Michelinin uusi kesärengas kulkee kevyemmin

Michelin tuo markkinoille uuden kesärenkaan – Michelin ePrimacyn.

Uuden henkilöautoihin ja katumaastureihin suunnitellun renkaan kehityksessä on Michelinin tiedotteen mukaan paneuduttu kestävyyteen, johon on päästy uusimman ja edistyneimmän insinööritaidon ja tekniikan avulla.

Michelinin Euroopan tehtaissa valmistettavat ePrimacy renkaat sopivat sekä sähköllä toimiviin että polttomoottorisiin autoihin.

Michelin ePrimacy -renkaassa on tiedotteen mukaan luokkansa matalin vierintävastus[1], minkä ansiosta huippuluokan rengas kuormittaa ympäristöä entistä vähemmän ja on käytössä taloudellinen.

Michelinillä on pitkä historia ympäristön huomioon ottavien renkaiden kehityksessä, sillä valmistajan ensimmäinen ”vihreä” rengas, Michelin Energy Saver, esiteltiin jo lähes kolmekymmentä vuotta sitten vuonna 1992.

Michelin ePrimacy on hiilineutraali (CO2) ostettaessa. Se on myös tiedotteen mukaan maailman ensimmäinen rengas, jolla on ympäristötuoteselostus (EPD, Environmental Product Declaration) osoituksena siitä, että tuotteen ympäristövaikutukset minivoiva elinkaarianalyysi on sisältynyt osana renkaan suunnitteluun.

– Haluamme saavuttaa täyden hiilineutraalisuuden vuonna 2050. Päästäksemme siihen puolitamme tuotantomme hiilidioksidipäästöt jo vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2010. Kehitämme jatkuvasti uusia tapoja käyttää renkaanvalmistuksessa uusiutuvia tai kierrätettyjä materiaaleja, joiden ansiosta myös renkaiden suorituskyky paranee, sanoo Scott Clark, henkilöautonrenkaiden liiketoimintaryhmän varatoimitusjohtaja ja yhtymän johtoryhmän jäsen.

– Vuonna 2030 Michelinin renkaat tulevat olemaan 20 prosenttia energiatehokkaampia kuin vuonna 2010, Clark täsmentää.

Matalan vierintävastuksensa ansiosta Michelin ePrimacy sijoittuu kärkeen Euroopassa myytyjen henkilöautonrenkaiden energiatehokkuuden tilastossa. Se on vertailussa lisäksi yksi markkinoiden parhaista renkaista, sillä vain alle yksi prosentti kaikista renkaista saa huipputuloksen, jossa yhdistyvät A-sijoitus vierintävastuksesta ja A- tai B-sijoitus pidosta märällä tienpinnalla[2].

– Olemme matkalla kohti kestävää huomista. Matalan vierintävastuksensa ansiosta ePrimacy säästää 0,2 litraa polttoainetta 100 kilometrillä, mikä vastaa polttoaineen nykyisillä hinnoilla laskettuna runsaan sadan euron säästöä renkaan eliniän aikana. Polttoaineen säästö merkitsee samalla CO2-päästöjen merkittävää vähenemistä, muistuttaa Michelin Nordicin toimitusjohtaja Peyman Sabet.

Michelin ePrimacy vauhdittaa Michelinin mukaan osaltaan myös siirtymistä sähköiseen autoiluun. Matala vierintävastus parantaa sähköautojen energiatehokkuutta niin, että toimintamatka kasvaa noin seitsemällä (7) prosentilla muihin saman luokan renkaisiin verrattuna. Käytännössä se tarkoittaa auton 400 kilometrin toimintamatkaan ePrimacyn matalan vierintävastuksen avulla 30 kilometrin lisäystä[3].

Michelin ePrimacyn ominaisuuksiin kuuluu yhtymän tuotestrategian mukaisesti, että se tarjoaa turvallista ja korkeatasoista suorituskykyä koko käyttöikänsä ajan. Vielä 30 000 kilometrin jälkeen rengas täyttää tiedotteen mukaan eurooppalaisen R117 -standardin uusille renkaille määritetyt vaatimukset jarrutustestissä märällä tienpinnalla.

Michelin ePrimacy tulee vuoden 2021 aikana markkinoille 58 rengaskoolla 15-tuumaisista 20- tuumaisiin.

[1] Michelinin Applus Idiadalta tilaamat koneistetut vierintävastustestit uusilla renkailla kesäkuussa 2020 ja 2 mm kuvionsyvyyteen karhennetuilla renkailla elokuussa 2020. Testeissä verrattiin Michelin ePrimacy 205/55 R16 91V rengasta uutena (5,58 kg/t) ja kuluneena (5,13 kg/t) seuraaviin renkaisiin: Michelin Primacy 4 (uutena 7.74k g/t & kuluneena 6.25 kg/t) ; Bridgestone Turanza T005 (uutena 7.17 kg/t & kuluneena 5.81 kg/t) ; Continental EcoContact 6 (uutena 6.39 kg/t & kuluneena 5.49kg/t) ; Continental Premium Contact 6 (uutena 8,93kg/t & kuluneena 6,94 kg/t) ; Dunlop BluResponse (uutena 7.97 kg/t & kuluneena 5.54 kg/t) ; GoodYear Efficient Grip 2 (uutena 7.01 kg/t & kuluneena 5.38 kg/t) ; Pirelli Cinturato P7 Blue (uutena 6.96 kg/t & kuluneena 6.30 kg/t) ; Pirelli Cinturato P7 (uutena 8.79 kg/t & kuluneena 6.97 kg/t).
[2] Perustuu henkilöauton kesärenkaiden näiden ominaisuuksien suhdeanalyysiin Lizeon kesäkuun 2020 tietokannasta.
[3] Uutena Michelin ePrimacy tuottaa keskimäärin 2 kg/t vähemmän vierintävastusta kuin sen kilpailijat, mikä vastaa 0,2 l pienempää polttoaineenkulutusta per 100 km. Sähköautolla (VW e.Golf). pienempi vierintävastus vastaa toimintasäteen kasvua 7 prosentilla.

Käytön aikana (35 000 km) Michelin ePrimacy tuottaa keskimäärin 1,5 kg/t vähemmän vierintävastusta kuin kilpailijat, mikä vastaa n. 100 € pienempiä polttoainekuluja ja jopa 174 kg vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Laskelmat perustuvat uudella ja 2 mm kuvionsyvyyteen karhennetulla renkaalla laboratoriossa saatujen koetulosten keskiarvoihin. Polttoaineen hinta laskelmissa oli 1,46 €/l.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!