Koti Blogi Sivu 2024

Ammattikouluopiskelijat tekevät Škoda Kodiaqista avolavakonseptin

Kuva: Skoda.

Kuudes Škoda Student Car -konseptiauto tulee olemaan Škoda Kodiaqin pickup-versio.

Työn tulevat tekemään 35 ammattikouluopiskelijaa, joista kuusi on naisia.

Vuoden 2019 konseptiauton he suunnittelevat Škoda Kodiaqin pohjalle. He saavat tukea kokeneilta Škoda-insinööreiltä ja teknisen tuotekehityksen, muotoilun ja tuotannon osastojen henkilöstöltä muuntaessaan Škodan suurimman katumaasturimallin dynaamiseksi kaksioviseksi pickupiksi.

Kesäkuussa 2019 auto esitellään lehdistölle ja yleisölle. Vuodesta 2014 alkaen joka vuosi toteutettu opiskelijaprojekti on osoittanut Mladá Boleslavissa jo yli 90 vuoden ajan toimineen Škoda-ammattikoulun korkean tason.

Tämänvuotisen Student Car -projektin ovat nyt aloittaneet 17‒20 vuoden ikäiset Škoda-ammattikoulun koneenrakennuksen opiskelijat, joista kuusi on naisia.

Opiskelijoille tämä todellisuuden mukainen projekti on heidän ammattikoulutuksensa kohokohta. Se tarjoaa mahdollisuuden osoittaa luovuutta ja lahjakuutta autonsuunnittelussa jo ennen ammattiin valmistumista.

Valmentautumisen varhaisessa vaiheessa projektiin osallistuvat saivat tarkkailla muotoilujohtaja Oliver Stefanin ja hänen tiiminsä työtä Škodan muotoilukeskuksessa Mladá Boleslavissa, minkä jälkeen he pääsivät aloittamaan omien ensimmäisten käsinpiirrettyjen luonnostensa tekemisen ammattilaisten ohjauksessa.

Aikaisemmat projektit

Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škoda-ammattikoulun koneenrakennuksen opiskelijat ovat vuodesta 2014 alkaen suunnitelleet joka vuosi uuden konseptiauton.

Ensimmäinen Student Concept Car oli Škoda Citigoon perustunut Citijet, ja sitä seurasi Fabian pohjalle tehty pickup-malli Funstar. Sitten Rapid Spaceback oli pohjana Atero-coupélle.

Katso myös tämä: Tältä näyttää opiskelijoiden suunnittelema Škoda Sunroq!

Vuonna 2017 muunnettiin jälleen Škoda Citigo: tällä kertaa sähkökäyttöiseksi Element Student Car -konseptiautoksi. Ja vuonna 2018 opiskelijoilta syntyi Sunroq-katumaasturi-cabriolet, jonka pohjana oli kompaktikokoinen Škoda Karoq -katumaasturi.

Jokaisessa näistä autoista näkyy Škodan opiskelijoiden luovuus, ja ne osoittavat miten upeasta mahdollisuudesta Škoda Academyn opiskelijat voivat päästä nauttimaan.

Vuonna 1927 perustetussa koulussa annetaan kolmi- ja nelivuotisilla linjoilla opetusta moniin teknisiin ammatteihin. Opetuksen korkeasta tasosta ja moderneista opetusvälineistä hyötyvät sekä opiskelijat että heidän tulevat työnantajansa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Katupölyä on nyt runsaasti pääkaupunkiseudun ilmassa — näin voi helpottaa oireita

Arkistokuva. Kuva: HSY.

Katupölyä on nyt runsaasti pääkaupunkiseudun ilmassa ja HSY:n mittausten mukaan ilmanlaatu on paikoin huono. Kadut pölyävät eniten vilkkaasti liikennöidyillä alueilla.

Suurin osa katupölystä on autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Varsinkin keväisin katujen kuivuessa pöly nousee ilmaan liikennevirtojen ja tuulen nostattamana.

Tällöin hiukkaspitoisuudet voivat kasvaa pääkaupunkiseudulla hetkittäin jopa kymmenkertaisiksi normaaliin verrattuna.

– Mittaustemme mukaan tänään keskiviikkona pääkaupunkiseudun ilmassa on runsaasti katupölyä vilkkaiden katujen varsilla. Korkeita hiukkaspitoisuuksia on mitattu HSY:n ilmanlaatuasemilla esimerkiksi Leppävaarassa ja Tikkurilassa. Myös pääväylien varrella pölisee, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Katupölykausi on yleensä pahimmillaan maalis–huhtikuussa

Myös lähipäivistä on todennäköisesti tulossa pölyisiä, jos sää pysyy aurinkoisena. Ilmanlaatu paranee heti, kun tienpinnat kostuvat.

– Kunkin päivän pölytilanne riippuu säästä. Aurinkoisina ja kuivina päivinä liikennevirrat nostavat talven aikana kertynyttä pölyä voimakkaasti ilmaan, jolloin ilmanlaatu heikkenee. Sade puolestaan kostuttaa tienpinnat, mikä vähentää pölyisyyttä, Kousa kuvailee.

Pölykausi on yleensä pahimmillaan maalis–huhtikuussa. Huhtikuun lopulla pölyisyys vähenee katujen puhdistuksen ja kevään edetessä.

Pölyisyyttä hillitään jo nyt kostuttamalla katuja laimealla suolaliuoksella. Pääväylien pölynsidonta on ELY-keskuksen vastuulla ja katujen ja teiden kaupunkien vastuulla.

Moni saa oireita katupölystä

Katupöly on erityisen haitallista riskiryhmille kuten astmaatikoille, lapsille, iäkkäille sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastaville.

Katupöly pahentaa usein sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Ärsytysoireita kuten nuhaa, yskää sekä kurkun ja silmien kutinaa voi esiintyä kenellä tahansa, myös perusterveillä aikuisilla.

Vähentääkseen oireilua kannattaa välttää liikkumista vilkasliikenteisillä alueilla, etenkin ilmanlaadun ollessa huono.

Tällöin ei kannata varsinkaan lenkkeillä tai harrastaa muuta raskasta liikuntaa katujen varsilla.

Ajankohtaista ilmanlaatutilannetta voi seurata osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu sekä ratikoiden ja metrojen näytöiltä.

Pääkaupunkiseudun apteekit jakavat Apua katupölyoireisiin -esitettä, joka tarjoaa neuvoja katupölystä aiheutuvien oireiden lieventämiseen.

Näin helpotat oireitasi:

  • Siirry puhtaampaan ilmaan, sisälle tai kauemmas liikenteestä.
  • Vältä raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Hoida ja lääkitse oireitasi saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Jos sinulla on esim. astma tai sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatauti, vältä ulkoilua alueilla, joissa on paljon katupölyä.
  • Pidä ikkunat kiinni, kun ilmanlaatu on huono.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pidä ne kunnossa. Suodattimet on hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin.
  • Kuivata pyykit sisällä.
  • Lakaise hiekka pois pihalta kosteana, ei kuivana.
  • Seuraa ilmanlaatua osoitteesta: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Lisätietoja

http://www.hsy.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Järjestelmä varoittaa väärään suuntaan ajavista autoista

Kuva: Bosch

Boschin kehittämä pilvipalvelu varoittaa sekä väärään suuntaan ajavaa kuljettajaa että muita lähialueella ajavia lähettämällä push-ilmoituksen älypuhelimeen.
Järjestelmä on otettu käyttöön nyt 13 Euroopan maassa.

Toiminnallisuus liitettiin vuoden 2018 alkupuolella ensin kahden saksalaisradion sovelluksiin.

Nyt sillä Boschin tiedotteen mukaan on jo 400 000 käyttäjää, ja määrä kasvaa edelleen.

Tällä hetkellä noin 15 navigaatio-, striimaus- ja radiosovellusta käyttää tätä Boschin kehittämää toimintoa. Palvelu tavoittaa useita miljoonia ihmisiä eri puolilla Eurooppaa.

Älykäs verkottunut ohjelmisto

Havaitakseen milloin auto tulee liittymästä moottoritielle väärään suuntaan, pilveen pohjautuva toiminto vertaa auton liikkeitä sallittuun liikennesuuntaan.

Tiedot tästä ovat tietokannassa, kuljettajalla täytyy vain olla sovellus taustalla auki.

Jos kuljettaja sekoittaa poistumisrampin saapumisramppiin, hän saa push-varoituksen ja samanaikaisesti lähellä ajaville autoilijoille lähetetään varoitusviesti.

Mitä enemmän verkottuneita ajoneuvoja on lähistöllä, sitä tiheämmäksi näkymätön turvaverkko muodostuu. Tämä taas ruokkii varoitusten tehokkuutta.

Bosch tulee käyttämään uutta ohjelmistomoduulia integroidakseen varoitukset väärään suuntaan ajavista autoista suoraan ajoneuvojen tietoviihdejärjestelmiin. Ajaja voi saada varoituksen kojelaudalta muutamassa sekunnissa.

Bosch neuvottelee parhaillaan useiden autovalmistajien kanssa, jotka haluavat tarjota varoitusjärjestelmän standarditoimintona autoihinsa.

Poliitikon puheenvuoro: Petri Suuronen, Liberaalipuolue (sitoutumaton), Uusimaa 242

Kuva: CvB.

Petri Suuronen

Puolue; Liberaalipuolue (sitoutumaton)
Vaalipiiri: Uusimaa
Ehdokasnumero: 242

Liikennettä voisi kehittää myös kokonaisuutena

Toivoisin, että Suomessa päästäisiin joskus pois siitä ajattelusta, jonka mukaan paras tapa joukkoliikenteen tukemiseen on autoilun tekeminen kalliimmaksi ja hankalammaksi. Kaikkia liikennemuotoja voi kehittää yhdessä, miksi ihmeessä niin ei toimita?

Viime vuosina suurissa kaupungeissa, Helsinki etunenässä on keskitytty kannustamaan kansalaisia joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttäjiksi lähinnä tekemällä autoilua hankalammaksi ja kalliimmaksi. 26. maaliskuuta hyväksytty Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma jatkaa valitettavasti samoilla linjoilla.

HSL:n mukaan tavoitteena on muuttaa liikennejärjestelmää kestävämmäksi.
Suunnitelman sisältämät investoinnit raideliikenteeseen ja polkupyöräilyyn ovat ehdottomasti kannatettavia, mutta vikaan mennään autoilun tiemaksujen kohdalla.

HSL väittää, että tiemaksut vähentävät tehokkaasti ruuhkautumista ja helpottavat niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä. Näin ehkä teoriassa.

Käytännössä suurin vaikutus lienee autoilijan kukkaron lisäksi hänen verenpaineelleen, sillä monille autolle ei yksinkertaisesti ole toimivaa vaihtoehtoa.

Lisäksi suunnitelmassa mainitaan, että pysäköintipolitiikalla pitää ohjata kestävämpään liikkumiseen, eli suomeksi vähentää pysäköintimahdollisuuksia.

On valitettavaa, että tärkein keino vaihtoehtoisten liikennevälineiden tukemiseen tuntuu olevan autoilun haittaaminen.

Jos ihmisiä haluttaisiin oikeasti kannustaa joukkoliikenteen käyttöön (eikä ainoastaan rokottaa autoilijoita), tulisi siitä tehdä maksutonta kotikaupunkini Tallinnan tapaan.

Maksuttomuuden on arvioitu myös tuovan kaupungille 20 miljoonan suorat tulot ja lisäksi kaupunkilaisten kasvaneen liikkuvuuden myötä myös merkittäviä epäsuoria tuloja.

Hyvin toimivaa järjestelmää on hiljattain siirretty myös muualle Viroon ja lisäksi Tallinnan joukkoliikennettä sekä kevyen liikenteen väyliä kehitetään jatkuvasti.

Joukkoliikenteen maksuttomuus on tehokas tapa saada ihmiset käyttämään sitä. Käytän itseäni esimerkkinä: Minulla on auto, mutta en yksinkertaisesti aja sillä Tallinnassa, jos se ei ole ehdottoman välttämätöntä, ja minua sentään pidetään melkoisena moottoripäänä.

Toisaalta, jos joukkoliikenteen kuukausikortti olisi maksullinen, jäisi se lähes varmasti ostamatta. Irrationaalista, olen kuullut jonkun sanovan. Sellaisiahan me ihmiset olemme, irrationaalisia.

Ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole olemassa. Esimerkiksi HSL:n lipputulot olivat vuonna 2018 noin 370 miljoonaa. Jos tämä laskettaisiin tasan kaikille pääkaupungin metropolialueen 1,6 miljoonalle asukkaalle, olisi kustannus noin 20 euroa kuukaudessa.

Tietenkään kaikki eivät ole esimerkiksi alaikäisinä veronmaksajia, mutta on helppo nähdä, ettei lipputulojen kattaminen verovaroin tulisi mahdottoman kalliiksi.

Itse arvostaisin paitsi maksuttoman joukkoliikenteen käyttömahdollisuuksien joustavuutta, myös autojen määrän vähentymistä, jopa siinä määrin, että hyväksyisin mahdollisesti vaaditut veronkorotukset.

Joukkoliikenteen maksuttomuus ei tietenkään asiana ole yksioikoinen, mutta toivoisin, että sitä edes tutkittaisiin ja jos se havaittaisiin hyväksi, suositeltaisiin suurten kaupunkien käyttöön.

Enkä epäile, etteikö Virossa toimivaa järjestelmää voitaisi saada toimimaan Suomessakin.

Moottoripyörät unohdettu kokonaan

Valitettavasti MAL 2019 -suunnitelmasta on myös unohdettu moottoripyörät täysin, vaikka moottoripyöräily olisi kätevä, nopea ja ympäristöystävällinen tapa liikkua suunnitelman vaikutusalueella.

Pari vuotta sitten eurooppalainen motoristijärjestö FEMA koordinoi liikkuvuustestin 14 eurooppalaisessa kaupungissa, myös Helsingissä, ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta moottoripyörä oli nopein liikkumismuoto, keskimäärin aikaa kului 53 % vähemmän kuin julkisen liikenteen käyttäjällä.

Lisäksi moottoripyörien käyttö lisää liikenteen sujuvuutta kaikkien tienkäyttäjien osalta.

Belgiassa tehdyn tutkimuksen mukaan matkaan keskimäärin käytetty aika ja liikenneruuhkien kesto lyheni 40 %, kun vain 10 % autoilijoista vaihtoi moottoripyörään.

Samalla liikenteen päästöt laskivat 6 %. Moottoripyörien suosiminen kaupunkiliikenteessä tukisi siis kaikkia suunnitelman tavoitteita, joten ne olisi ehdottomasti huomioitava.

Mielestäni on äärimmäisen valitettavaa, että Suomessa liikennettä ei keskitytä kehittämään kokonaisuutena, vaan yleensä toimien keskiössä tuntuu olevan autoilun hankaloittaminen tai kalliimmaksi tekeminen.

Kaupunkialueellakin esimerkiksi lasten kuljettaminen harrastuksiin tuskin onnistuu julkisia käyttäen kovin kätevästi kovinkaan monessa tapauksessa.

Sen, että kehitetään julkista tai kevyttä liikennettä, ei tarvitse tarkoittaa yksityisautoilun haittaamista vaan kaikkia liikennemuotoja voi kehittää samanaikaisesti.

Koska päästöjä käytetään toistuvasti autoilijoiden rokotuksen keppihevosena, otetaan vielä loppuun saastuttaja maksaa -periaattetta kuvaava ajatusleikki.

Lukuja on pyöristetty ja mutkia oiottu yksinkertaistamisen nimissä, toivottavasti pointti silti aukeaa.

Suomen CO2-päästöt ovat noin 50 000 000 tonnia ja päästöoikeuden hinta on noin 20 €/tonni.

Kokonaisuudessaan päästöjen hinta olisi yksi miljardi. Suomessa käytetään bensiiniä, dieseliä ja kevyttä polttoöljyä noin 7 miljardia litraa.

Jos näille asetettaisiin nykyisten verojen lisäksi ilmastotalkooveroa noin 0,14 €/ litra, voisimme ostaa päästömme pois markkinoilta.

Tämän nykyaikaisen anekaupan logiikan mukaan voisimme olla tyytyväisiä itseemme ja ympäristöystävällisyyteemme. Päästömme eivät silti olisi yhtään pienemmät.

Miettikääpä sitä.

Teksti: Petri Suuronen

Katso tästä muut Poliitikon puheenvuorot.

Muista tarkastaa ja kuvata renkaat ennen säilöön jättämistä rengashotelliin

Kuva: Matti Sulanto.

Rengashotelli on hyvä tapa säilyttää renkaita ja hoitaa kausivaihdot vaivattomasti. Kuluttajan on syytä kuitenkin tietää, missä kunnossa renkaat on säilöön jättänyt välttyäkseen turhalta rahanmenolta.

Rengashotellien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Ihmiset arvostavat kausivaihtojen vaivattomuutta sekä sitä, että renkaat eivät ole omassa varastossa viemässä tilaa. Monissa taloyhtiöissä renkaiden säilyttäminen varastossa on vieläpä yksiselitteisesti kiellettyä.

Muutama toimenpide on kuitenkin tarpeen ennen renkaanvaihtoa ja talvirenkaiden jättämistä rengashotellin huomaan. Alta pois vaihdettavien renkaiden urasyvyys kannattaa mitata ja merkitä muistiin.

Renkaat kannattaa myös kuvata.

– Monet rengasliikkeet lähettävät vaihtokauden kynnyksellä hotelliasiakkailleen viestin, jossa kerrotaan säilössä olevien renkaiden olevan vaihtokunnossa ja tarjoavat uusia renkaita. Vaihtokehotuksia lähetetään valitettavasti myös tapauksissa, joissa säilössä olevat renkaat ovat vielä aivan hyvässä ja liikenneturvallisessa kunnossa. Siksi on tärkeää, että asiakas itse on tietoinen siitä, minkä kuntoiset renkaat on varastoon jättänyt, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Kesärenkaiden urasyvyyden sakkoraja on 1,6 mm, mutta renkaat on syytä vaihtaa uusiin urasyvyyden ollessa noin neljä milliä.

Talvirenkaissa lain sallima minimiurasyvyys on kolme millimetriä, mutta ne olisi hyvä uusia viiden millimetrin kohdalla.

Nastarenkaista pitää tarkistaa myös nastojen määrä, joka ei saa poiketa renkaiden välillä yli 25 %.

Vaikka nastat olisivatkin pääosin tallella, on olennaista kiinnittää huomiota myös niiden tiukkuuteen. Löysästi reiässään heiluva nasta ei enää toimi suunnitellusti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Autotoday 10 vuotta sitten: Auto voi ”kadota” laillisesti 2 päivää kolarin jälkeen

Kuva: Matti Sulanto.

Kymmenen vuotta sitten astui voimaan uusi laki, joka helpotti romuautojen poiston kaduilta ja teiltä.

Auto voi ”kadota” laillisesti 2 päivää kolarin jälkeen

Uusi laki ajoneuvojen siirtämisestä katujen ja teiden varsilta tulee voimaan 1.4.2009. Laki selkeyttää eri viranomaisten tehtäviä ja valtuuksia ajoneuvoja siirrettäessä.

Uusi laki antaa Tiehallinnolle laajemmat valtuudet poistattaa asiattomat ajoneuvot teiden varsilta. Tehokkuutta toimintaan tulee myös sitä kautta, että varastoon siirrettyjen ajoneuvojen varastointiaikaa on lyhennetty kolmesta kuukaudesta yhteen kuukauteen.

Uusi laki kumoaa lain ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä.

Ajoneuvojen siirroista vastaavat pääsääntöisesti Tiehallinto ja kunnat.

Tiehallinnolla on sekä oikeuksia että velvollisuuksia ajoneuvojen siirtämisessä. Tienpitäjän puuttumismahdollisuudet ja velvollisuudet erilaisissa häiriötilanteissa lisääntyvät uuden lain myötä huomattavasti. Tiehallinnon edellytykset huolehtia tiealueen siisteydestä paranevat, ja Tiehallinto voi sopimuksen nojalla antaa kunnalle hoidettavaksi Tiehallinnolle siirtolain mukaan kuuluvia julkisia tehtäviä.

Kunnalla on yksinään siirtovelvollisuus, kun kyseessä on romuajoneuvo, tai kun siirto suoritetaan yksityiseltä tieltä tai maastosta alueen haltijan perustellusta pyynnöstä.

Poliisin tehtävät ja velvollisuudet rajoittuvat uudessa laissa lähinnä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon siten, että poliisi on velvollinen siirtämään ajoneuvon vain, jos siitä aiheutuu vaaraa liikenneturvallisuudelle.

Lähisiirrot ja varastosiirrot

Ajoneuvon siirto tehdään joko lähisiirtona tai varastosiirtona. Lähisiirrolla tarkoitetaan ajoneuvon siirtämistä sen alkuperäisen sijaintipaikan välittömään läheisyyteen siten, että ajoneuvo on helposti löydettävissä lähiympäristöstä.

Varastosiirrolla puolestaan tarkoitetaan ajoneuvon siirtämistä kunnan osoittamaan varastoon.

Kunnalla tulee olla käytettävissään varasto siirrettyjen ajoneuvojen säilyttämistä ja muuta käsittelyä varten. Tiehallinnon siirrot tulevat pääsääntöisesti olemaan varastosiirtoja, koska maanteiden varsilla ei yleensä ole lähisiirrolle sopivaa paikkaa.

Ajoneuvojen varsinaiset siirrot sisällytetään erikseen korvattavana työnä hoidon alueurakkasopimuksiin.

Kansalaiset voivat ilmoittaa maantienvarsille hylätyistä ajoneuvoista Tiehallinnon palvelunumeroihin: Tienkäyttäjän linja, p. 0200 2100 sekä asiakaspalvelu p. 0206 90300.

Tieto ajoneuvosta välitetään urakoitsijalle ja aluevastaavalle tai kuntaan. Urakoitsija toteaa tilanteen paikan päällä ja tilaa hinauksen. Ajoneuvon tunnistetietojen perusteella Tiehallinto tekee ajoneuvon siirto- ja korvauspäätökset keskitetysti Rovaniemellä.

Päätökset toimitetaan ajoneuvon haltijalle tai/ja omistajalle, jolla on 30 vuorokautta aikaa lunastaa ajoneuvonsa kunnan varastosta.

Lähisiirrosta ilmoitettava ajoneuvon haltijalle

Tiehallinto ilmoittaa lähisiirrosta ajoneuvon omistajalle tai haltijalle suullisesti tai kirjallisesti, tai jättää ilmoituksen näkyvälle paikalle ajoneuvoon.

Laki ei edellytä viranomaista antamaan siirtokehotusta ennen varastosiirtoon ryhtymistä. Kehottamisesta voidaan kuitenkin päättää tapauskohtaisesti.

Ajoneuvon omistaja tai haltija on velvollinen korvaamaan ajoneuvon siirtojärjestelyistä, siirtämisestä, säilyttämisestä ja hallinnoinnista aiheutuneet kustannukset.

Korvauspäätöksestä on oikeus valittaa alueen hallinto-oikeuteen ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Kunta ei ole velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa varastosta ennen kuin kunnalle itselleen ja Tiehallinnolle aiheutuneet kustannukset on korvattu, ellei hallinto-oikeus toisin määrää.

Tiehallinnon velvollisuudet ajoneuvojen siirtämisessä

Tiehallinto on velvollinen siirtämään onnettomuusajoneuvot – myös poliisin toimesta jo lähisiirretyt ajoneuvot – kunnan ylläpitämään varastoon, kun ajoneuvo on tapahtumapaikalla vielä kahden vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.

