähennetään ilmastointilaitteen kompressorin käyttöä, mikä pudottaa sähkön tarvetta ja pidentää siten osaltaan toimintamatkaa. 

Auton voi lämmittää tai jäähdyttää latauksen aikana. Toiminta käynnistetään joko etänä älypuhelimella tai auton sisältä.

Renault Kangoo Z.E:ssa otetaan vuoden 2017 aikana vaiheittain käyttöön Z.E. Trip ja Z.E. Pass -palvelut. Niiden avulla on helpompaa käyttää Euroopan 80 000 yleisölle avointa latauspistettä.

Z.E. Trip on yhdistetty auton navigaattoriin ja sen avulla voi etsiä latauspisteiden sijainnin. Sopivan latauspaikan sijainnin voi syöttää kohteeksi navigaattoriin ja ajaa suorinta tietä saamaan lisää virtaa.

Uutuuteen on saatavissa kolme järjestelmää, jotka helpottavat sähköauton käyttöä.

My Z.E. Connect päästää käyttäjän älypuhelimen tai tietokoneen avulla katsomaan tietoja akun lataustilasta, toimintamatkasta ja tehdyistä latauksista.

My Z.E. Conncet Pro on tarkoitettu yrityksille, joilla on käytössään useampia Kangoo Z.E-autoja. Järjestelmän avulla voidaan hallita autoja ja sen voi integroida yhtiön omiin järjestelmiin ja älykkääseen navigointiin.

My Z.E. Inter@ctive antaa kuljettajalle mahdollisuuden ohjelmoida älypuhelimen tai tietokoneen avulla auton lämmitystä tai jäähdytystä. Hän voi myös ohjelmoida latauksen ottaen huomioon sähkön hinnan eri vuorokaudenaikoina.

Kangoo Z.E:n saa valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla.

Tavaratilan koko on polttomoottoristen mallien tapaan joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on 650 kiloa.

Suomeen uusi Renault Kangoo Z.E. saapuu syksyyn mennessä ja hinnat julkistetaan lähempänä myynnin alkamista.

Renault Master Z.E. Kuva Renault



Master Z.E. sähköistää suurten pakettiautojen luokan

Renault tuo myös tänä vuonna Someen isomman sähkökäyttöisen pakettiauton.

Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. 

Uudessa Master Z.E:ssä on ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Zoessa käytetty R75, jonka suurin teho on 57 kilowattia (76 hv). Asiakas voi valita auton huippunopeudeksi  joko 80 tai 115 km/h. 

Uuden Master Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normin mukaan kaksisataa kilometriä versiolla, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 km/h. Auton akun saa ladattua täyteen kuudessa tunnissa 7 kW Wall Box -laturia käyttäen. 

Master Z.E. on saatavana kolmena vaihtoehtona, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta.

Sähkömoottorista Masteria ei erota ulkoa sisarmalleista ja kuormatilan kokoa ei pienennetty. 

Master Z.E:n kuormatila on eri malleissa 8 – 13 kuutiometriä. Kantavuus on umpikorisissa noin 1000 – 1100 kg:n välillä. 

Renault Master Z.E:n myynti alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here