Päivän museoauto: Tämä prinsessa jäi Suomessa japanilaisten autojen jalkoihin

5.5.2018   19.42

Tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtuman teemana on Englantilaiset autot.

Yksi tähän ryhmään kuuluvista autoista on Leyland Princess.

British Leylandin 18 – 22 -sarjan mallia myytiin 1975 aluksi Austin, Morris ja Wolseley -versioina, mutta jo samana syksynä tästä luovuttiin ja kaikkien versioiden yhteiseksi merkiksi tuli yksinkertaisesti Princess.

Auto sai alan lehdistössä myönteisen vastaanoton ja aluksi sitä myös myytiin erityisesti kotimarkkinoilla hyvin.

Katso myös tämä: Päivän automainos: ”PRINCESS. Leylandin suuri etuvetoinen on tullut”

Suomessa Princess taas jäi markkinoita voimakkaasti vallanneiden japanilaisten mallien jalkoihin.

1970-luvun ajan henkeen vastattiin kiilamaisella muotoilulla, joka poikkesi olennaisesti British Leylandin muista henkilöautoista. Siitä vastasi Harris Mann, mies myös Triumph TR7 -mallin erikoisten muotojen takana.

Mann oli alun perin tarkoittanut Princessin viisioviseksi hatchbackiksi, mutta yhtymä johdon päätöksellä takaluukusta luovuttiin ennen valmistuksen aloittamista. Tämän katsotaan koituneen myöhempinä vuosina haitaksi mallin kaupalliselle menestykselle.

Princessiin on suhtauduttu hyvin kaksijakoisesti. Monet pitävät sitä englantilaisen autotuotannon 70-luvun rappion symbolina, toiset taas tyylikkäänä ja aliarvostettuna.

Poikittaiset moottorinsa etuvetoinen Princess peri BMC:n koneen tilavuuden mukaan nimetyn 1800 – 2200 -sarjan malleista. Jousituksena käytettiin samaa Hydragas-systeemiä kuin Austin Metrossa.

Kuvan auto on Leyland Princess vuodelta 1979. Auton omistaa Tom Jahn.

Tekstin lähde: Classic Motorshow -tapahtuman näyttelyteksti.


JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän