Miehillä on naisia enemmän koronasäästöjä ja aikomuksia sijoittaa autoon

Suomalaisen liikenteen epäedullisimpia ympäristöpuutteita ovat autokannan iäkkyys ja jatkuva ikääntyminen. Nyt ilmiössä on orastavia myönteisiä enteitä.

Ne liittyvät ennen kaikkea koronarajoitusten vuoksi ihmisille kertyneisiin säästöihin ja suomalaisten aikomuksiin niiden varojen suhteen.

Suomen pankki arvioi heinäkuussa, että kansalaisille on kertynyt koronasäästöjä yhteensä noin 9 miljardia euroa. Miehille säästöjä on kertynyt selkeästi enemmän kuin naisille, ja valtaosa miehistä aikoo käyttää koronasäästöjään auton tai asunnon hankintaan tai matkailuun.

Eritoten nuoret miehet taas ovat auton hankkimisen perään. Tiedot selviävät Suomitutka-tutkimuspaneelin toukokuussa tekemästä tiedonkeruusta, johon vastasi 1098 suomalaista. Nouseva kiinnostuneisuus autoja kohtaan näkyy myös Tori Autot -palvelun liikenteessä.

Autokannan iäkkyys ja jatkuva ikääntyminen ovat suomalaisen liikenteen raskaimpia ympäristöpuutteita.

Henkilöautokannan keski-ikä on 12,5 vuotta. Nyrkkisääntö kuuluu, että mitä vanhempi auto, sitä enemmän kuluttaa käyttövoimaansa. Kun uusien eli kyseisenä vuonna käyttöön rekisteröityjen autojen osuus liikenteessä olevista henkilöautoista on vuosittain 3,5–4,5 prosenttia, uusien autojen nykyisellä hankkimistahdilla kannan keski-ikä ei merkittävästi nuorennu.

Koronarajoitusten vuoksi ihmisille kertyneissä säästöissä piilee ongelmaan mahdollista helpotusta. Suomen pankki arvioi heinäkuussa, että kansalaisille on kertynyt koronasäästöjä yhteensä noin 9 miljardia euroa.

Tutkimuspaneeli Suomitutka tutki toukokuussa suomalaisten suunnitelmia koronasäästöjensä varalle.

Tutkimuspaneelin mukaan miehille säästöjä on kertynyt selkeästi enemmän kuin naisille. Miehille keskimäärin noin 4400 euroa, naisille noin 2500 euroa. Keskimäärin eniten koronasäästöjä on 45–59-vuotiailla miehillä.

– Valtaosa miehistä aikoo käyttää koronasäästöjään auton tai asunnon hankintaan tai matkailuun. Eritoten nuoret miehet ovat auton hankkimisen perään. Miesten suurempi autoinnostus ei ole yllätys, sillä miehet omistavat valtaosan suomalaisista autoista. Viime vuoden lopussa liikenteessä oli 3 632 851 henkilöautoa ja miesten osuus oli yli 67 prosenttia, Tori.fi:n autojohtaja Jenni Tuomisto sanoo.

Suomitutka-tutkimuspaneelin toukokuisella kyselytutkimuksella oli 1098 vastaajaa.

Mersu nousi Toyotan ohi

Nouseva kiinnostuneisuus autoja kohtaan näkyy myös Tori Autot -palvelun liikenteessä. Palvelun autoilmoituksia katseltiin elokuussa keskimäärin yli 1 000 000 kertaa per viikko. Se on 15 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi toukokuussa.

– Näyttää siltä, että into sijoittaa koronasäästöjä auton hankkimiseen ei jää suomalaisilta aikomukseksi. Se totta kai suuntautuu niin käytettyihin kuin uusiinkin menopeleihin. Elokuussa Tori Autot -kaupassa varsinkin Mersu sekä Volvo nostivat hakumääriään. Mersuja haeskeltiin jopa enemmän kuin miltei aina eniten kiinnostusta keräävää Toyotaa. Mercedes-Benz-hakusanaa käytettiin elokuussa keskimäärin 2400 kertaa viikossa. Toyotaa keskimäärin 2200 kertaa, ja Volvoa keskimäärin 1900 kertaa, Tuomisto kertoo.

Autoliikkeiden Tori.fi:ssä julkaisemia ilmoituksia katseltiin elokuussa yli 20 prosenttia useammin kuin toukokuussa. Niissä ilmoituksissa on sekä uusia että käytettyjä autoja.

Ekologisuus ja sähkövallankumous

Kannustavaa ennustetta suomalaisen autokannan mahdollisesta nuorentumiskäänteestä lujittaa auton hankkimisinnon lisäksi suomalaisten luottamus talouteen ylipäätään. Tilastokeskus kertoi elokuun lopussa, että niin sanottu kuluttajien luottamusindikaattori oli kaikkien kesäkuukausien aikana arvossa 4 tai jopa yli 4. Elokuussa 4, heinäkuussa 4,4 ja kesäkuussa 4,6.

Luottamusindikaattori kuvaa suomalaisten luottamusta henkilökohtaiseen talouteensa sekä talouden kokonaissuhdanteeseen. Viime vuoden elokuussa indikaattorin arvo oli -5,1.

– Myös Tilastokeskuksen tutkimuksessa rahankäyttöaikeita ilmeni lähikuukausina runsaasti. Se on myönteinen signaali autokaupallekin. Autokulttuuri on murroksessa ekologisuuden korostumisen sekä sähkövallankumouksen ansiosta. Ekologisuuden petraamiseen olisi ripeä keino autokannan nuorentuminen, ja sähkövallankumouksen etenemistä jouduttaisi uusien autojen kaupan elpyminen, Tuomisto toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!