Porsche täydentää Cayenne-mallistoaan todellisella urheiluautolla. Uusi Cayenne Turbo GT yhdistää suorituskyvyn ja poikkeuksellisen ajodynamiikan erinomaiseen käytännöllisyyteen.
Uutuusmallin suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa peräti 640 hevosvoimaa – 90 hv enemmän kuin Cayenne Turbo Coupen voimanlähde – ja vääntää vahvimmillaan 850 Nm (80 Nm enemmän).
Kiihtyvyys 0–100 km/h on nopeutunut kuusi sekunnin kymmenystä 3,3 sekuntiin. Huippunopeus on nyt 300 km/h, 14 km/h enemmän kuin aikaisemmin.
Entistäkin urheilullisemmin muotoiltu, ainoastaan nelipaikkaisena Coupe-varianttina saatava Cayenne Turbo GT on varustettu vakiona kaikilla saatavissa olevilla alustajärjestelmillä sekä suorituskykyisillä renkailla, jotka on erityisesti suunniteltu uutuusmallia varten.
Myös voimalinjan ja alustan säädöt on viritetty mallikohtaisesti. Lopputuloksena on harmoninen kokonaiskonsepti, jonka ratakelpoisuus on erinomainen.
Porschen testikuljettaja Lars Kern todisti tämän kellottamalla SUV-mallien uuden virallisen ennätysajan, 7.38,9 minuuttia, Nürburgringin Nordschleifen 20,832 kilometrin pituisella ratakierroksella.
Turbo GT:n ajokorkeus on 17 millimetriä matalampi kuin Cayenne Turbo Coupessa. Sekä passiiviset alustakomponentit että aktiiviset hallintajärjestelmät on suunniteltu uusiksi, optimoitu ohjattavuuden ja suorituskyvyn näkökulmasta ja kalibroitu erikseen niiden täydellisen yhteistoiminnan varmistamiseksi. Esimerkiksi kolmikammioisen ilmajousituksen jäykkyyttä on lisätty jopa 15 prosenttia.
Myös PASM-aktiivijousituksen vaimennusominaisuudet, Power Steering Plus ‑ohjaustehostin ja taka-akselin ohjaus on mukautettu uutuusmallin erityisominaisuuksien mukaiseksi.
Aktiivista PDCC-kallistuksenvakautusta ohjaa nyt suorituskykypainotteinen ohjelmisto. Tämän seurauksena Cayenne Turbo GT on vakaampi ja pureutuu lujemmin tiehen. Kaarreajo-ominaisuudet suurilla ajonopeuksilla ovat entistä tarkemmat, ja Porsche Torque Vectoring ‑järjestelmä sallii suuremmat vääntöpoikkeamat.
Kokonaisvaltaisesti optimoitu etuakseli parantaa osaltaan auton ohjattavuutta. Eturenkaat ovat tuuman leveämmät kuin Turbo Coupessa.
Negatiivista camber-kulmaa on suurennettu 0,45 astetta, jotta erityisesti uutuusmallia varten suunniteltujen suorituskykyisten Pirelli P Zero Corsa ‑renkaiden kosketuspinta tiehen olisi mahdollisimman laaja. Jarrutustehon takaavat vakiovarusteluun kuuluvat hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut.
Nopeammin vaihtava Tiptronic S ja titaaninen Sport-pakoputkisto
Cayenne Turbo GT:n kaksoisturbomoottori on tällä hetkellä Porschen tehokkain 8-sylinterinen voimanlähde.
Laajimmat moottoriin tehdyt uudistukset liittyvät kampiakselikokoonpanoon, ahtimeen, suoraruiskutukseen, induktiojärjestelmään ja välijäähdyttimeen. Kampiakselin, kiertokankien, mäntien, jakoketjun ja vääntövärähtelynvaimentimien kaltaiset keskeiset osat ovat Turbo GT:n V8-moottorissa erilaiset kuin Turbo Coupessa, sillä ne on suunniteltu kestämään suurempia hetkellisiä kuormia uuden moottorin 640 hv:n (471 kW) huipputehon mukaisesti.
8-vaihteinen Tiptronic S ‑vaihteisto vaihtaa entistä nopeammin, ja myös Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmää on parannettu.
Jakovaihteistossa on ylimääräinen vesijäähdytys. Vakiovarusteluun kuuluva Sport-pakoputkisto keskelle sijoitettuine pakoputkineen on ainutlaatuinen Cayenne Turbo GT:ssä.
Pakosarja on takimmaista äänenvaimenninta myöten valmistettu kevyestä, erityisen hyvin lämpöä kestävästä titaanista. Auton painoa on kevennetty jättämällä keskimmäinen äänenvaimennin pois.
Runsaasti hiilikuitua ulkopuolella ja Alcantaraa sisällä
Muotoilun yksityiskohdat korostavat uutuusmallin poikkeuksellista urheilullisuutta. Niihin kuuluvat erityinen GT-etupuskuri näyttävällä helmaspoilerilla ja suurennetut sivuilmanottoaukot.
Sivuprofiilia hallitsevat urheiluautomaisesti muotoiltu hiilikuitukatto, mustat pyöräkoteloiden levikkeet ja Neodyme-sävyiset 22 tuuman GT Design ‑vanteet.
Kattospoilerin hiilikuituiset sivulevyt ovat ainutlaatuinen ominaisuus GT-mallissa. Ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri on 25 mm leveämpi kuin Turbo-variantissa ja lisää downforcea huippunopeudella jopa 40 kg. Näyttävä hiilikuituinen diffuusori täydentää auton takaosan sporttisen vaikutelman.
Uusi PCM-tietoviihdejärjestelmä saa ensiesittelynsä Cayenne Turbo GT:ssä
Korkealaatuinen vakiovarustelu ja sisätilojen entistä runsaampi Alcantara-verhoilu korostavat Cayenne Turbo GT:n urheilullista luonnetta. Muun muassa kahdeksaan suuntaan säädettävät etuistuimet ja erilliset urheiluistuimet takana ovat vakiovarusteita.
Kaikissa istuimissa on rei’itetyllä Alcantaralla verhoiltu keskiosa, Neodyme- tai Arctic Grey ‑sävyinen kontrastiväritys ja pääntukeen kirjailtu Turbo GT ‑teksti.
Sporttisessa monitoimiohjauspyörässä on keltainen keskiasennon merkki Porschen urheiluautoille luonteenomaiseen tapaan. Sisätiloissa on valikoituja mattamustia yksityiskohtia varustelutasosta riippuen.
Uuden Turbo GT:n myötä lanseerataan myös seuraavan sukupolven Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmä, jossa on entistä parempi suorituskyky, uudistettu käyttöliittymä ja uusi toimintalogiikka.
Uusi PCM 6.0 on entiseen tapaan yhteensopiva Apple CarPlayn kanssa, mutta nyt myös Apple Music ja Applen Podcastit on integroitu järjestelmään. Uutena ominaisuutena on lisäksi Android Auto, joka mahdollistaa Android-älypuhelimien integroinnin järjestelmään.
Uuden Cayenne Turbo GT:n hinnat alkavat Suomessa 372 467 eurosta. Asiakastoimitukset alkavat syys-lokakuun vaihteessa.