Poliitikon puheenvuoro: Risto Ojala, KD, Keski-Suomi 76

Risto Ojala

Puolue: Kristillisdemokraatit
Vaalipiiri: Keski-Suomi
Ehdokasnumero: 76

Ratti ja tolkku käteen liikennepolitiikassa

Olin kymmeniä vuosia sitten ensi kerran eduskuntavaaliehdokkaana. Niistä ajoista maamme tiestön hoito on absoluuttisesti ja kasvaneisiin liikennemääriin suhteutettuna surkastunut. Se on koettavissa pahoin pää- ja sivuteillä kotikunnassani Kuhmoisissa.

Kuhmoisten halki ja kirkonkylän läpi kulkeva 24-tie huononee jatkuvasti. Siitä monet ovat valittaneet ely-keskukseen — tuloksetta. Täällä on syntynyt se käsitys, että Keski-Suomen ely-keskus nuukailee tierahojen käyttämistä Kuhmoisiin, joka on päättänyt liittyä Pirkanmaan maakuntaan.

Kuhmoinen on eräiden muiden kuntien kanssa ollut jo yli 10 vuotta edelläkävijä Hinku-kuntana (hiilineutraali).

Pienet kunnat voivat näyttää mallia suuremmille ilmastohaittojen torjunnassa. Tänne tuli jo vuosia sitten ensimmäinen sähköautojen latauspiste.

Polttoaineverotuksessa on suosittava maaseutua, jossa yleisen liikenteen käyttö on vaikeaa tai mahdotonta.

Kuhmoisten tiestö on rapakunnossa ja sen kunnossa pitämisen korjausvelka on kasvanut lähes ylivoimaiseksi. Teiden kunnostamiseen tarvitaan vaalikausien ylittävä rahoitus- ja muu suunnitelma, jossa on otettava huomioon paikalliset tarpeet ja toivomukset.

Kuhmoinen on maakunnan syrjäseutu, jonka tiestö on laiminlyöty. Sen sijaan Jyväskylän keskustassa on kauan sitten rakennettu kallis silta, joka ollut täysin käyttämättömänä.

Tiemäärärahojen kasvattamisen pullokaula on sumeilematon polttoaineverotus. Siitä vain runsas 1/6 käytetään teiden hoitoon.

Auton käyttäjät joutuvat rahoittamaan muuta yhteiskunnan toimintaa jonka ei pitäisi olla erityisesti heidän vastuullaan.

Yksityisteiden tuki on Ruotsissa kolme kertaa suurempi kuin Suomessa. Polttoainevero on käytettävä pääosin teiden ja tieliikenteen kehittämiseen.

Teksti: Risto Ojala

Katso tästä muut Poliitikon puheenvuoro -jutut.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän