Keli on muuttunut hyvin talviseksi ja tämä on näkynyt valitettavasti myös liikenneonnettomuuksina. Ennakointitaito ja kyky tunnistaa tien liukkaus kuuluu jokaisen kuljettajan perustaitoihin, todetaan Liikenneopetus ry:n tiedotteessa.
Tätä taitoa tarvitaan varsinkin Suomessa, sillä meillä on erityisen haastavat ajo-olosuhteet neljän eri vuodenajan ja vaihtuvien keliolosuhteiden vuoksi.
Tämän varmasti jokainen kuljettaja jollain tasolla tiedostaa, mutta siitä huolimatta keli pääsee aina yllättämään osan autoilijoista ja saatetaan löytää itsensä pientareelta tai toisen auton perään törmänneenä.
Hyvä kertaus talviajovinkeistä:
1. Hidasta ja kasvata turvaväliä
Kyllä, jälleen kerran muistutus turvaväleistä! Perussääntö turvavälin pituuteen maantiellä hyvällä kelillä on noin 4 sekuntia, mutta huonolla kelillä sen tulee olla vieläkin pidempi. Liikenneturvan pysähtymismatka-animaattorin mukaan 80 km/h tuntivauhdissa ja lumisessa kelissä autoilijan pysähtymismatkan pituus on 105 metriä ja aikaa havainnon tekemisestä auton pysähtymiseen kuluu 8 sekuntia. Se on tuplasti pidempi matka ja aika kuin hyvällä kelillä. Ennakoi, suuntaa katse kauas ja pyri pitämään näkyvyys kauas eteen on mahdollisimman hyvä.
Jos haluat testailla pysähtymismatkan pituuksia eri nopeuksissa ja erilaisissa keleissä, Liikenneturvan pysähtymismatka-animaattoriin pääsee tästä linkistä https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/
2. Varaa aikaa
Kiireinen kuljettaja on turvallisuusriski. Varaa siis matkantekoon enemmän aikaa. Ensinäkin ajoneuvon puhdistus jäästä ja lumesta ja mahdollinen esilämmitys ottavat aikaa. Toisekseen liikenteessä tulisi varautua hitaampiiin ajonopeuksiin ja yllättäviin tilanteisiin matkan varrella. Jos kuljettajalla on jo kotoa lähteissään kiire, ajamisesta on takuulla kärsivällisyys ja sosiaalisuus kaukana jolloin onnettomuusriski kasvaa. Laita siis herätyskello hieman aiemmin soimaan ja varaa autoon mukaan aina skrapa, lumiharja, lumilapio ja mielellään myös kaiken varalta lämmintä varavaatetta ja heijastinliivi. Niin ja tietysti puhelin – hätätilanteen varalta.
3. Vältä ohituksia ja turhia kaistanvaihtoja
Lumi- ja loskakelillä tienpinta voi olla hyvin epätasainen ja liukas. Kaistojen väliin kasautuu valleja joiden ylittäminen on aina riski. Loskakelillä loska tuppaa pakkautumaan renkaiden uriin, tehden renkaista sileät. Mitä kovemmilla nopeuksilla ja jyrkemmillä liikkeillä valleja ylitellään, sitä todennäköisemmin auto lähtee hallinnasta. Ohituksessa säästetään usein muutenkin paljon vähemmän aikaa kuin kuvitellaan, eli suuri osa ohituksista on turhia.
4. Älä luota liikaa turvavarusteisiin
Vaikka autosi oli hyvin turvavarusteltu, muista varoa varusteiden luomaa turvallisuusharhaa. Turvavarusteet eivät voi estää onnettomuuksia jos nopeutta on yksinkertaisesti liikaa. Kaikkein tärkein turvavaruste on aina kuljettaja itse.
Fiksu kuljettaja välttää vaaratilanteet ennakoimalla, huolehtimalla ajovireydestään sekä ajoneuvonsa kunnosta, kuten kunnollisista talvirenkaista. Turvallisia ajokilometrejä!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //