Jean Redele alkoi valmistaa Alpineja 1950-luvulla Dieppessä, Englannin kanaalin rannalla, rakentaen ne ensin Renault 4CV:n pohjalle, mutta 1957 esitelty A108 oli jo runkoa myöten omaa tekoa.
1962 se uudistui A110:ksi, joka säilyi tuotannossa ulkonaisesti lähes muuttumattomana aina vuoteen 1977 asti. Moottorit ja voimansiirto otettiin jatkuvasti Renaultista, mutta koneiden koko kasvoi ajan saatossa alle litraisesta Renault R16:n 1647-kuutioiseen.
1960-luvun loppupuolella Alpinesta kehittyi kovempien moottoritehojen myötä iskukykyinen auto ralleihin. Lasikuitukorisena se oli kevyt ja pienet ulkomitat tekivät siitä ketterän varsinkin kiperillä vuoristoteillä. Kaksi suomalaiskuljettajaa pääsi kilpailemaan tehdastallin sinisillä Alpineilla: Pauli Toivonen 1966 ja Jorma Lusenius 1969-1971.
Kilpailukäytössä A110:n moottori voitiin viimein hivuttaa 1,8-litraiseksi ja sillä voitettiin rallin ensimmäinen automerkkien maailmanmestaruus 1973. Noihin aikoihin Renault osti Alpinen tytäryhtiökseen ja autot alettiin myydä nimellä Renault Alpine.
Kuvan Renault Alpine A110 1977 kuvattiin Classic Motorshowssa 2019. Auton omistaja on Kjell Lindroos.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
Lue myös
Päivän urheiluauto: Ferrari 250 GTE — suomen ensimmäinen katukäyttöön hankittu Ferrari
Päivän urheiluauto: Toyotan harvinaisuus oli tuotannossa vain muutaman vuoden
Päivän urheiluauto: Volkswagen Karmann Ghia Typ 34 Coupe 1500