Se, onko ajoneuvo ollut onnettomuudessa, arvioidaan ulkoisten seikkojen perusteella paitsi moottorivikatapauksissa, jolloin sovelletaan virheellistä pysäköintiä koskevaa säännöstä tai hylättyä ajoneuvoa koskevaa säännöstä.

Tiehallinto on velvollinen siirtämään hylätyt ajoneuvot. Hylätyllä ajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoa, joka arvonsa, kuntonsa ja muiden ulkoisesti havaittavien seikkojen perusteella voidaan todeta hylätyksi.

Romuajoneuvo sen sijaan on ajoneuvo, joka voidaan määritellä jätelain tarkoittamaksi jätteeksi. Romuajoneuvon poiskuljettaminen kuuluu kunnalle ajoneuvon sijaintipaikasta riippumatta; siis myös maanteiden osalta.

Tiehallinnon oikeudet ajoneuvojen siirtämisessä

Tiehallinnolla on oikeus siirtää pysäköimissääntöjen vastaisesti pysäköidyt ajoneuvot. Siirto tehdään joko varasto- tai lähisiirtona aikaisintaan kahden vuorokauden kuluttua havainnosta.

Jos virheellisesti pysäköidystä ajoneuvosta on huomattavaa haittaa tien käytölle, on Tiehallinnolla (ja poliisilla) oikeus tehdä siirto viipymättä. Sääntöjen vastaisesti pysäköidyn ajoneuvon siirtäminen perustuu aina tilannekohtaiseen harkintaan.

Jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tien kunnossapidolle tai rakentamiselle, Tiehallinnolla on oikeus ensisijaisesti tehdä ajoneuvon lähisiirto. Jos lähisiirto ei ole mahdollinen, ajoneuvo voidaan tilapäisesti siirtää kunnan varastoon.

Ennakkoon tiedossa olevasta tiealueella tehtävästä työstä on ilmoitettava asianmukaisin alueelle sijoitetuin merkein tai ilmoituksin vähintään kahta vuorokautta ennen suunniteltua siirtoa.

Tiehallinnolla on myös oikeus siirtää tienpitäjän luvalla tiealueella järjestettävän tapahtuman tiellä olevat ajoneuvot. Siirto tehdään ensisijaisesti lähisiirtona. Jos lähisiirto ei liikenteen, tilan puutteen tai muiden vastaavien syiden vuoksi ole mahdollinen, ajoneuvo voidaan tilapäisesti siirtää kunnan varastoon.

Järjestettävästä tapahtumasta on niin ikään ilmoitettava asianmukaisin merkein tai ilmoituksin vähintään kaksi vuorokautta ennen siirtoa.

Juttu oli Autotodayssa 26.3.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Poliitikon puheenvuoro: Kimmo Kuusiranta, Liike Nyt, Helsinki 272

Matti Sulanto

Kimmo Kuusiranta

Puolue: Liike Nyt
Vaalipiiri: Helsinki
Ehdokasnumero: 272

Helsingin liikenteen on kehityttävä, ja paljon.

Minä pidän autolla ajamisesta. Heti kun sain ajokortin 18-vuotiaana, faijani auto oli yötä päivää käytössäni. Halusin oppia ajamaan ja hallitsemaan autoa.

Ajoin autokoulussa kuorma-autokortin, koska oletin, että autoilu tulisi olemaan ehkä myös ammattini. Sitä se melkein tuli olemaan.

Olen ajanut kuorma-auton lisäksi pirssiä sekä dösää, pitkin ja poikin stadin katuja. Luulen ja uskon tietäväni, aika paljon Helsingin liikenteestä.

Mikä tällä hetkellä mättää meidän pääkaupungin liikenteessä?

Kovien ruuhkien lisäksi, sanon että myös pakokaasut.

Liikennemäärät ovat kasvaneet joka vuosi, ja meidän kadut eivät niitä vedä. Sen lisäksi meidän liikennesuunnittelu on aivan surkealla tolalla.

En tiedä, mitä ihmettä on liikennesuunnittelijat miettineet Ruoholahden ja Jätkäsaaren kohdalla.

Joko he ovat maaseudulta tulleita, taikka ovat olleet humalassa kun asiaa ovat miettineet.

Ei kukaan voi olla niin pöllö, että sanoo liikenneruuhkien tulleen yllätyksenä Ruoholahteen.

Siellä on ollut ruuhkia jo niin kauan kuin siellä liikennettä on ollut. Miten ihmeessä se voisi helpottua, kun liikenne lisääntyy ja mitään sinne ei ole tehty.

Jätkäsaaren asukkaiden tulo ja matkustajaliikenteen kasvu…ei voi tulla yllätyksenä ruuhkien lisääntyminen.

Mutta jos et ole liikkunut alueella muulla kuin pyörällä tai kävellen, et voi tietää miten siellä moottoriajoneuvoilla liikutaan.

Sanon suoraan, että potkut kyseisen alueen liikennesuunnittelijoille.

