19.4.2017 07.59
Tieliikenteen turvallisuuden parantaminen ei ole ollut lähtökohtana uutta tieliikennelakia valmisteltaessa, Liikenneturva toteaa.
Liikenneturva huomauttaa lausunnossaan, että osa ehdotetuista muutoksista heikentää liikenneturvallisuutta – etenkin heikommassa asemassa olevien kohdalla. Myös lakitekstin selkeydessä on parannettavaa.
Suomi on sitoutunut yleiseurooppalaisiin tavoitteisiin vähentää jatkuvasti liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia. Tämä on kirjattu tuoreeltaan myös valtioneuvoston periaatepäätökseen.
Liikenneturvallisuus ei ole Suomessa kehittynyt tavoitteiden mukaisesti. Turvallisuus on otettava huomioon kaikessa liikennepoliittisessa päätöksenteossa.
Lakiluonnoksessa turvallisuus on kuitenkin unohtunut sekä lain tavoitteista että paikoin myös pykälistä. Lakiluonnoksessa korostuu tienkäyttäjän oma vastuu, mikä voi lisätä merkittävästi liikenteen riskejä.
– Tällaisenaan esitys kertoo selkeästä ristiriidasta juhlapuheiden ja tekojen välillä. Liikenne koskettaa koko kansaa imeväisestä isovaariin. Sitä määrittelevän lainsäädännön on huomioitava, etteivät kaikki kulkijat ole taidoiltaan ja kyvyiltään yhteismitallisia. Laki on rakennettava siten, että se suojaa myös heikommassa asemassa olevia, tähdentää Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.
Kypärä- ja heijastinpykälä säilytettävä
Sekä pyöräilykypärällä että heijastimella on kiistattomia turvallisuushyötyjä. Liikenneturva toteaa, että kävelijän heijastin- ja pyöräilijän kypäräsäännöksen poistaminen tieliikennelaista vie lainsäätäjän tuen turvallisuutta edistäviltä toimilta.
Pyöräilyyn liittyviin väistämissääntöihin ei lakiluonnoksessa ehdoteta muutoksia. Sen sijaan kävelyn ja pyöräilyn väylille ehdotetaan uudenlaisia merkintätapoja ja liikennemerkkejä. Ehdotetut järjestelyt kuormittavat entisestään liikkumista taajamissa.
Ajonopeudet pidettävä kurissa
Luonnoksessa ehdotetaan joitakin korotuksia nopeusrajoituksiin. Liikenneturva ei kannata kevytperävaunujen ja vanhojen pakettiautojen nopeusrajoituksien korottamista.
Luonnoksessa ehdotetaan myös uutta liikennemerkkiä vähimmäisnopeuden osoittamiseksi. Sen käyttötarkoitus ja turvallisuushyöty jäävät epäselviksi.
Ehdotuksen mukaan liikennevirhemaksun käyttö ulotettaisiin koskemaan ylinopeuksia 30 km/h:iin asti.
Maantienopeuksilla tämä on ymmärrettävä, mutta taajamanopeuksilla samaa ylitystä ei voi enää pitää vähäisenä rikkomuksena, josta määrättäisiin liikennevirhemaksu.
Seuraamuksissa tulee ottaa huomion teon moitittavuus, todetaan Liikenneturvan tiedotteessa.