IAA: Renaultilta täyssähköinen uutuus pakettiautojen tonniluokkaan

Sähköpakettiautojen markkinat Euroopassa avanneen Kangoon ja kokovalikoiman yläpäästä löytyvän Masterin väliin esitellään nyt sähkömoottorinen Trafic E-Tech Electric, joka on muokattavissa moneen käyttöön sopivaksi.

Renault on ollut Euroopan ykkönen sähköpakettiautoissa siitä lähtien, kun se esitteli sähkömoottorisen Kangoo Z.E:n vuonna 2011. Se voitti heti International Van of the Year -arvonimen, mitä ei toistaiseksi ole annettu yhdellekään muulle sähköpakettiautolle.

Sähkö-Kangoo on ollut nyt tuotannossa yli kymmenen vuoden ajan, ja yli 70 000 eurooppalaista on valinnut sen pakettiautokseen. Kangoo jatkaa tätä perinnettä, sillä vastikään myyntiin tullut uusi edelleen sähkömoottorisena myytävä sukupolvi palkittiin arvostetulla International Van of the Year 2022 -tittelillä eli se valittiin vuoden tärkeimmäksi ja parhaaksi uudeksi pakettiautoksi.

Kuva: Renault.

Renault Master esiteltiin vuonna 1980, minkä jälkeen luokkansa toiseksi eniten myytyä autoa on rekisteröity yli kolme miljoonaa kappaletta. Sähkömoottorinen Master on ollut Euroopan markkinoilla vähän yli viisi vuotta vahvistamassa Renaultin asemaa sähköpakettiautojen markkinajohtajana.

Uusi Renault Trafic E-Tech Electric pakettiautojen tärkeimpään luokkaan

Renault on nyt sähköistänyt kaikki mallisarjansa, kun myös merkin eniten myyty pakettiauto Trafic on jatkossa saatavana sähköisellä voimalinjalla varustettuna.

Uudessa Trafic E Tech Electricissä on kaikki samat hyvät ominaisuudet kuin sen polttomoottorissa sisarissa. Niitä on myyty vuodesta 1980 lähtien 50 maassa yli 2,2 miljoonaa kappaletta, millä Trafic pitää hallussa Euroopassa kolmatta sijaa luokassaan.

Muiden Renaultin sähköpakettiautojen tapaan myös uudessa Trafic E-Tech Electricissä ei tehdä kompromisseja uuteen voimanlähteeseen siirryttäessä. Auton jo aiemmin arvostetut ajo-ominaisuudet on päivitetty sähköautoaikaan, ja varustelu sekä mahdollisuudet räätälöidä auto omiin kuljetustarpeisiin sopivaksi ovat edelleen erinomaisella tasolla.

Kuljettajaa avustavia, turvallisuutta lisääviä järjestelmiä on saatavilla runsaasti ja ohjaamo on sekä ergonominen että hiljainen.

Uuden Trafic E-Tech Electricin voi valita joko 5,08 metrin tai 5,48 metrin pituisena ja koriin on saatavana kaksi korkeusvaihtoehtoa (1,967 m ja 2,498 m).

Näillä vaihtoehdoilla tavaratilan koko on 5,8 ja 8,9 kuutiometrin välillä. Lisäksi auton saa myös ohjaamoalustana, johon voi rakentaa mieleisensä päällirakenteen. Kantavuus on suurimmillaan 1 100 kiloa ja perävaunumassa 750 kiloa.

Sähkömoottori kehittää 90 kilowattia ja sille syötetään virtaa energiasisällöltään 52 kilowattitunnin ajoakusta. Toistaiseksi vahvistamaton toimintamatka on WLTP:n mukaan 240 kilometriä. Lataamiseen on valittavissa kolme vaihtoehtoa.

Perustasolla autossa on 7 kW:n tehoinen yksivaihevirralla toimiva AC-laturi, sekä nopeampaan lataamiseen 22 kW -tehoinen AC-laturi, joka sopii hyvin yleisiin asiointilatauspisteisiin. Lisävarusteena on saatavissa 50 kW tehoinen DC-pikalaturi, josta on eniten hyötyä pidemmillä matkoilla.

Suomen osalta uutuusmallin saapumisen aikataulu ja ennakkomyynnin aloitus tarkentuvat alkuvuodesta 2023.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here