Mercedes-Benz täydentää täyssähköisten ja ladattavien hybridimalliensa valikoimaa 8.9. avautuvassa IAA-autonäyttelyssä Münchenissä. EQE-malli on EQS:n pikkuveli 660 kilometrin toimintamatkalla.
Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen. EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Beijingissä.
Esikuvaansa kompaktimman EQE:n akseliväli on 3120 milliä eli 90 milliä lyhyempi kuin EQS:ssä.
Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on nykyinen CLS. Sisämitoiltaan uutuus on ylellisempi kuin nykyinen E-sarja; esimerkiksi hartiatilaa on +27 milliä, ja matkustamo on 80 milliä pidempi.
Autossa istutaan 65 milliä E-sarjaa korkeammalla. Uusi EQE on yksi ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä. Ratkaisu pienentää valmistukseen tarvittavan teräksen tuotannon CO2-päästöjä yli 60 prosenttia.
EQE:ssä on 90 kWh:n akku, ja auton toimintamatka latauksella on 660 kilometriä (WLTP). Ensimmäisenä julkistettavan EQE 350 -mallin energiankulutus on 15,7–19,3 kWh/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja teho 215 kW (292 hv).
EQE:n varusteratkaisut pohjautuvat suoraan EQS:n määrittämiin suuntaviivoihin. Valinnaisvarusteina saatavissa ovat esimerkiksi peräti 1410 milliä leveä MBUX Hyperscreen -näyttö- ja käyttöjärjestelmä, automaattisesti avautuvat etuovet sekä taka-akseliohjaus (pyörien kääntymiskulma joko 4,5 tai 10 astetta).
Digital Light -valojen sekä älykkään navigointijärjestelmän langattomat OTA-päivitykset takaavat, että auton mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet pysyvät aina ajan tasalla.
Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii Energizing Air Control Plus -ilmanlaatujärjestelmä, joka sisältää hepa-hiukkassuodattimen. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.
EQE 350 -mallin tärkeimmät tekniset ominaisuudet
- Sähkömoottorin teho: 215 kW (292 hv)
- Vääntö: 530 Nm
- Sisäänrakennettu laturi (vakio/valinnaisvaruste): 11/22 kW
- Akku: 90 kWh
- Latausaika: (11/22 kW), AC-vaihtovirta 8,25/4,25 h
- DC-tasavirtalatauksen huipputeho: 170 kW
- DC-latausaika pikalatauksessa: 32 min
- DC-lataus: kilometrit/15 minuutin lataus 250
- WLTP-kulutus: 15,7–19,3 kWh/100 km
- Pituus/leveys/korkeus: 4946/1961/1512 mm
- Akseliväli: 3120 mm
- Tavaratila: 430 litraa
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //