Päivän museoauto: Trojan 200 1964

Kuva: CvB.

Tämä ajoneuvo on alun perin saksalainen Heinkel, jonka valmistuslisenssi myönnettiin englantilaiselle Trojan ltd -yhtiölle 1962, vaikka tuotanto oli alkanut jo 1961.

Tehtaan tilastojen mukaan Trojaneita tehtiin 1961-1964 yhteensä 6 187 kappaletta, joista Suomeen tuotiin 25.

Kuva: CvB.

Suomalainen maahantuoja oli Kai Lauri Bremer, Mobilisti-lehden myöhempi perustaja.

Kuvan Trojan oli pitkään Kangasalla Pentti Nurmen omistuksessa. Se elvytettiin ajokuntoiseksi kesän 2013 aikana hämeenlinnalaisen Simo Niemisen toimesta.

Ajoneuvoa ei ole varsinaisesti entisöity, vaan se on kunnostettu ja siistitty alkuperäiseen ilmiasuunsa.

Trojan on Suomessa rekisteröity kolmipyöräiseksi moottoripyöräksi.

Kuva: CvB.

Moottori

  • Heinkelin yksisylinterinen kansiventtiilein varustettu nelitahtimoottori
  • Sylinteritilavuus 198 cc
  • Teho 10 BHP/5 500 kierrosta
Kuva: CvB.

Muuta tekniikkaa

  • Edessä erillinen pyöränripustus, kierrejouset ja nestetoiminen heilahduksenvaimennus sekä nestetoimiset jarrut.
  • Takana nestevaimenteinen kierrejousi ja mekaaninen käsijarru.
  • Vaihteistossa neljä vaihdetta sekä peruutusvaihde.
  • Sähköjärjestelmä 12 V ja varustettu Dynastart-startti-generaattori-yhdistelmällä
  • Leveys 1370 mm, pituus 2692 mm, korkeus 1320 mm ja paino 273 kg.
Kuva: CvB.

Auto oli vuonna 2017 esillä Vehoniemen automuseossa. Omistaja oli Simo Nieminen.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Katso tästä muut Päivän museoautot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here