Peugeot tuo markkinoille uuden 208-mallin — tarjolla myös sähköisenä

Kuva: Peugeot.

Peugeot tuo markkinoille uuden 208-mallin. Auton ensiesittely on Geneven autonäyttelyssä ja Suomeen malli tulee syksyllä.

Uusi Peugeot 208 on varustettu PSA Group’in uusimman sukupolven CMP-perusrakenteella (Common Modular Platform). Tämä uusi B- ja C-segmentin automallien käyttöön tuleva perusrakenne täydentää EMP2-perusrakennetta. (Efficient Modular Platform).

Nimensä mukaisesti CMP-perusrakenne on muunneltavissa mittojen ja käytettyjen moottorivaihtoehtojen mukaan. Siihen voidaan yhdistää erilaisia voimalinjoja ja näin se antaa asiakkaille mahdollisuuden valita mieluisin moottorivaihtoehto: perinteinen polttomoottori (bensiini tai diesel) tai sähkömoottori.

Taloudellisuus oli avainsana uutta perusrakennetta kehitettäessä, siksi uuden Peugeot 208:n CO2-päästöjä on saatu alennetuksi:

  • painoa keventämällä (30 kg kevyempi kuin aiemman PF1 -perusrakenteen aikana),
  • aerodynamiikkaa parantamalla (tasainen pohjalevy, sähkötoimiset ilmaohjaimet)
  • pienen vierintävastuksen renkailla
  • voimalinjan optimoinnilla (parannettu hyötysuhde)
Kuva: Peugeot.

Sähköinen Peugeot e-208: e-motion

Uusi Peugeot e-208 ja tarjoaa ajoelämyksen täyssähköisenä vaihtoehtona:

  • 100 kW (136 hv) sähkömoottori kehittää 260 Nm väännön (0 km/h alkaen)
    hiljainen ja värinätön
  • ajantasaiset tiedot voimalinjan toiminnasta keskusnäytölle

Peugeot e-208:ssa on kolme ajoasetusta:

  • Eco: toimintamatkan optimointi
  • Normaali: optimaalinen mukavuus jokapäiväiseen ajoon
  • Sport: suorituskyky ja ajonautinto etusijalla, maksimaalinen teho ja vääntö (kiihtyvyys 0-100 km/h 8,1 sek)

Kaksi eri tehoista tilaa energian talteenottoon:

  • Maltillinen – kuten moottorijarrutus polttomoottorilla varustetulla autolla
  • Lisätty – suurempi hidastuminen ja energian talteenotto kaasupoljinta nostamalla

Peugeot e-208 tarjoaa hyvän lämpömukavuuden:

  • korkeatehoinen lämmitysvastus (5 kW) joka saa tehonsa korkeajänniteakulta
  • ilmalämpöpumppu ja matkustamon automaattinen lämpötilan säätö tarjoaa samanlaista mukavuutta kuin polttomoottorilla varustetuissa autoissa. Toimintamatka säilyy hyvänä entistä paremman tehokkuuden ansiosta perinteiseen ilmastointilaitteeseen tai lämmitykseen verrattuna.
  • istuinlämmitys (myös Keski-Euroopan versioissa)
  • ohjelmoitava esilämmitys, jota säädetään kosketusnäytöltä tai etänä älypuhelimella MyPeugeot -sovelluksen avulla. Mukavuuden lisäksi tämä toiminto mahdollistaa optimaalisen toimintamatkan sekä akuston optimaalisen lämpötilan saavuttamisen nopeammin.

Sisätilat ja tavaratila ovat samankokoiset niin poltto- kuin sähkömoottorilla varustetuissa versioissa. 220 litran suuruinen akusto on sijoitettu pohjalevyyn.

Peugeot e-208 on varustettu suurikapasiteettisella, 50 kWh akustolla, jonka ansiosta toimintasäde on 340 km WLTP-mittaustavan mukaan.

Matkustamon ilmastointijärjestelmään liitetty vesikiertoinen lämmönsäätöjärjestelmä mahdollistaa akkujen nopean latauksen, optimaalisen toimintamatkan ja pidemmän käyttöiän korkeajänniteakulle. Akustolla on 8 vuoden tai 160 000 km takuu.

Lataustavat on joustavia ja ne on sopeutettu jokapäiväistä käyttöä varten. Tarjolla on kolme eri lataustapaa:

  • perinteisen kotipistokkeen käyttö, jolloin täysi latausaste 16 tunnin latausajalla
    Wall Box -latauslaitteella täysi lataus 5 tunnissa ja 15 minuutissa kolmivaihevirralla (11 kW) ja kahdeksassa tunnissa yksivaihevirralla (7,4 kW).
  • lataus julkisesta latauspisteestä: 100 kW -pikalatauslaitteesta saavutetaan 80 % latausaste 30 minuutissa.

Peugeot e-208 –mallin latausta voidaan ohjata etänä käyttämällä MyPeugeot -älypuhelinsovellusta. Tämä järjestelmä mahdollistaa latauksen käynnistämisen ja keskeyttämisen tai latauksen tilan tarkistamisen milloin hyvänsä.

Kuva: Peugeot.

Uusi Peugeot 208: Euro6.d standardin mukainen

Uuteen Peugeot 208 -mallistoon on tarjolla sekä Euro6.d-standardin mukaiset bensiinimoottorit ja yksi Euro6.d-temp -standardin mukainen dieselmoottori. Lisäksi uusi Peugeot 208 on ainoa automalli tässä kokoluokassa, johon on tarjolla 8-portainen automaattivaihteisto.

Bensiinimoottorit, 3-sylinteriset, 1.2 l:

  • PureTech 75 S&S BVM5-manuaalivaihteisto
  • PureTech 100 S&S BVM6-manuaalivaihteisto tai EAT8-automaattivaihteisto
  • PureTech 130 S&S EAT8-automaattivaihteisto

Dieselmoottori, 4-sylinterinen, 1.5 l

  • BlueHDi 100 S&S BVM6-manuaalivaihteisto

Aikaisempaa isompi

Uusi Peugeot 208 on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Auto on saanut lisää urheilullisuutta ulkomuotoonsa.

Sivulta katsottuna uudessa Peugeot 208:ssa huomio kiinnittyy taaemmas siirrettyyn tuulilasiin, jonka ansiosta konepelti on aiempaa pidempi.

Dynaamista ulkomuotoa korostaa kalteva takalasi, joka on linjassa takapyöränaukon kanssa. GT Line – ja GT-versioissa lokasuojien levennyksissä on koristeena kiiltomustat kaarilistat.

Edestä uusi Peugeot 208 on ensi hetkestä tunnistettavissa aidoksi Peugeotiksi tuoden selkeästi mieleen uuden Peugeot 508:n keulan alaosan sekä ”kolmen kynnenjäljen” led-ajovalot (versiosta riippuen).

Etupuskuriin on integroitu etusäleikkö, jota koristaa Peugeot-leijona. 208-logo on sijoitettu konepellin etuosaan.

Uuden Peugeot 208:n takaosan muotoilussa huomio kiinnittyy takaluukun kiiltävän mustaan listaan samaan tapaan kuin PEUGEOT 3008/5008/508 -malleissa.

Lista yhdistää kolme leijonankynnen raapaisua muistuttavaa valoa toisiinsa. Takapuskurin alaosan ilmanohjain on saatavana myös kiiltävän mustana ja moottorivaihtoehdon mukaan siinä on myös kromattu pakoputken pää

Kuva: Peugeot.

Uusimmat avustinjärjestelmät

Drive Assist vie uuden Peugeot 208:n matkalle puoliautonomiseen ajotapaan uusien ajoavustinjärjestelmien ansiosta.

Mukautuva vakionopeudensäädin, Stop & Go -toiminto EAT8-vaihteiston yhteydessä, jossa on säädettävä ajoneuvojen välistä etäisyyttä valvova järjestelmä.

Ruuhkassa jonottaessa moottori käynnistyy automaattisesti, mikäli seisahdus kestää alle kolme sekuntia. Muussa tapauksessa lyhyt kaasupolkimen painallus aktivoi järjestelmän.

Manuaalivaihteiston yhteydessä toiminto aktivoituu 30 km/h nopeudesta alkaen ja nopeuden laskettua alle 30 km/h vakionopeudensäädin poistuu käytöstä ja kuljettajan tulee ottaa tilanne haltuunsa kytkintä tai jarrua käyttämällä siihen saakka, kunnes auto pysähtyy.

Ajolinja-avustin, jossa kuljettaja voi valita auton sijoittumisen kaistalla (Stop & GO :n yhteydessä).

Pysäköintiautomatiikka (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä). Järjestelmä hallinnoi automaattisesti ohjausta, kiihdytystä ja jarrutusta pysäköitäessä tai pysäköinnistä poistuttaessa.

Uusimman sukupolven automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (havainnoi jalankulkijat ja pyöräilijät päivällä ja yöllä 5 – 140 km/h nopeudella) sekä törmäysvaroitin.

Aktiivinen kaistavahti, joka varoittaa kuljettajaa tahattomista kaistaviivan ylityksistä ja korjaa ajolinjaa 65 km/h nopeudesta alkaen.

Kuljettajan vireystilan valvonta valvoo kuljettajan vireystilaa ja tunnistaa yli 65 km/h nopeudella huomion herkeämisen ohjauspyörän analysoimalla.

Kaukovaloavustin.

Nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistus ja nopeuden suositus,

Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (pakollinen pysähtyminen ja kielletty ajosuunta -liikennemerkit)

Katveavustin 12 km/n nopeudesta alkaen.

Sähkötoiminen seisontajarru.

Liitettävyys

Älypuhelimet ovat tärkeä osa elämämme nykyisin. Siksi Peugeotin Mirror Screen -toiminto on yhteensopiva MirrorLink, Apple CarPlay ja Android Auto -järjestelmien kanssa. Induktiolatauspiste on käytännöllisesti sijoitettu keskikonsoliin ja jopa neljä usb-pistoketta (myös usb C) on tarjolla.

Uusi Peugeot 208 tulee markkinoille syksyllä 2019 ja on ensiesittelyssä Geneven autonäyttelyssä 2019. Suomeen uuden 208:n odotetaan rantautuvan loppusyksystä täyssähköversion seuratessa heti perästä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here