Miksi Hgin alueen liikenne on lisääntynyt, ja mitä voidaan tehdä?

Asukasmäärä on kasvanut, mutta sen lisäksi Hgin ulkopuolelta tuleva liikenne on kasvanut.

Jo vuosikausia on Tullinpuomin kohdalla ollut aamuruuhkan aikaan hengitettävä ilma aivan kelvotonta. Sen mittaustuloksia löytyy netistä.

Onko se oikein alueen asukkaille? Onko oikein minkään ison väylän asukkaille, että autot seisovat ja tupruttavat tyhjäkäyntiä sekä sisällä istuu parhaimmillaan vain yksi ihminen joka on joko menossa taikka tulossa töihin?

Ei se ole oikein.

Ykköstien ruuhkat, Munkan liikennevaloista Turun suuntaan aamulla ylettyy Lohjalle saakka!

Autot jotka jonottavat Helsinkiin aamuisin, pitää myöskin parkkeerata johonkin. Siksi ei kantakaupungin asukkailla ole tilaa edes parkkeerata päivisin.

Ei ole oikein

Siksi haluan tietullit, Euroopan tapaan. Tukholmassa väheni liikenne 20% tietullien ansiosta.

Rekkareiden luku onnistuu jo helposti ja se ei hidasta liikennettä yhtään.

Sen sijaan me saisimme tietullien rahoilla vaikka maksuttoman joukkoliikenteen, jolla saamme a) joukkoliikenteen toimivammaksi/nopeammaksi b) päästöt alemmaksi.

He ketkä edelleen haluavat tulla Hgiin maakunnista autolla, maksavat sitten siitä.
Ja Helsinkiläiset saavat puhtaamman ilman ja ilmaisen joukkoliikenteen.

En ole ajamassa autoilua alas, en todellakaan. Haluan, että liikenne sujuu mahdollisimman ripeästi ja siitä tulee mahdollisimman vähän saastetta.

Sähköautoilun verotus on aivan käsittämättömän huonolla tolalla.

Jos haluamme siirtää enemmän ja enemmän hybrideihin ja sähköautoihin, niin sitten siirretään veroporkkanaa ihan kunnolla sinne mihin sitä tarvitaan, eli sähköautoiluun.

Autot eivät Suomessa vaihdu uudempiin sillä, että pidetään verotus korkealla.
Polttoaineen hintaa ei voi nostaa enempää, koska esimerkiksi maaseudulla autoa tarvitaan edelleen ja siellä on pitkät välimatkat.

Olen ehdottomasti sähköautoilun kannalla, ja siihen siirtymistä pitää tukea.

Tykkään autoilusta, tykkään moottoripyöräilystä, tykkään kaikesta mihin liittyy moottorit.

Kovat äänetkin moottorista ovat korvilleni musiikkia.

Enkä ole ajamassa autoilua taikka muutakaan liikennettä alas. Ilman kuorma-autoja ei liiku edes ruoka meille kauppoihin, taikka taloja ei voida rakentaa ilman kuljettamista.

Mutta sen sijaan haluan, että Helsingin liikenne sujuu, ja häiritsee Helsinkiläisiä mahdollisimman vähän.

Liikennesuunnittelun on korjattava toimintaansa, ja valittava henkilöt liikenteen kokemuksen kriteereillä eikä pelkillä lukuopinnoilla.

Autoilijoiden on annettava joukkoliikenteelle tilaa sekä maksettava siitä.

Teksti: Kimmo Kuusiranta

Katso tästä muut Poliitikon puheenvuorot.

Liikenneturvan kysely: Piittaamattomuutta pidetään tieliikenteen isoimpana riskinä

Kuva: Matti Sulanto.

Liikenneturvallisuustyötä Suomessa ohjaa nollavisio, tavoite, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.

Silti Suomesta puuttuu tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä tulevaisuuteen luotsaava tieliikenteen turvallisuussuunnitelma.

Käynnistyvällä kampanjallaan Liikenneturva kannustaa jokaista tiellä liikkujaa auttamaan nollavision tavoittamisessa omalla toiminnallaan.

Tulevia päättäjiä Liikenneturva muistuttaa liikenneturvallisuussuunnitelman tekemisen tärkeydestä, eikö olisi jo aika paikata puute?

Suomessa tieliikenne on kehittynyt turvalliseen suuntaan pitkällä aikavälillä, mutta kehityksessä on havaittavissa tiettyä paikallaan poljentaa.

Ennakkoarvion mukaan vuonna 2018 tieliikenteessä menehtyi 225 ihmistä. Taso on säilynyt pitkälti samanlaisena kuin vuonna 2017.

Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski muistuttaa, että turvallisuustason parantaminen vaatii yhteistyötä yhteiskunnan eri sektoreiden välillä.

Piittaamattomuutta pidetään tieliikenteen isoimpana riskinä

Liikenneturvan aiemmista kyselyistä on ilmennyt, että suomalaiset pitävät turvallisuutta tärkeänä arvona liikenteessä.

