Päivän urheiluauto: Toyotan pieni 800-kuutioisella moottorilla varustettu urheiluauto

Kuva: CvB.

Toyota Publica oli pieni henkilöauto, joka suunniteltiin Japanin kauppa- ja teollisuusministeriön asettamien normien mukaan.

Kun se 1965 sai vähän entistä suuremman 800-kuutioisen moottorin, tuli tuotantoon myös sen pohjalle rakennettu urheiluauto S800. S-kirjain on lyhenne Sports-sanasta.

Kuva: CvB.

Huolimatta Honda S800:n kanssa samanlaisesta tyyppinimikkeestä oli tämä Toyota varsin erilainen konstruktio.

Moottori oli kaksisylinterinen ja ilmajäähdytteinen sekä paljon Hondaa matalavireisempi. Tehoksi ilmoitettiin 49 hv, ja vaikka huippunopeutta piti riittää 156 km/h, kehotti tehdas pitäytymään 135:een.

Jäykkä taka-akseli pitkittäisin lehtijousin kieli sekin suhteellisen arkipäiväisestä tekniikasta.

Toyota S800:ssa oli silti eräs piirre, joka teki siitä edelläkävijän. Irrotettava katon keskiosa alkoi yleistyä vasta tämän jälkeen, kun Porsche vuotta myöhemmin otti sen käyttöön Targa-mallissaan.

Kuva: CvB.

Toyotan kattolevy kulki avonaisena ajettaessa mukana tavaratilassa. Tavanomaisuudesta poikkesi myös itsekantavan korirakenteen ohut pelti. Keveyttä tavoiteltiin niin ikään valmistamalla korin jotkin osat alumiinista.

Esillä oleva auto tuli uutena Korpivaaralle ja on ollut näytteillä yhtymän museossa sekä ajoittain pääkonttorin yleisötiloissa.

Auto on kuvattu tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti

Katso tästä muut Päivän urheiluautot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here