Rallicross: Tommi Hallmanilla kaksijakoinen viikonloppu Portugalissa

Rajusti uudistunut rallicrossin RallyX-sarja avasi kilpailukautensa viime viikonloppuna Montalegren radalla Portugalissa, missä ohjelmassa oli kaksi osakilpailua. Viikonloppu Montalegren mainekkaalla rallicross-radalla päättyi sunnuntaina Maamme-lauluun, kun kuopiolainen Tommi Hallman ajoi FC2-luokan voittoon.

Rallicrossin RallyX-sarjassa siirryttiin tänä vuonna uuteen aikakauteen, kun aiemmin vain Pohjoismaissa, sekä Latviassa ajettu sarja laajeni ajettavaksi myös muualla Eurooppaan. Tämän lisäksi sarja jaettiin maantieteellisesti kahtia, pohjoisen ja etelän omiin liigoihin, joista etelä avasi kautensa viime viikonloppuna Portugalissa. Suomalaisväriä sarjan pääluokkaan toi Hallman, jonka saldo FC2-luokassa oli voitto sunnuntaina ja neljäs sija lauantaina.

– Kaksijakoiset fiilikset. Vauhti oli todella hyvää koko viikonlopun ajan, varsinkin sunnuntaina, kun kaikista kolmesta alkuerästä tuli voitto. Kyllähän se turhautti, kun vauhdin puolesta oltaisiin voitu olla myös lauantaina voittovauhdissa, mutta koko ajan oli jotain pientä hässäkkää. Onneksi tuli onnistuminen viikonlopun päätteeksi, niin jäi jatkoa ajatellen kuitenkin melko hyvä maku, kun tiedetään, että auto ja kuljettaja ovat iskussa, Hallman kommentoi.

Hallman kilpailee tänä vuonna FC2-luokassa, joka on siis RallyX-sarjan pääluokka, sekä avoimessa nelivetoluokassa, missä FC2-autojen lisäksi nähdään mukana myös katsojille jo usean vuoden ajalta tutut Supercar-autot.

Siinä missä Hallman ylsi molempina päivinä FC2-autojen finaaleihin, niin avoimessa nelivetoluokassa sijoitus semifinaalissa sekä lauantaina, että sunnuntaina oli viides.

– Lauantaina hieman huono jokeristrategian myötä jäin hitaamman kuljettajan taakse. Ohituksiin kului sen verran paljon aikaa, että paikkaa kolmen parhaan joukkoon ei tullut. Sunnuntaina ajoin kärjessä ja ensimmäisellä kierroksella oli tiukkaa taistelua takana tulevan kanssa. Jouduin hyökkäämään yhteen mutkista hieman rohkeammin, niin siinä sitten kanttarin ylityksessä rengas osui uraan ja putosi vanteeltaan. Sen jälkeen ei ollut enää mitään tehtävissä ja köröttelin maaliin muiden perässä, jos vaikka edeltä joku olisi keskeyttänyt, Hallman harmitteli.

FC2-autojen finaaleihin lähtöruudut jaettiin alkueräsijoitusten perusteella. Lauantaina Hallman starttasi kakkosruudusta, saapui maaliin kolmantena, mutta kolmen sekunnin aikarangaistus pudotti kuopiolaisen neljänneksi. Samalla katkesi Hallmanin uskomaton, jo vuonna 2019 käynnistynyt palkintosijoitusten putki, joka piti sisällään huikeat 23 sijoitusta kolmen parhaan joukkoon kovatasoisissa kansainvälisissä rallicross-kilpailuissa.

– FC2-finaalissa lauantaina meillä oli erilainen jokeristrategia ja tilanne näytti jo hyvältä, että olisi saumoja aina voittoon asti. Sitten edellä ajavista yhdellä kuljettajalla tuli jotain vikaa autoon, vauhti hidastui, ja kun ohittamiseen kului paljon aikaa, niin kahden kärki pääsi karkaamaan. Sitten vielä tuomarit antoivat minulle rangaistuksen oikomisesta, mikä oli ihan älytön juttu, Hallman ihmetteli.

Vauhdikas sunnuntai

Sunnuntaina Hallman oli hurjassa iskussa, ollen nopein kaikissa kolmessa alkuerässä. Avoimen nelivetoluokan semifinaali päättyi siis rengasrikon myötä pettymykseen, mutta FC2-autojen finaalista irtosi komea voitto.

Hallman kukisti toiseksi sijoittuneen Oliver Erikssonin lähes kolmella sekunnilla, kun taas kolmanneksi ajanut Supercar-luokan hallitseva Euroopan mestari Patrick O’Donovan jäi Hallmanista reilut kolme sekuntia.

– Paalupaikalta startista heti kärkeen ja vauhti oli sen verran hyvää, että kilpakumppanit eivät pysyneet kyydissä. Se finaali meni kyllä todella hyvin ja saatiin kaivattu onnistuminen viikonlopun päätteeksi. Tiimi teki todella hienoa työtä, auto tuntui tosi hyvältä koko viikonlopun ajan ja sen osalta oli parannusta tullut huomattavasti Amerikan kisojen jälkeen, Hallman iloitsi.

Hallman oli edellisen kerran kilpaillut RallyX-sarjassa vuonna 2021 ja silloin kausi päättyi Supercar Lites -luokan mestaruuteen. Sarjaan nyt tehdyt merkittävät uudistukset saivat Hallmanilta positiivista palautetta.

– Kaikin puolin positiivinen fiilis kyllä jäi. Yleisöä oli todella hyvin paikalla, etenkin sunnuntaina. Kaikesta huokui sellainen vanhan hyvän ajan rallicross-henki, mikä on ollut kyllä joissain sarjoissa viime vuosina hieman kateissa. Varikolla oli hyvä tunnelma ja palkintojenjakoakin oli seuraamassa todella paljon katsojia. Hattua pitää nostaa sarjan tekijöille, jotka rakensivat tämän hienon shown ennen kaikkea yleisölle, Hallman hehkutti.

Eteläisen liigan kausi jatkuu huhtikuun loppupuolella Hollannissa. Sen lisäksi, että Hallman lähtee hakemaan toisesta kilpailuviikonlopusta jatkoa FC2-menestykselleen ja onnistumisia myös avoimessa nelivetoluokassa, niin myös Supercar-auton kukistaminen finaalissa kiinnostaa kovasti. Montalegressä avoimen nelivetoluokan lauantain ykkönen oli Ulrik Linnemann, kun taas sunnuntaina voittoon ajoi Nathan Ottink. He molemmat kilpailivat Supercar-luokan autolla.

– Vielä tähän mennessä ei kukaan ole FC2-autolla onnistunut voittamaan avoimen nelivetoluokan finaalia. Siinä on totta kai yksi asia, mitä myös tavoitella jatkossa, Hallman päätti.

Montalegre ja FC2-finaalien tulokset

Lauantai

1) Casper Jansson (SWE) 3.32,189
2) Oliver Eriksson (SWE) + 0,595
3) Elias Svensson (SWE) + 3,276
4) Tommi Hallman + 4,307
5) Fraser McConnell (JAM) + 5,364
6) Patrick O’Donovan (IRL) + 23,174

Nopein kierros: Jansson 40,770 (kierros 4/5)

Sunnuntai

1) Tommi Hallman 3.43,993
2) Oliver Eriksson (SWE) + 2,907
3) Patrick O’Donovan (IRL) + 3,243
4) Fraser McConnell (JAM) + 5,224
5) Casper Jansson (SWE) + 5,849
6) Tanner Foust (USA) + 6,620

Nopein kierros: Hallman 42,921 (kierros 3/5)

Lue muita juttuja Hallmanista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän