Talven ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poistaminen alkaa tällä viikolla. Siirtyminen kesäkauden nopeusrajoituksiin tapahtuu asteittain, sillä kaikkialla Suomessa ajo-olosuhteet eivät ole samanlaiset.
Ensin kesäkauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön Uudellamaalla, Kaakkois-Suomessa, Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla.
Näiden alueiden maanteillä siirtyminen kesäkauden nopeuksiin voi tapahtua tiistaista 31.3 alkaen. Koska kelit ovat myös etelässä hieman kylmenneet, merkkien vaihto aloitetaan todennäköisesti pääosin vasta 1.4.
Keskiviikosta 8.4. alkaen siirtyminen kesäkauden nopeusrajoituksiin aloitetaan myös Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.
Koko Suomessa kesäkauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön viimeistään 24.4.
– Kesäkauden nopeusrajoituksiin siirrytään asteittain, koska ajo-olosuhteet ovat eri puolella maata hyvin erilaiset. Näiden aikataulujen puitteissa ELY-keskukset voivat alueittain arvioida, milloin olosuhteet sallivat korkeammat nopeudet, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylästä.
Vaihtuvien nopeusrajoitusten teillä kesäkauden nopeusrajoituksia on voitu käyttää hyvissä ajo-olosuhteissa jo maaliskuun alusta lähtien.
Huonokuntoisilla teillä nopeusrajoitusmuutoksia voidaan joutua odottamaan
Kaikilla teillä ei kuitenkaan ole mahdollista siirtyä vielä kesäkauden nopeusrajoituksiin. Jos tien päällyste on huonossa kunnossa, alennettuja nopeusrajoituksia voidaan joutua käyttämään siihen asti, kunnes tie on korjattu.
Huonokuntoisia teitä voi olla aiempaa enemmän, sillä päällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon erittäin lämpimästä ja sateisesta talvesta.
Kulloinkin voimassa oleva rajoitus ilmenee aina liikennemerkistä.
Minkä takia talvirajoituksia oikein käytetään Suomessa?
Onko niin että suomalaiset autoilijat ovat huonompia kuin ruotsalaiset tai norjalaiset autoilijat, jonka takia suomalaisia autoilijoita pitää ”rangaista” talvinopeusrajoituksilla? Ruotsissa ja Norjassa ei talvirajoituksia käytetä ja nopeusrajoitusten taso Ruotsissa on koko vuoden jotakuinkin sama kuin Suomessa kesällä – siis Ruotsin maanteillä 80, 90, 100, 110 tai 120 km/h.
Totta kai onnettomuudet ja teiden kuluminen saadaan nollaan jos kielletään koko autoilu. Tähän päätelmään ei tarvita mitään tutkimuksia. Minusta Suomessa pitää luopua koko talvinopeusjärjestelmästä, ja luottaa autoilijaan kuten luotetaan Ruotsissakin.
Kyllä autoilijan tulee osata suhteuttaa ajonopeutensa kelin mukaan ilman turhia rajoituksia ja kieltoja. Sitä paisti Suomessa on talvisin valtaosin hyvä ajokeli, jopa kesäolosuhteita vastaava. Tällaisissa olosuhteissa talvirajoitus tuntuu kiusanteolta.
Lisäksi alennetut talvirajoitukset maksavat yhteiskuntataloudellisina kustannuksina satoja miljoonia euroja pidentyneinä matka-aikoina.