18.4.2017 21.50
Viime marraskuussa maailmanensi-iltansa saaneen Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion rinnalle tulee nyt hieman laajemmalle kohderyhmälle tarkoitettu vaihtoehto, ilman Quadrifoglio -loppuliitettä.
Mallin virallinen nimi on Alfa Romeo Stelvio. Stelvio on tilattavissa Alfa Romeo jälleenmyyjiltä tästä päivästä lukien.
Stelvio, joka on saanut nimensä Italian korkeimman maantiesolan sekä sen läpi kulkevan legendaaarisen tien mukaan, on monikäyttöinen, keskisegmentin SUV.
Stelvion reitillä, josta on tullut Keski-Eurooppalaisille vapaa-ajan autoilijoille käsite, on 75 neulansilmämutkaa 20 kilometrin matkalla.
Urheilullisuutta tuovat malliversiosta riippuen jopa 20-tuumaisena saatavilla olevat kevytmetallivanteet, monessa värissä tarjolla olevat jarrusatulat, mustat tai kromiset ikkunankehykset, tummennetut takasivulasit sekä valot ovenkahvoissa.
Urheilullinen kädenjälki näkyy myös matkustamon muotoilussa, jossa nahkaverhoiltua ohjauspyörää täydentää molemmilla puolilla alumiiniset vaihteenvalitsimet. Nahka-/kangasverhoillut, lämmitetyt istuimet säätyvät sähköisesti ja sisältävät kolme
muistipaikkaa.
Hallintalaitteet on sijoitettu kuljettajakeskeisesti siten että kojetaulua on käännetty kuljettajaan päin. Kokonaisuutta täydentää esimerkiksi saatavilla oleva 8,8 -tuumainen, Magneti Marellin kanssa kehitetty 3-D navigointijärjestelmä sekä digitaalinen äänentoistojärjestelmä (DAB).
Tehokkaimmassa moottorissa 280 hv
Voimanlähteenä toimii kaksilitrainen, nelisylinterinen, kokonaan alumiinista valmistettu
bensiinimoottori.
8-nopeuksisella automaattivaihteistolla ja 280 hevosvoimalla moottori tuottaa maksimissaan vääntöä 400 Nm.
Sähköisesti ohjattu venttiiliteknologia sekä “2-in-1” turboahdin sekä 200 barin korkeapaineella toimiva suorasuihkutus takaavat Alfa Romeon mukaan paitsi suorituskyvyn myös ensiluokkaisen taloudellisuuden.
Toisena moottorivaihtoehtona tarjolla on 2,2-litrainen dieselmoottori joka on myös kokonaan alumiinista valmistettu. Tässä voimanlähteessä maksimiteho on 210 hevosvoimaa ja vääntöä on enimmillään tarjolla 470 Nm.
Myös dieselmoottorilla Stelvio omaa urheilullisen suorituskyvyn 0-100 km/h kiihtyvyyden ollessa 6,6 sekuntia.
Suorituskyvystä huolimatta yhdistetty kulutus on vain 4,8 l/100km ja CO2 päästöt 127 g/km.
Kaikissa Stelvioissa on hiilikuituinen kardaaniakseli.
Q4-nelivetojärjestelmä tarkkailee jatkuvasti lukuisia ajoparametreja ja optimoi voimansiirron akseleiden välillä sen perusteella, miten auto kulloinkin käyttäytyy.
Normaalipidossa Stelvio käyttäytyy kuin takavetoinen, jolloin kaikki voima kohdistuu taka-akselille. Kun pyörät alkavat menettää pitoaan, järjestelmä siirtää voimaa etuakselille, aina 50 %:iin asti.
Stelvion vakiovarusteiisiin kuuluvat turvavarusteet kuten IBS – jarrujärjestelmä, törmäysvaroitin jalankulkijoiden tunnistuksella, autonomisesti toimivat jarrut sekä kaistavahti.
Diesel-malli halvin
Diesel-malli maksaa 54 995 euroa ja halvin bensamalli 59 993 euroa. 280-hevosvoimainen bensamalli maksaa 65 988 euroa.