Ekonomistit: Ruuhkamaksut vähentävät tehokkaasti liikenteen haittoja

Kuva: Ekonomistikone.

77 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja.

Kymmenen prosenttia ekonomisteista on eri mieltä.

Yksitoista prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä.

Kommenteissaan ekonomistit painottavat toteutuksen merkitystä: väärin sovellettuna kyseessä on vain lisävero, taiten käytettynä ruuhkamaksut leikkaavat ruuhkia ja päästöjä.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen kysymykseen.

Toinen kysymyksistä käsitteli taksimarkkinoiden vapauttamista. 40 prosenttia ekonomisteista katsoo, että taksimarkkinoden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, 35 prosenttia on kannastaan epävarma, 23 prosenttia eri mieltä.

Mikä Ekonomistikone on?

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli.

Paneeliin on kutsuttu kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %).

Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Markus Jäntti ja Roope Uusitalo.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Taas tällainen ”itsestään selvä” asia. Ei tuohon olisi tarvittu taloustieteilijöitä. Totta kai ruuhkamaksut ja muut vastaavat kieltoihin ja rajoituksiin perustuvat toimenpiteet vähentävät päästöjä, koska liikenne vähenee. Samanlaisia ovat ”tutkimukset” joiden mukaan nopeusrajoitusten kiristäminen vähentää onnettomuuksia. ääritapaus olisi että autoilu kielletään kokonaan. Silloin loppuisivat autoilun saasteet ja onnettomuudet. Samalla pitäisi sanoa hyvästit kehittyneelle länsimaiselle huippuluokan yhteiskunnallemmekin

    Pitää muistaa että koko yhteiskunta pyörii pitkälti autoilun varassa ja jo liian alhaisten nopeusrajoitusten (mm. talvirajoitukset) olemassaolo aiheuttaa vuosittain yhteiskuntataloudellisia kuluja jopa puoli miljardia euroa. Yksityisautoilu on myös yksilönvapauden parhaita ilmentymiä ja perustuslakikin takaa suomalaisille yksilönvapauden ja vapaan liikkumisen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here