Päivän urheiluauto: Opel GT 1972

Opel ei ollut varsinaisesti tunnettu urheiluautoistaan, mutta sen 1968 esitelty GT-malli ei jäänyt vallan oudoksi näyksi Suomessakaan, ainakaan pääkaupunkiseudun maisemissa.

Kaksipaikkaisen auton myyntimenestys yllätti valmistajankin, niitä ehdittiin tehdä 1973 mennessä yli 100 000.

Kuva: CvB.

Opel GT:n ulkoinen olemus muistutti jossain määrin GM:n samana vuonna markkinoille tullutta Amerikan uutuutta, kolmannen polven Chevrolet Corvettea. Kummankin muotoilu perustui 1965 nähtyihin muotoilututkielmiin: Opel käytti jo konseptiautostaan nimitystä GT, Chevrolet taas kutsui prototyyppiään Mako Sharkiksi.

Viive Opel GT:n tuotannon aloittamisessa johtui siitä, että siinä haluttiin käyttää mahdollisimman paljon henkilöautojen suurina sarjoina tuotettuja osia, muun muassa pohjalevyä.

Kuva: CvB.

Tämä otettiin Kadettista, jonka uusi versio tuli myyntiin vasta 1967. Kattava korirakenne jouduttiin kuitenkaan teettämään alihankintana Chaussonilla Ranskassa.

Moottorivaihtoehtoina olivat 1,1- ja 1,9-litraiset rivineloset, joista jälkimmäinen sopi tarkoitukseen paremmin ja muodostui suositummaksi.

Kuva: CvB.

Auto oli esillä Classic Motorshow -tapahtumassa 2019.

Auton omistaja on Altti Naumanen.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Katso tästä muita Päivän urheiluautoja.

Lue myös: Tämän GT-mallin juhlavuosi alkaa tänään!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän