Liikenneopettajien mukaan ajokorttilain uudistus ei paranna liikenneturvallisuutta

Liikenneturvallisuusstrategian visio on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä. Tavoite on erinomainen. Liikenneopetus ry korostaa, että tavoitteeseen pääsemiseksi tulee kuljettajakoulutuksen rooli ottaa suurempaan osaan. Kuljettajakoulutus on tehokkain ja kattavin liikennekasvatuksen muoto, todetaan Liikenneopetus ry:n tiedotteessa.

Liikenneopetus ry:n mukaan ajokorttilaki on suuressa ristiriidassa tavoitteiden kanssa. Ajokorttilakia muutettiin vuonna 2018 mm. sillä tavoitteella, että ajokortin hinta saatiin alas. Tämä ei ole edistänyt liikenneturvallisuutta, vaan päinvastoin.

Nuorten riskikäyttäytyminen on lisääntynyt. Opetusta on niin vähän, ettei nuoret kuljettajat ehdi kasvamaan vastuullisiksi kuljettajiksi.

Tavoitteeksi on muodostunut ”ajokortti helposti, nopeasti ja halvalla.”

Osa ajokieltoon määrätyistä nuorista kertoo, että ajokortti on saatu niin helposti, ettei sitä ehkä sen takia arvosteta niin paljon kuin ennen. Tämä on erittäin huolestuttava suunta ja tällaisen viestin lähettäminen ajokorttilainsäätäjän taholta ei tue yhtäkään strategista linjausta eikä nollavisiota.

Nuorista kuljettajista tulee luonnollisesti myöhemmin niitä kokeneita kuljettajia, ja tulevaisuuden liikennekäyttäytymiselle luodaan pohjaa nyt. Vaikka osaltaan riskikäyttäytyminen vähenee iän myötä, opetusta on kuitenkin niin vähän, että tuoreilla kuljettajilla on myös tiedon ja taidon puutetta, ja tämä tieto ja ymmärrys ei välttämättä lisäänny itsestään ajansaatossa.

Ajokorttilakia ollaan nyt jälleen joiltain osin korjaamassa, mutta ministeriö on maininnut arviomuistiossaan, että ajokortin suorittamisen kustannukset ei saisi nousta ja näin ollen opetusta ei lisättäisi.

Tämä viesti ei tue liikenneturvallisuusstrategian tavoitteita sillä pelkästään opetuksen aiheita vaihtamalla tilanne ei parane. Teoria- ja ajo-opetusta ammattilaisen johdolla on oltava enemmän, ja se tulee säätää lailla.

Jokaisen kuljettajan, riippumatta ajokorttiluokasta, tulee saada nykyistä kattavampi koulutus jotta he saavat parhaat mahdolliset lähtökohdat aloittaa itsenäinen ajoneuvon kuljettaminen liikenteessä. Liikenneturvallisuus ja turvallisuushakuinen ajokäyttäytyminen muodostuu yksilöistä, ja yhdessä yksilöt ovat merkittävin tekijä tavoitteisiin pääsemisessä.

Kristiina Anunti
Liikenneopetus ry
puheenjohtaja
www.liky.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!