Liikenneopettajat haluaa törkeät liikenteen vaarantamiset kuriin!

Kuva: Matti Sulanto.

Törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyivät Suomessa tammi–maaliskuussa peräti 60 prosenttia vuoden takaisesta ja huhtikuussakin 30 prosenttia vuoden takaisesta, uutisoi Yle 15.5.2020.

Uutisen mukaan Suomessa tekijät ovat olleet 90-prosenttisesti miehiä. Suurin yksittäinen ryhmä ovat 18–20-vuotiaat, mutta on joukossa tänä keväänä ollut myös 17-vuotiaita tyttöjä, jotka ovat olleet liikkeellä henkilöautolla poikkeusluvalla.

Liikenneopettajat ovat hyvin huolissaan ilmiöstä.

-Liikenneopetus ry. otti kantaa asiaan jo viikko sitten. Kannanotossamme painotimme ajokieltokoulutuksen olevan tehokas lääke, mutta rikosten ehkäisemisen kannalta koulutusta jo ennen ajokortin saantia tulisi lisätä, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Myös jämsäläinen liikenneopettaja Timo Rantanen painottaa koulutuksen merkitystä ennen ajokortin saantia.

-Oman ajokyvyn hallintaan liittyviä asioita pitäisi käydä läpi ennakolta eikä pelkästään ”rangaistuksena” ajokieltokoulutuksen muodossa. Todennäköisesti joku kyydissä olevista kavereistakin voisi pelastaan tilanteen avaamalla suunsa kun huomaa kuljettajalta tilanteen karkaavan käsistä. Hiljainen hyväksyminen antaa kuljettajalle väärän signaalin ja kuljettaja luulee, että takapenkin tytöt ja pojat tykkäävät kun mittarissa on 200 km/h, Rantanen sanoo.

Anuntin mielestä Rantanen on aivan asian ytimessä.

-Kun autokoulun teoriatunneilla korttia vasta suorittavilta kysytään, että kuinka moni teistä on ollut kaahaajan kyydissä, niin huolestuttavan moni vastaa kyllä. Ja kun heiltä kysyy, millaisia tuntemuksia heillä oli, niin vastaus on lähes jokaiselta ”kuumottava, pelottava, turvaton” ja niin edelleen. Ja kun vielä kysytään, että kuinka moni teistä kertoi tuntemuksista, vain pieni osa kertoo uskaltaneensa puuttua jo ajokortin omaavan ajotapaan. Juuri tällä hiljaisuudella pidetään yllä vaarallista kuljettajan harhaluuloa, että matkustajat pitäisivät kaahailjaa jotenkin ”coolina”, sanoo Anunti.

Liikenneopettajat vaativat korjauksia ajokorttilakiin, sillä koulutus on ainut tapa jolla voidaan vaikuttaa ajoasenteisiin.

Koulutusta lisäämällä saataisiin painotettua enemmän kuljettajan vastuullista tehtävää, mutta myös enemmän matkustajan roolia.

Vuonna 2018 voimaantullut ajokorttilaki muutti opetuspainotteisen autokouluopetuksen tutkintopainotteiseksi. Opetuksesta leikattiin yli puolet pois ja lain tarkoituksena oli, että jokainen itse ostaa vapaaehtoista opetusta sen verran kuin kokee itse tarvitsevansa.

Opettajien mukaan näin ei ole tapahtunut. Opetuksesta on tullut tutkintoon tähtäävä pikakurssi, joka ei anna kaikille aikaa kasvaa turvallisiksi, vastuullisiksi ja ekologisiksi kuljettajiksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here