Suurin osa myös pyrkii toimimaan liikenteessä sääntöjen mukaisesti. Ihmiset tekevät kuitenkin virheitä ja virhearviointeja, mutta niistä ei pitäisi kenenkään joutua maksamaan hengellään, vaan liikennejärjestelmä olisi rakennettava niin, että se kompensoi ihmisen tekemiä virheitä.

Liikenneturva pyysi kyselyssä* vastaajia nimeämään kolme tekijää, joita he pitivät liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpina.

Kärjessä komeilevat piittaamattomuus liikenteessä, kuljettajien huonot asenteet ja liikennesääntöjen noudattamattomuus.

Käynnistyvällä kampanjallaan Liikenneturva haastaakin jokaista näkemään eri tienkäyttäjäryhmissä ihmisen, joka on liikkeellä eri tavoin ja joka on meidän muiden tavoin erehtyväinen.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten käsityksiä liikenteessä kesällä 2018. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1198 suomalaista, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Micheliniltä uusi kesärengas SUV-malleihin

Kuva: Michelin.

SUV-autojen markkinat jatkavat voimakasta kasvuaan, ja viime vuosina on esitelty useita merkittäviä High Performance SUV-malleja.

Autonvalmistajat ovat samalla heittäneet haasteen rengasvalmistajille: uusien SUV-mallien korkeammalla kuin varsinaisissa urheiluautoissa oleva painopiste ja ajoneuvojen suurempi massa vaativat renkaita, jotka soveltuvat niihin kohdistuviin, entistä suurempiin keskipakois- ja sivuttaisvoimiin.

Michelinin vastaus haasteeseen on uusi Michelin Pilot Sport 4 SUV -rengassarja.

Uusi Pilot Sport 4 SUV -sarja korvaa aikaisemman Michelin Latitude Sport 3 -sarjan, ja se sopii käytettäväksi kaikissa SUV-malleissa – 4×4-malleissa, kompakteissa SUV-malleissa, medium-, premium- ja sport-malleissa.

Michelinin tiedotteen mukaan rengas on suunniteltu yhteistyössä vaativimpien autonvalmistajien kanssa ja kuuluu Michelin Pilot High Performance-tuoteperheeseen.

Kehitystyössä on Michelinin mukaan korostettu hallittavuutta ja vakautta suurilla nopeuksilla sekä turvallisuutta ja pitkää käyttöikää.

Renkaan jalkaosassa on vannesuoja, joka estää SUV-autojen leveiden kevytmetallivanteiden vaurioitumista esimerkiksi jalkakäytävän reunaa vasten.

Epäsymmetrinen pintakuvio ja uusia kumiseoksia

Uudessa renkaassa on epäsymmetrinen pintakuvio. Michelinin mukaan kulutuspinnan ulkoreunan kuvio antaa pitoa kuivalla ja sisäreunan kuvio märällä tienpinnalla.

Kulutuspinnassa on käytetty uutta kumiseosta, joka koostuu erikoiselastomeereistä ja hienojakoisesta silicasta.

Tiedotteen mukaan materiaalin ominaisuudet tekevät pintakuviosta tienpinnan olosuhteisiin äärimmäisen tarkasti reagoivan, kun pintakuvion ja edistyksellisen kumiseoksen dynaaminen vuorovaikutus tuottaa joka tilanteessa optimaalisen kosketuspinnan.

Pintakuvion urat on suunniteltu tekemään kuviopaloista jäykemmät, joten ne parantavat Michelinin mukaan renkaan sivuttaispitoa.

Kuviopinnan alla on aramidin ja nailonin yhdisteestä koostuva ”Dynamic Response” -vahvikekerros.

Uudesta Michelin Pilot Sport 4 SUV -renkaasta tulee vuoden 2019 aikana markkinoille 53 kokoa, joista 18 on uusia.

Vehon Tampereen Honda-toiminnot Käyttöautolle

Kuva: CvB.

Veho Oy Ab ja Käyttöauto Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta koskien Veho Tampereen Honda-liiketoimintaa.

Veho panostaa Mercedes-Benz henkilö- ja hyötyajoneuvo-liiketoimintojen kehittämiseen Suomessa ja Ruotsissa.

– Honda-myynnin ja -huollon siirtyminen Käyttöautolle Tampereella keskittää Honda-palvelut yhteen paikkaan, sanoo NCG Import Finland Oy:n toimitusjohtaja Tõnu Vahtel.

Käyttöauto Oy on tehnyt vuosia työtä Hondan parissa niin myynnin kuin huollon puolella Tampereen talousalueella.

Sopimuksen mukaan Käyttöauto Oy ostaa Veho Tampereen toimipisteen Honda -liiketoiminnan 31.3.2019.

Veho Tampereen Honda-henkilökunta siirtyy Käyttöautoon vanhoina työntekijöinä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //