Mercedes-Benz julkisti uuden GLA-version — myyntiin ensi keväänä

Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC. Kuva: Daimler.

Uusi GLA täydentää Mercedes-Benzin kompaktikokoluokan autojen mallistoa ollen sen kahdeksas malliversio.

Auton luonne vahvistuu selvästi edeltäjämallista: uusi GLA on 1 611 millimetrin korkeudellaan yli kymmenen senttimetriä edeltäjäänsä korkeampi ja etupääntilaltaan suurempi.

Takaistuimilla jalkatila suurenee myös selvästi – siitä huolimatta, että uusi GLA on kokonaispitudeltaan puolitoista senttimetriä lyhyempi (4 410 mm).

Offroad-perimästä kertovat pysty keula, lyhyet koriylitykset edessä ja takana sekä lokasuojalevikkeistä ikään kuin auton koko alaosan ympäri jatkuvat muoviverhoukset.
4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti.

Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC. Kuva: Daimler.

Se tuo mukanaan yhden ajo-ohjelman lisää ja alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön sekä Multibeam led -ajovalojen yhteydessä erityisen maastovalotoiminnon.

Turvallisuudessa uusi GLA ottaa askelen eteenpäin myös kuljettajaa tukevien ajoavustinjärjestelmien saralla.

Ajoavustinpaketin laajennettuja toimintoja ovat esimerkiksi aktiivisen jarrutusavustimen kääntymistoiminto, hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto, poistumisvaroitustoiminto polkupyörän tai auton lähestyessä omaa pysäköityä autoa sekä varoitus, joka annetaan järjestelmän tunnistaessa ihmisiä suojatiellä. GLA voi reagoida, vaikka kuljettaja ei sitä tekisikään.

Aktiivinen jarrutusavustin voi monissa tilanteissa estää törmäyksen itsenäisen jarrutuksen avulla tai ainakin vähentää törmäyksen voimakkuutta.

Järjestelmä voi jarruttaa autoa itsenäisesti myös havaitessaan edessä paikallaan olevia ajoneuvoja tai tietä ylittäviä jalankulkijoita, kun ajonopeus on alle noin 60 km/h.
Tilanteesta riippuen tällä tavoin törmäyksiä voidaan välttää jopa kokonaan nopeuden ollessa alle 50 km/h.

Uudella GLA-autolla on tehokkaat ja taloudelliset nelisylinteriset moottorit, kuljettajaa monipuolisesti tukevat modernit ajoavustinjärjestelmät, intuitiivinen MBUX-multimediajärjestelmä sekä kattava Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmä.

Mercedes-Benz GLA. Kuva: Daimler.

Keväällä myyntiin

Uuden GLA:n myynti käynnistyy Euroopassa keväällä 2020. Yhdysvaltojen ja Kiinan markkinoille uutuus tulee kesällä 2020.

Maailmanlaajuisen myyntiverkoston ansiosta Mercedes-Benz odottaa autosta tulevan koko elinkaaren ajalta laskettuna yksi merkin suosituimmista kompaktiluokan autoista, vain hiukan A-sarjan perässä.

Uudessa GLA:ssa yhdistyvät kahden eniten myydyn autosegmentin, kompaktiautojen ja SUV-autojen, parhaat puolet.

SUV-autot ovat merkittävä tukipylväs Mercedes-Benzin tuotevalikoimassa ja niistä on kasvanut myös myyntimäärällä mitattuna Mercedes-Benzin vahvin segmentti.
Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benzillä on jo yli 6,5 miljoonaa SUV-auton hankkinutta asiakasta.

GLA valmistetaan Rastattissa Saksassa, Hambachissa Ranskassa sekä Kiinan markkinoille Pekingissä Kiinassa.

Mercedes-Benz GLA. Kuva: Daimler.

Kolme näyttövaihtoehtoa

Kojelauta muodostuu yhdestä peruskokonaisuudesta, joka on jaettu optisesti kuljettajan ja etumatkustajan alueisiin.

Kuljettajan puolella on vapaana seisova näyttöyksikkö, joka on saatavana kolmena eri versiona: näyttöyksikkö, jossa on kaksi 7 tuuman näyttöä, tai näyttöyksikkö, jossa on yksi 7 tuuman ja yksi 10,25 tuuman näyttö sekä Widescreen Cockpit -versio, jossa on kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Etumatkustajan puolella on kojelaudan alueet jakava somisteosa.

Autossa on vakiovarusteena intuitiivisesti käytettävä MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience).

MBUX on koostettavissa myös yksilöllisesti erilaisten vaihtoehtojen avulla.

Etuistuimilla istutaan korkeammalla ja selkä suoremmassa kuin edeltäjämallissa, mikä on tyypillinen istuma-asento SUV-autoissa.

Niinpä kuljettaja ja etumatkustaja istuvat 140 mm korkeammalla kuin A-sarjan autossa ja 50 mm korkeammalla kuin B-sarjan autossa.

Edeltäjään verrattuna näkyvyys autosta on parantunut joka puolelle – etenkin kattopilareiden poikkileikkausten optimoinnin ansiosta. Kattopilarit peittävät näkyvyyttä aiempaa vähemmän.

Mercedes-Benz GLA. Kuva: Daimler.

Siirrettävät takaistuimet

Takaistuimia voi siirtää 14 senttimetriä pituussuunnassa, ja takaistuimen selkänojat saa säädettyä pystympään asentoon, jotta esimerkiksi suurikokoiset kuljetuslaatikot mahtuvat paremmin kyytiin.

Vaikka tavarakuljetustarve olisi suurikin, takana voi silti matkustaa yksi tai kaksi henkilöä, koska tämän siirrettävän selkänojaversion yhteydessä selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:60. Vakiovarusteena takaistuimen selkänojat ovat käännettävissä eteen suhteessa 40:20:40.

Tavaratilan monikäyttöisyyden maksimoi vakiovarusteinen, korkeussäätöinen tavaratilan lattia.

Kun esimerkiksi takaistuimen selkänojien eteen kääntämisen jälkeen tavaratilan lattia nostetaan ylempään asentoonsa, syntyy lähes täysin tasainen tavaratila etuistuimien selkänojiin saakka.

Jos on tarpeen kuljettaa erittäin kookkaita tavaroita, tavaratilan lattian voi laskea alempaan asentoon, takaistuimien takana olevan poikkipalkin voi irrottaa ja lisävarusteena pituussuunnassa säädettävät takaistuimet voi siirtää etummaiseen asentoonsa.

Lisää pitoa tarvittaessa: 4Matic-neliveto

GLA:han saa varusteena jatkuvan 4Matic-nelivedon, joka jakaa voiman akseleille täysin mukautuvasti.

4Maticin komponentteja ovat automatisoituun kaksoiskytkinvaihteistoon integroitu ulosotto taka-akselille sekä takavetopyörästö, johon on integroitu lamellikytkin. Se koostuu kuudesta lamellista (12 kitkapintaa), joissa on hiilikuitupinnoite ja joka voi välittää peräti 1 000 Newtonmetrin voiman. Pinnoitteiden kulumisen vaikutus kompensoituu automaattisesti.

Lamellikytkin toimii sähkömekaanisesti edeltäjästään poiketen, jossa kytkin aktivoitiin hydraulisesti.

Sähkömoottori kohdistaa lamellipakettiin kaksiportaisen otsahammaspyörän ja kuularampin kautta akselinsuuntaisen voiman, jolla lamellit avataan tai suljetaan.

Kompaktin yksikön tärkeä osa on myös taka-akselin tasauspyörästö, joka tasaa takapyörien erilaiset liikematkat/kierrosluvut. Tällaisen säädön etuja ovat etenkin kierrosluvusta riippumaton aktivointi koko säätöalueella, kytkimen esiohjaus jo auton seistessä paikallaan sekä kuularamppi-konseptin aikaansaama suurempi hyötysuhde.

Mukana pyörivä hydraulipumppu ei aiheuta lisähäviöitä, ja nelivetoyksikkö on suoraan diagnostisoitavissa.

Kuljettaja voi vaikuttaa urheilullisen 4Matic-nelivedon toimintaluonteeseen Dynamic Select -katkaisimella.

Nelivedolla kolme säätökäyrästöä

Nelivedon ohjaukseen on käytettävissä kolme erilaista säätökäyrästöä. Kaikissa tiloissa järjestelmä reagoi kuhunkin ajotilanteeseen kuitenkin joustavasti.

Normaalin ajon perustana on ajo-ohjelma Eco/Comfort, jossa voima jakautuu suhteessa 80:20 etupyörille ja takapyörille.

Sport-ajo-ohjelmassa voima jakautuu suhteessa 70:30.

Offroad-tilassa puolestaan nelivetokytkin toimii pitkittäislukkona, ja voima jaetaan tasan 50:50 etu- ja takapyörille.

Säätöön on käytettävissä lukuisilta tunnistimilta saatavia tietoja senhetkisestä ajotilanteesta esimerkiksi seuraavien tekijöiden perusteella:

  • Ajo-ohjelman mukaan käytössä on erilaisia kytkeytymis- ja poiskytkeytymisraja-arvoja
  • Kuljettajan käskyt (kaasupoljin, jarrupoljin, ohjaus)
  • Renkaiden ja tienpinnan välinen kitka
  • Ylämäki/alamäki
  • Kaarre/suoraanajo
  • Ajonopeus
  • Perävaunukäyttö

Hyödyllinen helpossa maastossa: Offroad-tekniikkapaketti

4Matic-malleihin kuuluu vakiovarusteena Offroad-tekniikkapaketti. Seuraavassa osat yksityiskohtaisesti:

  • Multibeam LED -ajovalojen yhteydessä näissä malleissa on erityiset Offroad-valot. Niiden ansiosta esteet on helpompi tunnistaa pimeällä myös hankalakulkuisessa maastossa. Offroad-valot tarkoittavat sitä, että nopeuteen 50 km/h saakka Multibeam LED -ajoneuvojen kääntymisvalot syttyvät palamaan jatkuvasti auton molemmille puolille. Tällöin välittömästi auton edessä oleva alue valaistaan erityisen leveältä alueelta.
  • Offroad-tekniikkapaketti sisältää lisäksi yhden ajo-ohjelman lisää. Se sovittaa paitsi 4Matic-nelivedon toimintaluonteen myös moottorin tehon ja ABS-jarrujen säädön helppoon maastoon, jolloin autolla voi ajaa mukavasti myös pinnoitettujen teiden ulkopuolella. Ajo-ohjelma aktivoidaan Dynamic Select -katkaisimella.
  • Medianäyttöön voi hakea animaation senhetkisestä ajotilanteesta. Realistinen esitys nousuasteesta, kallistuskulmasta ja teknisistä asetuksista auttaa arvioimaan hankalan ajotilanteen oikein.
  • Alamäkiavustin pitää ajonopeuden haluttaessa automaattisesti samana ja riittävän hitaana, ennalta valitun asetuksen mukaan, välillä 2 ja 18 km/h. Tämä nopeus näytetään mittaristonäytössä ja lisävarusteisessa tuulilasinäytössä. Kohdennetuin jarrutuksin avustin auttaa pitämään auton hallinnassa jyrkissä alamäissä.

Nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit

Uuteen GLA:han on tarjolla nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, jotka uudistettiin täysin uusien kompaktiluokan mallisarjojen lanseerauksen myötä.

Edeltävän sukupolven moottoreihin verrattuna uusien moottoreiden ominaistehoja on kasvatettu selvästi, niiden tehotaloudellisuus on parempi ja päästöt alhaisemmat.
Paikallisesti päästötön, kolmannen sukupolven lataushybridimalli on jo suunnitteilla.

Bensiinimoottorimallisto alkaa moottoriversiosta M 282, jonka iskutilavuus on 1,33 litraa mallissa GLA 200. Tehoa on tarjolla 120 kW (163 hv). Energiatehokas osakuormitustoiminto on toteutettu tässä moottorissa toisen ja kolmannen sylinterin lepuutuksella.

Muita bensiinimoottoreita lanseerausvaiheessa ovat 140 kW (190 hv) tehoinen GLA 220 ja GLA 250, 165 kW (224 hv).

Malliston huipulta löytyy Mercedes‑AMG GLA 35 4Matic, jonka teho on 225 kW (306 hv).
Mallin 2-litrainen turbomoottori reagoi herkästi kaasupolkimeen ja sen vääntö on vahva (suurin vääntö 400 Nm kierrosluvulta 3 000/min alkaen).

Moottori on erityisen kierrosherkkä. Sylinteriryhmä on valmistettu suurlujasta ja kevyestä alumiinipainevalusta, mikä pienentää auton painoa ajodynamiikan kannalta ratkaisevasta kohdasta.

Moottorissa on toteutettu kaksivaiheinen ahtaminen Twin Scroll -pakokaasuahtimella. Tämä tekniikka yhdistää optimaalisen reagointiherkkyyden jo pienillä kierrosluvuilla tehon suureen lisääntymiseen suuremmilla kierrosluvuilla.

Nelisylinterisen moottorin teknistä erinomaisuutta korostavat myös useat taloudellisuutta parantavat toimenpiteet ja ratkaisut.

Teknisiä ratkaisuja ovat esimerkiksi säätyvä venttiilienohjaus Camtronic, jäähdytysnesteen ja öljyn nerokas lämpötilanhallinta, polttoaineen erittäin tarkasti ruiskuttavat pietsoinjektorit sekä monikipinäsytytys.

Moottorin valmistuksessa käytettävä patentoitu sylintereiden Conicshape-hoonausmenetelmä pienentää moottorin sisäistä kitkaa ja parantaa siten moottorin taloudellisuutta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here