Autoilija, laitatko automaattivalot päälle ja luulet näkyväsi kelillä kuin kelillä? Väärin.
Vuonna 2011 tuli voimaan päiväajovalodirektiivi, jonka mukaisesti uusiin autoihin tuli pakollisiksi huomiovalot eli niin sanotut päiväajovalot. Päiväajovalot ovat pienitehoisemmat kuin varsinaiset ajovalot.
Vanhoihin, automaattisiin ajovaloihin tottuneille saattaa tulla yllätyksenä, etteivät päiväajovalot vastaa varsinaisia ajovaloja.
Päiväajovalodirektiivillä haluttiin parantaa turvallisuutta mutta energia- ja päästösyistä päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.
Liikenneopettaja Lari Mäkelä muistuttaa autoilijoita, että päiväajovalot soveltuvat ainoastaan hyviin olosuhteisiin. Huonolla näkyvyydellä tulisi kytkeä päälle varsinaiset ajovalot jotta myös takavalot palavat.
Heikko näkyvyys yhdistettynä pimeisiin periin on turvallisuusriski. Pimeät perät johtavat siihen, ettei riittäviä turvavälejä välttämättä ymmärretä pitää ja peräänajon vaara kasvaa. Turvavälien pitäminen on muutoinkin tunnetusti kuljettajille vaikeaa.
– Hyvä keino on esimerkiksi tutustua oman autosi valoihin ja tarkastaa ajoneuvon ulkopuolella mitä tapahtuu mistäkin valokytkimen asennosta. Automaattisiin valoihin ei siis kannata luottaa, saatat ajaa perä pimeänä. Samalla suosittelemme tarkastamaan mistä voit kytkeä sumuvalot. Niitä tarvitset kun näkyvyys on sumun, vesi- tai lumisateen vuoksi heikentynyt. Takasumuvaloa suositellaan käytettäviksi myös tilanteissa kun takana pöllyävä lumi heikentää näkyvyyttä. Hyvä nyrkkisääntö sumuvalojen käyttöön on, että mikäli et havaitse edellä ajavaa riittävän hyvin on myös todennäköistä ettei takana ajava havaitse sinua, sanoo Mäkelä.