Ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluiden tuottaja 9Lives on ottanut käyttöönsä ensimmäiset ambulanssivarustellut Renault Masterit.
– Ambulanssitoiminta on ollut yrityksemme perusta sen alkuajoista lähtien. Tähän asti näissä kaikissa toiminnoissa on käytetty samaa kalustoa. Ambulanssitoimintaa harjoitamme ambulansseilla tapahtuvissa siirtokuljetuksissa sekä kiireettömässä ja kiireellisessä ensihoidossa, sanoo ensihoidon liiketoimintajohtaja Timo Palo.
– Haluamme nyt eriyttää toiminnoissa käytettävät kalustot toisistaan ja siksi olemme alkaneet kehittää juurikin siirtokuljetuksiin erikseen soveltuvaa kalustoa. Tämä uusi tuote poikkeaa varustelultaan ja välineiden sijoittelultaan hiukan meidän aikaisemmin hankkimista yksiköistä. Näkemyksemme mukaan tämä tuote sopii mainiosti siirtokuljetuksiin. Perinteisesti meillä ambulanssit ovat olleet kaikki yhtä automerkkiä, mutta nyt olemme myös tähän hakeneet vaihtoehtoisia automerkkejä, jatkaa Palo.
– Olemme saaneet luotua uuden tuotteen Suomen ambulanssimarkkinoille, jonka hankintahinta on aikaisempaa edullisempi ja siksi pystymme pitämään autojen uusimisaikataulua nopeampana. Tästä johtuen tulemme ajamaan jatkossa uudemmalla ja vähemmän ajetulla kalustolla, jatkaa Palo.
Renault Masterin mallistosta on muunneltavuuden ansiosta moneksi. Saatavilla on kolme koripituutta ja kolme korikorkeutta, etu- ja takavetoinen vaihtoehto sekä umpikorisen auton lisäksi alustaohjaamomallit.
Verhoomo Sorsan toteuttama ambulanssivarustelu Renault Master L2H2 -version pohjalle on merkittävä askel Sorsan vahvistaessa asemaa pelastusajoneuvojen korinrakennusten parissa.
– Meillä varustellaan vuosittain 3500 ajoneuvoa eri alojen ja yritysten tarpeisiin. Yhtenä toiminnan kulmakivenä meillä on pelastusajoneuvojen varustelu. Olemme avanneet maaliskuussa 2021 Vantaalle uuden varustelukeskuksen, jonka tuotantolinjastossa meillä on huomioitu myös ambulanssikoritöiden rakentaminen sekä tuotekehitystilat, kertoo Verhoomo Sorsan toimitusjohtaja Otto Tast.