Mika Häkkinen: Lewis Hamiltonin kärsivällisyys ja kokemus palkittiin Sotshin saderuletissa

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Venäjän osakilpailua, jonka lopussa sade sekoitti pakkaa. Kilpailua johtanut McLarenin Lando Norris viivytti renkaanvaihtoaan liian pitkään, jolloin Lewis Hamilton pääsi kuittaamaan ykkössijan. Voitto oli Hamiltonin sadas. Takarivistä matkaan lähtenyt Max Verstappen ajoi toiseksi, ja Carlos Sainz oli kolmas.

Venäjän osakilpailu oli uskomatonta katsottavaa. F1 on antamassa meille ikimuistoista kautta. Uskon, että viimeiset viisi kierrosta saivat kaikkien pulssin kohoamaan jännityksestä. Ja sellaistahan me haluamme nähdä!

Lando Norrisin puolesta harmittaa. Hän ajoi loistavasti koko viikonlopun, otti paalupaikan vaikeissa olosuhteissa ja hallitsi kisaa sateen saapumiseen asti. Lando oli Italiassa toinen tallikaverinsa Daniel Ricciardon jälkeen, ja oli aistittavissa, miten paljon hän halusi voittaa Sotšissa. Häntä ei saisi syyttää siitä, että hän päätti yrittää pitää ykköspaikkansa sateen alettua.

Ratkaisua on helppo arvostella, mutta kun yrittää saavuttaa ensimmäisen F1-voittonsa, pitää usein tehdä vaikeitakin päätöksiä. Tässä tapauksessa tuntui vaikeammalta pysähtyä kuin jatkaa radalla ja yrittää voittaa sitä kautta. Lando hallitsee autonsa hienosti, etenkin märällä radalla, joten kaikki riippui siitä, miten itsevarma hänen olonsa oli ja miten paljon riskejä hän oli valmis ottamaan.

McLarenin pettymys osoittaa tallin edistyksen

Talli voi olla toista mieltä, mutta vain kuljettaja tietää, miten paljon pitoa autossa on. Sen tuntee ratista käsien kautta, polkimista jalkojen kautta ja penkistä puvun läpi. Kun pito alkaa heiketä, vain kuljettaja tietää, mitkä kohdat radasta ovat vielä tarpeeksi kuivia. Landosta tuntui, että hän saattaisi selvitä maaliin asti – etenkin kun Lewis Hamilton päätti pysähtyä vaihtamaan välikelinrenkaat.

Mutta kun sade yltyi, Landolla ei ollut mitään mahdollisuuksia. Se oli kuin olisi yrittänyt pysyä pystyssä jäällä tavallisissa kengissä. Se oli rohkeaa uhkapeliä. Lando, Daniel ja McLaren olivat pettyneitä neljänteen ja seitsemänteen sijaan, mikä vain osoittaa, miten korkealla kaikkien tavoitteet tässä vaiheessa kautta ovat.

Kuten olen jo sanonut, Landon ensimmäinen voitto ei varmasti ole kaukana. Hän saa olla ylpeä sunnuntaisesta suorituksestaan.

Hamiltonin kärsivällisyys ja tasainen nousu palkittiin

Hamilton sen sijaan hyödynsi kaikkea nopeuttaan ja kokemustaan napaten upeasti sadannen osakilpailuvoittonsa. Se on valtava saavutus seitsemänkertaiselta maailmanmestarilta.

Lewis osoitti, miten tärkeä eräs ominaisuus kisassa on: kärsivällisyys. Kärsivällisyyttä oppii ajan kanssa, etenkin jos luottaa itseensä, autoonsa ja talliinsa. Ajan myötä oppii keskittymään ainoastaan siihen, että ajaa itselleen parhaan taktiikan mukaisesti antaen kisan tulla luokse.

Näimme sen Sotšissa. Huolimatta vaikeista aika-ajoista ja siitä, että Lewis putosi kolme sijaa lähdössä, hän palasi kohti kärkeä tasaisesti. Hän napsi sijoja yksi kerrallaan ja nosti itsensä rauhallisesti kärkitaisteluun Landoa vastaan. Kuivalla radalla Landon McLarenin ohittaminen osoittautui vaikeaksi, mutta sateesta Lewis sai oivallisen tilaisuuden.

Mestaruuden suhteen voitto oli erittäin tärkeä. Lewisille se oli ensimmäinen sitten heinäkuun ja Silverstonen kotikisan. Ykkössijalle oli tilausta, sillä päävastustaja Max Verstappen lähti kisaan joukon hänniltä.

Verstappen minimoi vahingot parhaalla mahdollisella tavalla

Red Bullilta oli rohkea päätös ottaa Maxille uusi moottori ja sitä kautta lähtöruuturangaistus radalla, joka yleensä sopii Mercedekselle. Samalla eliminoitiin edellisestä kisasta saatu kolmen lähtöruudun rangaistus. Päätös kantoi hedelmää.

Toinen sija oli Maxilta uskomaton suoritus. Pitkään näytti siltä, ettei hyvästä sijoituksesta tulisi mitään. Max oli kärkiviisikon ulkopuolella eikä saanut edettyä haluamallaan tavalla. Kun sade sitten saapui, Maxin pysähdys oli nopea ja se tehtiin täydelliseen aikaan.

Toinen sija merkitsee sitä, että vaikka Lewis voitti ja siirtyi MM-sarjan johtoon, Max on vain kaksi pistettä perässä. Mestaruuskamppailu ei voisi olla tiukempi.

Carlos Sainz johti kilpailua ja ajoi lopulta kolmanneksi. Tulos oli Ferrarille hyvä ja auttaa tallia pysymään McLarenin kannassa taistelussa valmistajien sarjan kolmannesta sijasta. Veikkaan, että vaikka McLarenilla on nyt tasaisesti nopeampi auto, kilvasta kolmannesta sijasta tulee yhtä tiukka kuin Mercedeksen ja Red Bullin mestaruuskamppailusta.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!