Päivän urheiluauto: Renault Alpine 110 1977

Jean Redele alkoi valmistaa Alpineja 1950-luvulla Dieppessä, Englannin kanaalin rannalla, rakentaen ne ensin Renault 4CV:n pohjalle, mutta 1957 esitelty A108 oli jo runkoa myöten omaa tekoa.

1962 se uudistui A110:ksi, joka säilyi tuotannossa ulkonaisesti lähes muuttumattomana aina vuoteen 1977 asti. Moottorit ja voimansiirto otettiin jatkuvasti Renaultista, mutta koneiden koko kasvoi ajan saatossa alle litraisesta Renault R16:n 1647-kuutioiseen.

Kuva: CvB.

1960-luvun loppupuolella Alpinesta kehittyi kovempien moottoritehojen myötä iskukykyinen auto ralleihin. Lasikuitukorisena se oli kevyt ja pienet ulkomitat tekivät siitä ketterän varsinkin kiperillä vuoristoteillä. Kaksi suomalaiskuljettajaa pääsi kilpailemaan tehdastallin sinisillä Alpineilla: Pauli Toivonen 1966 ja Jorma Lusenius 1969-1971.

Kuva: CvB.

Kilpailukäytössä A110:n moottori voitiin viimein hivuttaa 1,8-litraiseksi ja sillä voitettiin rallin ensimmäinen automerkkien maailmanmestaruus 1973. Noihin aikoihin Renault osti Alpinen tytäryhtiökseen ja autot alettiin myydä nimellä Renault Alpine.

Kuva: CvB.

Kuvan Renault Alpine A110 1977 kuvattiin Classic Motorshowssa 2019. Auton omistaja on Kjell Lindroos.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Lue myös

Päivän urheiluauto: Ferrari 250 GTE — suomen ensimmäinen katukäyttöön hankittu Ferrari

Päivän urheiluauto: Toyotan harvinaisuus oli tuotannossa vain muutaman vuoden

Päivän urheiluauto: Volkswagen Karmann Ghia Typ 34 Coupe 1500

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän