Porschen sähköautolla Taycanilla ajettiin 3 425 kilometriä 24 tunnissa

Kuva: Porsche.

Esituotanto-Taycanilla ajettiin tasan 3 425 kilometriä Italian Nardóssa sijaitsevalla huippunopealla radalla tehdyssä 24 tunnin kestävyyskokeessa.

Testaus tehtiin juuri ennen auton 4. syyskuuta tapahtuvaa maailmanlaajuista ensiesittelyä.

Ajettu matka vastaa kutakuinkin Nardón ja Norjan Trondheimin välistä välimatkaa. Etelä-Italian paahtavan kuumissa olosuhteissa ajetulla testiradalla keskimääräinen nopeus vaihteli 195 ja 215 km/h.

Lanseeraustaan lähestyvä Taycan todisti pitkien matkojen suorituskykynsä lämpötiloissa, jotka olivat korkeimmillaan 42 celsiusastetta ilmassa ja 54 celsiusastetta radan pinnassa.

Koe suoritettiin ilman keskeytyksiä, sillä prototyyppi-Taycan pysähtyi vain pikalatauksia ja kuljettajan vaihtoja varten. Tiimi koostui kuudesta Porschen testikuljettajasta.
Laadunvarmistustesti oli osa kestävyyttä ja kuumia ajo-olosuhteita testaavaa koetta.

Teknologia: 800 voltin sähköjärjestelmä

Taycan on ensimmäinen 800 voltin järjestelmää käyttävä sarjatuotantoon suunniteltu täyssähköinen ajoneuvo.

Porsche 919 Hybrid voitti tämän teknologian ansiosta 24 tunnin Le Mans -kilpailun kolme kertaa peräkkäin. Nyt tämä teknologia on siirtymässä myös sarjatuotantoon.

800 voltin teknologia tuo Porschen tiedotteen mukaan autoon huippusuorituskykyä, se nopeuttaa latausaikaa ja vähentää auton painoa sekä kaapeloinnille vaadittavaa tilaa.

Nardón testauskeskuksessa käytettiin Porsche Engineering Group GmbH:n 800 voltin tehokkaita latausasemia. Samoja latausasemia käytetään myös Ionityn yhteishankkeessa.

Taycanin lämmönhallinta todisti toimivuutensa Nardóssa. Lämmönhallinnan keskiössä on järjestelmä, jonka avulla suurjännitteiset komponentit jäähdytetään ja lämmitetään.

Järjestelmä estää mahdolliset suuren lämmöntuotannon aiheuttamat tehon menetykset ja varmistaa, että latausprosessille optimaalisin lämpötila on saavutettu auton tullessa latausasemalle.

Taycan on Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto

Taycanin sähköinen voimalinja on suunniteltu siten, että se antaa täydet tehot myös silloin, kun nopeita liikkeellelähtöjä on useita peräkkäin.

Esituotantoauto kiihtyi 0-200 km/h peräti 26 peräkkäistä kertaa lentokentällä suoritetussa kokeessa heinäkuun lopulla. Liikkeellelähtöjen keskimääräinen mitattu aika kiihdytykselle oli alle 10 sekuntia. Nopeimman ja hitaimman liikkeellelähdön välinen ero oli 0,8 sekuntia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here