Tommi Hallman haastaa rallicross-tähdet uudistuneessa RallyX-sarjassa

Tommi Hallman avaa kilpailukautensa kuluvan vuoden osalta maaliskuun viimeisenä viikonloppuna, kun kuopiolainen osallistuu rallicrossin RallyX-sarjan osakilpailuun Portugalin Montalegressä. Hallman nähdään mukana uudistuksia kokeneen RallyX-sarjan Euroopan eteläisessä liigassa.

Suomessakin viime vuosina vieraillut rallicrossin Pohjoismaiden mestaruussarja RallyX uudistuu merkittävällä tavalla tänä vuonna. Sarja levittäytyy Pohjoismaiden lisäksi koko Eurooppaan ja tänä vuonna osakilpailuja tullaan ajamaan muun muassa Portugalissa, Hollannissa, sekä Saksassa. Nämä kyseiset kolme maata edustavat uutta RallyX-sarjan Euroopan eteläliigaa, ja mukana tässä liigassa kilpailemassa nähdään myös SET Loenbro -tiimin väreissä Tommi Hallman, 24.

– Tervehdin näitä muutoksia tosi positiivisin mielin. RallyX on tähän mennessä ollut sellainen ponnahduslauta nuorille kuljettajille ja onhan mukana nähty testimielessä sellaisiakin kuljettajia, kuten Johan Kristoffersson ja Niclas Grönholm. Nyt RallyX iskee ja ottaa ison harppauksen tietyllä tapaa yhdeksi lajin pääsarjoista, kun muut sarjat MM-sarjan ja Nitrocrossin johdolla on hieman käymistilassa, Hallman sanoo.

Nitrocross tauolle

MM-sarjan puolella odotellaan tietoa uudesta promoottorista ja Kanadaan tammikuulle kaavailtu kauden avausosakilpailu jouduttiin perumaan, kun taas viime syksynä Yhdysvalloissa käynnistyneen Nitrocross-sarjan kausi keskeytyi kahden ajetun kilpailuviikonlopun ja neljän osakilpailun jälkeen. Hallman hyppäsi mukaan FC2-luokan mestaruustaisteluun kahden osakilpailuvoiton myötä, kunnes loppuvuodesta Nitrocross ilmoitti jäävänsä tauolle.

– Nitro-sarjan tulevaisuus on edelleen epäselvä, enkä kyllä usko mihinkään sarjan yllätyspaluuseen. Merkit sen suhteen on aika selvät. Se sarja oli toistaiseksi siinä, Hallman painottaa.

Sen lisäksi, että RallyX-sarjassa ajetaan etelän liigaa, niin mukana on myös pohjoisen liiga, missä osakilpailunäyttämöinä tulevat toimimaan Latvia, Ruotsi, Tanska, sekä Suomi ja KymiRing. Vaikka KymiRingin osakilpailu ei etelän liigaan kuulukaan, saattaa Hallman olla mukana myös kotikilpailussaan. Päätös asiasta tehdään myöhemmin.

Hallman kilpaili Nitrocross-sarjassa FC2-luokan autolla ja samainen auto tulee olemaan kuopiolaisen menopelinä myös RallyX-sarjassa. Eräällä tavalla ympyrä samalla sulkeutuu, sillä FC2-auto on vanhasta Supercar Lites -luokan autosta rakennettu tehokkaampi kilpa-auto. Hallman voitti RallyX-mestaruuden Supercar Lites -luokassa vuonna 2021, noustuaan palkintopallille kauden jokaisessa osakilpailussa.

Tulevalla kaudella Hallman ja FC2-luokan auto nähdään mukana RallyX-sarjassa.

– Formaatti menee niin, että FC2-autot on mukana samoissa lähdöissä Supercar-autojen kanssa. Oletusarvo on se, että FC2-autot eivät ole niin kilpailukykyisiä kuin Supercarit, mutta tässä kohtaa ei toki vielä tiedetä, millaiset voimasuhteet näiden autojen välillä on. Mikäli mukaan saadaan riittävä määrä FC2-autoja, niin silloin niillä ajetaan oma finaali, luokan toimiessa sarjan pääluokkana, Hallman taustoittaa uutta nelivetoautojen avointa luokkaa.

Portugalissa taso kova

Hallmanin saamien tietojen mukaan Portugalin Montalegreen olisi tulossa maaliskuun viimeisenä viikonloppuna riittävä määrä FC2-autoja, joten oma finaali näille autoille olisi toteutumassa. Tiedossa on myös se, että kilpailullinen taso tulee Montalegressä olemaan äärimmäisen kova, sillä suomalaiskuljettajan lisäksi menestystä lähtevät tavoittelemaan muun muassa sellaiset kuljettajat kuten Tanner Foust, Fraser McConnell, Mitchell deJong, sekä Oliver Eriksson.

– Kilpailullisen tason puolesta tämä tulee olemaan kovin juttu urallani tähän mennessä. Se tässä projektissa kiinnostaakin, että päästäisiin mukaan ykkösnimien joukkoon, eikä oltaisi enää mukana siellä kakkosluokassa. Innolla odotan tulevaa. Auto on jo tullut melko tutuksi, kun päästiin viime vuonna ajamaan Amerikassa kaksi kilpailuviikonloppua, Hallman sanoo.

Hallman on ehtinyt urallaan tähän mennessä saavuttamaan rallicrossin parissa jo lyhyessä ajassa hienoja titteleitä, eikä edessä oleva uusi ja kova haaste poikkea tavoitteen osalta aikaisemmasta.

– Tottakai tavoitteena on voittaa! Henkselit paukutellen ei tietenkään voi mukaan lähteä, viivalle kun asettuu kovia nimiä. Tuollaisessa porukassa pitää aina pystyä huippusuoritukseen, jos meinaa palkintopallille nousta. Enkä näe mitään syitä siihen miksi ei voitaisi pärjätä, Hallman päätti.

Kuten aiempinakin vuosina, niin myös tänä vuonna kaikkia RallyX-sarjan osakilpailuja voi seurata suorina lähetyksinä ilmaiseksi sarjan YouTube-kanavan kautta.

RallyX ja Euroopan eteläliigan osakilpailut 2025

29.-30.03.2025 – Montalegre, Portugali
26.-27.04.2025 – Eurocircuit, Valkenswaard, Hollanti
09.-10.08.2025 – Estering, Buxtehude, Saksa

Lue tästä muita juttuja Hallmanista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän