56. kertaa ajettava Arctic Lapland Rally käynnistää kotimaisen autourheiluvuoden 2021 tulevana viikonloppuna 15.-16.1.
Kaikkiaan Rovaniemellä ja sen ympäristössä ajettavaan kilpailuun on ilmoittautunut mukaan 129 autokuntaa.
Mukana listalla ovat tuttujen SM-huippujen lisäksi mm. kolmatta kertaa ”Tunturiralliin” osallistuva F1-kuljettaja Valtteri Bottas, tulevaisuuden tähti Oliver Solberg sekä nykyisin Toyotan tehdastiimissä testikuljettajana toimiva Juho Hänninen.
Poikkeuksellisesti ilman yleisöä tänä vuonna ajettavan Arctic Lapland Rallyn SM1-luokan kuljettajakattaus on kansainväliselläkin mittarilla todella kovaa luettavaa.
Kotimaisista huipuista mukana on mm. koko viime vuoden mitalikolmikko, TGS Worldwiden Skoda-kuskit Teemu Asunmaa, Emil Lindholm sekä Mikko Heikkilä. Kovimman haasteen kolmikolle tarjoaa Hyundain norjalaisvieras Ole Christian Veiby.
SM1-luokassa löytyy pitkä liuta muitakin mielenkiintoisia kuljettajia.
Esimerkiksi Juuso Metsälä, R5-debyyttinsä tekevä autourheilun monitoimimies Riku Tahko, rallicross-kuljettaja Niclas Grönholm ja Tunturirallin historian menestynein kuljettaja Juha Salo ovat muutamia joilta voi odottaa kärkiaikoja.
SM1-luokan ulkopuolella aikavertailun kannalta mielenkiintoa kisaan tuo Oliver Solberg, joka on ilmoittautunut luokkaan 6 Hyundain i20 R5-autolla.
Muissa SM-luokissa luvassa tiukkaa taistelua – Printsport Junior Cupissa tarjolla jälleen kovan luokan palkinto
SM2-luokassa nähdään tulevalla kaudella ensimmäistä kertaa N5-luokan autoja. Arctic Lapland Rallyyn N5-luokituksen Kia Riolla on ilmoittautunut Janne Eronen, joka parin vuoden tauon jälkeen on jälleen mukana SM-rallissa.
Ennakkokaavailussa luokan kovimmat nimet ovat kuitenkin Mitsubishi-kuljettajia. Sarjan todellinen kestomenestyjä ja luokan hallitseva mestari Ville Hautamäki on jälleen mukana ja janoaa varmasti viime vuoden SM-kultamitalille yhtä kirkasta jatkoa.
Kovin haastaja Hautamäen haaveille tulee olemaan viime vuoden hopeamitalisti Jaro Kinnunen, jonka kanssa Hautamäki taisteli viime vuonna aivan kalkkiviivoille saakka kirkkaimmasta mitalista.
SM3-luokassa nähdään jälleen liuta nuoria tulevaisuuden lupauksia, joista Lauri Joona on lähimpänä kansainvälistä läpimurtoa. Vuoden 2021 Flying Finn Future Stariksi valitulla Joonalla pitää kiirettä tulevalla kaudella, sillä SM-sarjan lisäksi nuorukainen on kiertämässä junioreiden MM-sarjaa.
– Kauden tavoitteena on uusia viimevuotinen suomenmestaruus, joten voittoa lähdetään hakemaan Rovaniemeltä, Joona kertoo tiedotteessaan.
Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Printsport Junior Cup on jälleen mukana erillisenä sarjana, johon voivat osallistua kaikki alle 30-vuotiaat SM3-luokan kuljettajat.
Sarjan järjestäjä, Eero Räikkösen luotsaama Printsport Racing on kasannut sarjan voittajalle vakuuttavan palkintopotin, johon kuuluu mm. testipäivä ja yksi SM-tason ralli R5-luokituksen autolla.
SM4-luokassa ajetaan nyt toista vuotta putkeen V1600-luokituksen autoilla ja Tunturissa luokkaan mukaan on ilmoittautunut kaikkiaan 11 autokuntaa.
Viime kaudella luokan kultamitalin voitti Sami Korvola ja hopeamitalin nappasi Toni Herranen. Molempien nimet loistavat kuitenkin poissaolollaan sillä Herranen on siirtynyt SM3-luokkaan ja Korvola ei ole mukana ollenkaan.
Suurin voittajasuosikki lienee viime vuoden pronssimitalisti Jere Pensas, 21, jolle on kertynyt nuoresta iästä huolimatta yli 40 starttia nykyisellä Renault Megane-autollaan, jolla laihialainen on nytkin mukana.
Viime kaudella SM-osakilpailujen yhteydessä ajettiin ensimmäistä kertaa Rallin Suomen Juniorimestaruus- ja Nuorten SM-sarjat. Molemmat sarjat ovat mukana myös tällä kaudella kauden toisesta osakilpailusta alkaen, joka ajetaan Kouvolassa 5.-6.2.
WRC-autot värittävät lähtöluetteloa
WRC-autot ovat tuttu näky Tunturin lähtölistoilla, viime vuonna kisaa tähdittivät Toyotan huippulupaus Kalle Rovanperä ja F1-tähti Bottas.
Bottas on mukana tänäkin vuonna osallistuen jo kolmanteen Tunturiralliinsa. Autona Bottaksella on Citroenin C3 WRC, vastaava jolla hän oli mukana myös viime vuonna.
JanPro Racingin ilmoittamana mukana on Kimmo Kurkela, joka osallistuu nyt toisena vuonna peräkkäin Tunturiin Ford Fiesta WRC:llä.
Varmasti suurin mielenkiinto kohdistuu kuitenkin Toyota Yaris WRC:llä kisaan ilmoittautuneeseen Hänniseen.
Viime vuodet Toyota Gazoo Racingin testikuljettajana toiminut Hänninen ajaa ensimmäisen kilpailunsa sitten vuoden 2017 Walesin MM-rallin.
Arctic Lapland Rallyn reitti on läpikäynyt muutoksia viime vuoteen verrattuna ja tänä vuonna on jälleen mukana mm. Puolustusvoimien alueella ajettavia erikoiskokeita, kuten legendaarinen Ristilampi.
Ralliin startataan perjantaina 16.1. klo 12.00 Mäntyvaaran raviradalta. Maaliin samaiselle paikalle kilpailijat saapuvat lauantaina 17.1. klo 18.20 alkaen.
Rallissa ajetaan yhteensä 7 erikoiskoetta, joista kolme perjantaina ja neljä lauantaina. Erikoiskoekilometrejä kertyy yhteensä 216,44. Rallin kokonaismitta siirtymineen on 715,45 kilometriä.