Opel ei ollut varsinaisesti tunnettu urheiluautoistaan, mutta sen 1968 esitelty GT-malli ei jäänyt vallan oudoksi näyksi Suomessakaan, ainakaan pääkaupunkiseudun maisemissa.
Kaksipaikkaisen auton myyntimenestys yllätti valmistajankin, niitä ehdittiin tehdä 1973 mennessä yli 100 000.

Opel GT:n ulkoinen olemus muistutti jossain määrin GM:n samana vuonna markkinoille tullutta Amerikan uutuutta, kolmannen polven Chevrolet Corvettea. Kummankin muotoilu perustui 1965 nähtyihin muotoilututkielmiin: Opel käytti jo konseptiautostaan nimitystä GT, Chevrolet taas kutsui prototyyppiään Mako Sharkiksi.
Viive Opel GT:n tuotannon aloittamisessa johtui siitä, että siinä haluttiin käyttää mahdollisimman paljon henkilöautojen suurina sarjoina tuotettuja osia, muun muassa pohjalevyä.

Tämä otettiin Kadettista, jonka uusi versio tuli myyntiin vasta 1967. Kattava korirakenne jouduttiin kuitenkaan teettämään alihankintana Chaussonilla Ranskassa.
Moottorivaihtoehtoina olivat 1,1- ja 1,9-litraiset rivineloset, joista jälkimmäinen sopi tarkoitukseen paremmin ja muodostui suositummaksi.

Auto oli esillä Classic Motorshow -tapahtumassa 2019.
Auton omistaja on Altti Naumanen.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
Katso tästä muita Päivän urheiluautoja.