Mercedes-EQ ja Mercedes-AMG – mallistot laajenevat täyssähköisillä uutuuksilla

Mercedes-Benzin EVA 2.0 – täyssähköautojen perusrakenteelle suunniteltu neljäs korimalli tuo SUV-mallia harkitseville asiakkaille uuden premium-vaihtoehdon, josta saadaan heti kärkeen markkinoille myös täysverinen AMG-versio.

Uutuudet ovat nyt EQE SUV ja EQE AMG 43 SUV.

Uutuudet perustuvat vastaaviin EQE sedan -malleihin. EQE SUV-mallien pituus on 486 cm, joka on kahdeksan senttimetriä vähemmän kuin EQE sedanin kokonaispituus. Ero syntyy korin takaosan muotoilusta.

Suurin ero mitoissa kuitenkin syntyy korin korkeudessa, joka SUV-mallissa on 169 cm eli 18 cm enemmän kuin sedan-mallissa.

Leveydessä peilien kanssa (214 cm) eroa on neljä senttimetriä, SUV-mallin ollessa leveämpi. Akseliväli 303 cm on puolestaan 9 cm lyhyempi kuin sedanissa.

Kuva: Mercedes-Benz.

Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla.

Lisävarusteinen nelipyöräohjaus tuo mahdollisuuden valita jopa 10 asteen kääntökulman takapyörille, jolloin kääntösäde supistuu kompaktin henkilöauton tasolle. Leveämpien takarenkaiden vuoksi AMG-mallissa suurin kääntökulma on yhdeksän astetta.

Ennakkomyyntivaiheen jälkeen mallisto laajeni ja hinnat vahvistuivat

Viime syksynä työstetyn ennakkomyynnin aloittamiseen tähdänneen ensimmäisen hintaneuvottelukierroksen jälkeen Veho sai mahdollisuuden avata ammattiautoilijoita kiinnostavan takavetoisen EQE SUV:n 300:n hintaneuvottelut.

Uusi neuvottelukierros päätyi suotuisaan ratkaisuun, jonka myötä torstaina 16.2.2023 astuu voimaan uusi hinnasto kauttaaltaan edullisemmilla hinnoilla.

Kuva: Mercedes-Benz.

Hintavaikutus on mallista riippuen noin neljä prosenttia eli 4090 – 5450 euroa. Yhtään autoa ei ole vielä luovutettu asiakkaalle, joten olemassa olevat asiakastilaukset päivitetään uudella alemmalla hinnalla. Näin myös jo autonsa tilanneet asiakkaat hyötyvät uusista hinnoista täysimääräisesti.

Uusi hinnasto löytyy tämän linkin takaa: https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/models/suv/eqe/finance.html

Suomen myyntimallistossa valtaosan tulevat muodostamaan nelivetoiset mallit. Ensimmäisessä vaiheessa ensi kesänä toimituksiin saadaan EQE 350 4MATIC SUV, EQE 500 4MATIC SUV, EQE AMG 43 4MATIC SUV ja takavetoinen EQE 300 SUV. Seuraavassa vaiheessa, arviolta kesäkuussa, julkaistaan AMG 53 4MATIC+ -version hinta. Niiden toimitukset asiakkaille alkavat vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Suomessa Keski-Euroopan markkinoita parempi varustetaso

Vakiovarustetaso noudattelee EQE sedanin varustusta. Varusteiltaan Suomessa myytävät EQE SUV-mallit tulevat eroamaan Keski-Euroopassa myynnissä olevista runsaamman vakiovarustelunsa ansiosta.

Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8 ”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.

Kuva: Mercedes-Benz.

Muita vakiovarusteita ovat mm. LED High Performance-ajovalot, 11 kW sisäinen laturi ja 170 kW DC-pikalatausliitäntä sekä Electric Art- sisätilapaketti.

Korkea keskilatausteho nopeuttaa matkantekoa

Uusi EQE SUV on varustettu 170 kW:n pikalatausteholla. Nopeaa lataustapahtumaa tukee esimerkillisesti toteutettu akuston lämmönhallinta. Kun auton navigoinnin tunnistama pikalatauspiste asetetaan reittipisteeksi, lataus tapahtuu myös talvella esimerkillisen nopeasti.

Latauslaitteen tarjoaman tehon ollessa riittävä, EQE SUV on korkean latauksen keskitehon ansiosta ladattavissa suurteholatauspisteellä 10 – 80 % vain hieman yli puolen tunnin aikana.

Ripeämpää asiointilatausta varten vakion 11 kW:n lataustehon rinnalle on lisävarusteena saatavissa myös 22 kW:n sisäinen laturi AC-lataukseen.

Sähkömoottorit ja neliveto

Kaikissa EQE SUV -autoissa on sähköinen voimalinja (eATS) taka-akselilla. Nelivetomalleissa sähköinen voimalinja eATS löytyy myös etuakselilta.

Kompaktit moottorit edessä ja takana ovat toimintaperiaatteeltaan samanlaisia synkroni- eli tahtimoottoreita (PSM). Nelivetomalleissa Torque Shift -toiminto jakaa moottorien tuottaman voiman portaattomasti taka- ja etuakselin sähkömoottoreiden välille. Niiden keskinäinen vetosuhde riippuu pidon lisäksi monista tekijöistä, kuten valitusta ajotilasta ja voimapolkimen asennosta.

Kuva: Mercedes-Benz.

Lähtökohtaisesti kaikissa nelivetomalleissa takamoottori on tehokkaampi, jolla saadaan aikaan Mercedes-Benzille tyypillisen takavetopainotteisen kiinteän vetosuhteen kaltainen ajokäytös. Loogisen hallittavuuden takaamiseksi sähköisen voimalinjan pyörille välittämä teho tarkastetaan 10 000 kertaa minuutissa ja tarvittaessa sitä säädetään salamannopeasti.

Etumoottorin irtikytkentä tuo lisää toimintamatkaa

Mercedes-Benz EQE SUV-malliston nelivetomallit on varustettu toimintamatkaa lisäävällä kytkimellä, joka tasaisessa ajossa irrottaa etummaisen moottorin voimansiirrosta. Järjestelmä mahdollistaa etumoottorin pysäyttämisen, jolloin energiaa kuluu vain takimmaisen voimanlähteen tarpeisiin.

Automaattisesti toimiva järjestelmän toiminta pohjautuu valittuun ajotilaan. Eco-ohjelmalla etumoottori kytketään irti voimansiirrosta aktiivisemmin kuin dynaamista ajotapaa varten räätälöidyllä Sport-moodilla ajettaessa.

Energian älykäs talteenotto ja yhdellä polkimella ajaminen pysähdyksiin saakka

EQE SUV tarjoaa useita vaihtoehtoisia tapoja ottaa energiaa talteen. Kuljettaja voi valita ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vaihdevivuilla auton nopeuden hidastamiseen kolme eri tasoa: D+ (rullaus), D (energian perustalteenotto) ja D- (voimistettu energian talteenotto).

Lisäksi valittavissa on älykäs energiantalteenotto Dauto. Kuljettaja voi myös valita ns. yhden polkimen ajon tai ajaa perinteisellä automaattivaihteiston ajotavalla eli käyttää jarrua sekä voimapoljinta erikseen.

Mercedes-Benz EQE SUV -mallisto on hinnoiteltu

Mercedes-Benzin valikoimissa jo yli 50 täyssähkömallia ja lataushybridiä tämän vuoden lopulla

Mercedes-Benz EQE on EQS-mallin pikkuveli

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän