Suomalaisen auto pitää olla luotettava ja sen arvo tulee säilyä mahdollisimman hyvin

Kamuxin teettämän yli tuhat suomalaisvastaajaa keränneestä Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 –tutkimuksesta käy ilmi, että 70 prosenttia suomalaisista pitää luotettavuutta erittäin tärkeänä auton ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. 49 prosenttia vastaajista nostaa edulliset kustannukset yhtä tärkeäksi.

– Myös auton kuntoon liittyvät asiat korostuvat tutkimuksessa viime vuoden tapaan. Ne ovat tietenkin kytköksissä sekä ajoneuvon luotettavuuteen ja turvallisuuteen että kokonaiskustannuksiin. Auton hankkimista harkitsevan vaakakupissa painaa siis ymmärrettävästi se, onko autolla hyvä huoltohistoria, onko se kuntotarkastettu ja onko katsastus tehty hiljattain, kuvailee Kamux Suomen maajohtaja Jani Koivu.

– Tutkimus tukee omaa käsitystämme auton oston taloudellisista kriteereistä. Yli 70 prosentille suomalaisista auton arvon säilyminen on vähintään melko tärkeä tekijä, mutta ei kuitenkaan se keskeisin kriteeri. Tässä maailmantilanteessa myös hyvät rahoitusratkaisut luonnollisesti vaikuttavat: luoton korko on monelle erittäin tärkeä (30 %) tai melko tärkeä (31 %) seikka. Auton ostaja voi yllättyä siitä, että kulujen arviointi on kuitenkin melko helppoa, sillä autorahoituksessa sovelletaan yleensä kiinteää korkoa.

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että erityisesti riittävän suuri tavaratila vaikuttaa usein ajoneuvon valintaan. Lisäksi sisätilojen muunneltavuuteen sekä matkustamon kokoon kiinnitetään autokaupoilla huomiota.

Ajoneuvon ulkonäköön ja tehokkuuteen liittyvät ominaisuudet vaikuttavat valintoihin, mutta eivät ole useimmille suomalaisille kovin painavia tekijöitä auton valinnassa.

Autokauppa on siirtynyt paljolti verkkoon ja myytävien autojen ominaisuuksiin voi nykyään tutustua jo ennalta. Tutkimus kuitenkin kertoo, että yli puolet suomalaisista (60 %) haluaa asioida myös autoliikkeessä ennen ostopäätöksen tekoa.

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12–23.1.2022. Kohderyhmänä olivat 17–70-vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 029 suomalaista ja 1 017 ruotsalaista vastaajaa.

Tarkasta nyt! Löytyykö autostasi nämä turvavarusteet ja ensiaputarvikkeet?

Halpa auto ei aina ole halpa! Katso tästä viisi auton kokonaiskustannuksiin vaikuttavaa asiaa!

Katso tästä, mikä merkki on Suomen arvostetuin, tyylikkäin, turvallisin, kallein, edullisin, vähäpäästöisin…

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän