Nissanin Sunderlandin tehtaalla on nyt valmistettu enemmän Lef-malleja kuin Bluebird-malleja

Nissanin pyrkimys hiilineutraaliuteen koko yrityksen toiminnassa ja tuotteiden elinkaaressa on saavuttanut jälleen merkittävän virstanpylvään. Täyssähköisten Leafien valmistusmäärä on ohittanut ikonisen Bluebird-mallin tuotantomäärän Sunderlandin tehtaalla.

Bluebirdin kokonaistuotanto oli 187 178 autoa vuosina 1986-1990. Tuolloin yhden Bluebirdin rakentamiseen meni aikaa yli 22 tuntia.

Nyt 35 vuotta myöhemmin tehokkaampien valmistustekniikoiden ansiosta yhden Leafin tuotantoaika on enää 10 tuntia. Sunderlandin tehtaalla on valmistettu vuodesta 2013 alkaen jo 195 380 Leafia.

Siirtyminen pyörän muttereista ja kaasuttimista sähköarkkitehtuuriin ja kyberturvallisuuteen ei ole muuttanut Nissanin pitkäjänteistä sitoutumista laatuun.

Sunderlandin tehtaan henkilöstömäärä on kasvanut 1430:sta 6000:een vuodesta 1986. Edelleenkin yhdeksäntoista vuonna 1986 Bluebirdin kanssa aloittanutta työntekijää työskentelee Nissan Leafin tuotannon parissa.

Ensimmäinen linjalta tullut auto, Bluebird Job 1, on paikallisen museon näyttelyn vetonaulana ja muistutuksena tämän ensimmäisen mallin tärkeydestä. Nissan Leaf on jo kirjoittanut nimensä historiakirjoihin ja sen 500 000:s yksilö valmistui Sunderlandin tehtaalta syyskuussa viime vuonna.

Tällä hetkellä tien päällä on yli puoli miljoonaa Leafia ympäri maailmaa.

Nissan on asettanut tavoitteekseen saavuttaa hiilineutraaliuden koko yrityksen toiminnassa ja tuotteiden elinkaaressa vuoteen 2050 mennessä.

Osana tätä strategiaa kaikki uudet Nissan-ajoneuvot sähköistetään 2030-luvun alkupuolelle mennessä Nissanin tärkeimmillä markkinoilla, samalla otetaan käyttöön uusia sähköistys- ja valmistusteknologian innovaatioita.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!