Neljännen sukupolven Renault Trafic markkinoille

Vuonna 1980 esitelty Renault Trafic kuuluu Euroopan kolmen eniten myydyn pakettiautomallin joukkoon ja 50 maassa myytävää Traficia on rekisteröity sen jälkeen yli kaksi miljoonaa kappaletta.

Ensimmäinen sukupolvi oli tuotannossa kahden vuosikymmenen ajan, minkä jälkeen esiteltiin vuosituhannen vaihteessa Trafic II ja vuonna 2014 Trafic III.

Uuden Traficin ulkonäköä on muutettu modernimmaksi ja keula on nyt hyvin samanlainen kuin Renaultin henkilöautoissa. Edessä on ledivalot, joihin on integroitu merkin tyyliin C-muotoisen kuvion antavat päiväajovalot.

Kuva: Renault.

Parannuksia ohjaamoon

Ohjaamoon on tehty parannuksia, jotka Renaultin tiedotteen mukaan helpottavat ajajan tehtävää ja lisäävät sekä hänen että matkustajan mukavuutta.

Pakettiautoa työkseen käyttävälle sen ohjaamo on liikkuva toimisto, jonka vaatimukset on otettu uudessa Traficissa huomioon. Yhdistettävyys ja tietoviihdejärjestelmä ovat uusinta tekniikkaa.

Tietoviihdejärjestelmänä on joko päivitetty R-Link Evolution tai kosketusnäytöllä varustettu Media Nav Evolution, joka on Apple CarPlay ja Android Auto -yhteensopiva.

Säilytystilaa uuden Traficin ohjaamossa on peräti 90 litraa, josta 54 litraa on kätevästi näkymättömissä matkustajan istuimen alla.

Selkänojan voi taittaa eteen, jolloin kuljettaja voi käyttää sitä työtilana. Varusteisiin kuuluu myös kirjoitustaso, minkä lisäksi niin älypuhelimelle kuin tabletille tai tietokoneelle on oivat paikat.

Ajaja on Renaultin mukaan huomioitu monin tavoin uutta Traficia kehitettäessä. Laajakulmaisen taustapeilin avulla näkyvyys takaviistoon oikealle on kaksinkertaistunut.

Ja pysäköitäessä apuna ovat niin etu- ja takatutkat kuin peruutuskamera. Perävaunun vakautusjärjestelmä lisää turvallisuutta.

Tärkeä parannus ovat ledivalot, joiden avulla valoteho tiedotteen mukaan on parantunut lähivaloilla kolmanneksen ja kaukovaloilla 50 prosenttia aiempiin halogeenivaloihin verrattuna.

Kuva: Renault.

Tarjolla myös automaattina

Uudessa Traficissa on päivitetty valikoima 2,0 dCi-moottoreita, joiden pakokaasupäästöt ovat alhaisemmat kuin ennen ja kulutus on pudonnut enimmillään 0,6 litraa sadalla 107 kW (145 hv) versioissa. Muuttuvasiipisellä ahtimella varustetun moottorin suurin teho on 125 kW (170 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm.

Suomessa myös pakettiautojen ostajista yhä useammat haluavat automaattivaihteiston. Kaksi tehokkainta moottoria (107 ja 125 kW) voi valita nyt kuusivaihteisen kaksoskytkinvaihteiston kanssa. Uudessa Getragin valmistamassa vaihteistossa yhdistyvät miellyttävät, nopeat vaihdot ja taloudellisuus.

Uuden Traficin parannukset jatkuvat kuormatilassa, jossa on nyt uusi tehokas ledivalaistus. Lukitusta on muutettu entistä vahvemmaksi ja uudella kauko-ohjaimella ovet saa lukittua ja avattua yksitellen.

Tavaratilan viimeistelee uusi polypropyleenipinnoitus, joka on aiempaa helpompi puhdistaa.

Trafic-mallisarja on monipuolinen, sillä tehdas valmistaa sitä 275 versiona, joista yksi on pikkubussi Trafic SpaceClass.

Tiedotteen mukaan uusi Renault Trafic on niin ulkonäöltään kuin ohjaamoltaan aiempaa modernimpi. Siinä on tehokkaammat, taloudellisemmat moottorit ja parempi varustelu.

Ainoa asia, mikä on ennallaan ovat hinnat, jotka alkavat Trafic L1H1 120 hv MT Navi Editionin 32 590 eurosta. Sen kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa suomenkielinen navigointi, peruutustutka ja -kamera ja lisälämmitin ajastimella.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Renault.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!