Kaasuautojen markkinajohtaja tarjoaa nyt vuoden biokaasut kaupan päälle

Seatin kaasuautomallisto. Kuva: Seat.

Seat nousi Suomessa kaasuautojen markkinajohtajaksi. Seatin markkinaosuus kaasuautoissa oli tammi-toukokuussa 37,8 %. Suosituin kaasuautomalli oli Seat Leon.

Seat haluaa edelleen edistää kaasuautoilua ja tarjoaa nyt Seat-kaasuhybridiauton ostajalle vuoden biokaasut veloituksetta.

Seatin kaasuautomallistoon Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI ja Leon TGI sekä Leon ST TGI.

Kaikki Seatin kaasuautomallit on suunniteltu ja kehitetty Seatin päätehtaalla Martorellissa. Maa-/biokaasu vähentää ympäristövaikutuksia, mutta se ei vaikuta auton ajettavuuteen tai käyttöön.

Kaasuajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat muihin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Biokaasu on täysin uusiutuva polttoaine, jonka liikennekäytöllä voidaan vähentää jopa 85 % polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä.

Maakaasu on puolestaan luonnonkaasu, jota saadaan maakaasu- ja öljyesiintymistä. Liikennemaakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä 25 % bensiiniin verrattuna. Maakaasu on puhtain fossiilinen polttoaine.

Lisäksi kaasuteknologia tarjoaa poikkeuksellisen alhaisia kustannuksia kilometriä kohden – jopa 50 % pienempiä kuin vastaavalla bensiinimallilla ja 30 % edullisempaa kuin dieselillä. Kaasuteknologian viimeisten parannusten ansiosta Seatilla voi ajaa kaasulla entistä pidemmälle ennen uusintatankkausta.

Suurin muutos autojen tekniikassa on kolmas kaasusäiliö: Ibizan ja Aronan toimintamatka kaasulla ajettaessa on 360 km (WLTP), Leonin 440 kilometriä.

Kolmannen kaasusäiliön ansiosta kaasulla ajamisen toimintamatkaa on pystytty kasvattamaan entisestään.

Kaasuteknologian ansiosta Seat pystyy tarjoamaan modernin ja taloudellisen vaihtoehdon, joka on lähes saman hintainen kuin bensiini- tai dieselauto.

TGI-mallien ylläpitokulut ovat lähes vastaavalla tasolla kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Ajoneuvot ovat puhtaampia ja tarjoavat parempaa vastinetta rahalle – suurelta osin kaasun paremman taloudellisuuden ansiosta.

Kolme kaasusäiliötä: pidempi toimintamatka kaasulla

Seatin päätös kasvattaa kaasulla ajamisen toimintamatkaa vastaa kaasuautojen käyttäjien toiveeseen: kuljettajat haluavat ajaa enemmän kaasulla, koska he ovat tietoisia pienemmistä ympäristövaikutuksista sekä merkittävästä polttoaineen säästöstä.

Mii Ecofuelissa, Ibiza TGI:ssä ja Arona TGI:ssä käytetään kestävästä teräksestä valmistettuja kaasusäiliöitä. Leon 1,5 TGI EVO on varustettu yhdellä kestävällä terässäiliöllä ja kahdella suurella, mutta kevyellä hiilikuitukomposiittisäiliöllä.

Mii, Ibiza, Arona ja Leon käyttävät polttoaineenaan pääasiassa kaasua, mutta alle -10 asteen lämpötilassa moottori käy bensiinillä, kunnes kaasuinjektorit ovat lämmenneet.

Siirtymä kaasulle tapahtuu suutinten lämmittyä automaattisesti ilman, että kuljettaja huomaa eroa ajoneuvon suorituskyvyssä tai dynamiikassa. Kaasuautolla voi siis ajaa kaikissa Suomen olosuhteissa.

Pakkaskauden ulkopuolella Seatin kaasuautot käyttävät bensiiniä vaihtoehtoisena polttoaineena vain silloin, kun kaasusäiliöt ovat tyhjät.

Autojen toimintamatka kaasulla on kuitenkin niin pitkä, että näin tapahtuu todella harvoin. Tarvittaessa siirtymä kaasusta bensiinin käyttöön käy jälleen lähes huomaamatta.

Seat Leon on valmistettu MQB-A-alustarakenteelle. Ibizassa ja Aronassa käytetään puolestaan MQB-A0-alustarakennetta.

Ibiza, Arona ja Leon valmistetaan Seatin Martorellin tehtaalla Espanjassa ja Mii Ecofuel Bratislavan tehtaalla Slovakiassa.

Vaikka kaikki Seatin kaasuautot käyttävät ensisijaisena polttoaineenaan kaasua, niiden kokoonpano tapahtuu samalla linjalla muiden Seat-mallien kanssa.

Kaasuautoissa on joko kaksi (Mii Ecofuel) tai kolme (Ibiza, Arona ja Leon TGI) kaasusäiliötä, bensiinin täyttöaukon taakse sijoitettu kaasun täyttösuutin, kaasupaineanturit sekä sähköinen kaksivaiheinen paineensäädin, joka ohjaa kaasunjakoa moottoriin.

Sekä Ecofuel- että TGI-kaasuversioiden moottoreihin on tehty muutoksia, jotka ovat välttämättömiä kaasu- ja bensiinimoottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi.

Erikoisosat, kuten vahvistetut männät ja optimoidut männänrenkaat, vahvistetut laakerinkuoret ja sovitetut nokka-akselit sekä vahvistetut venttiilinistukat, nitratut pakoventtiilit, metaanikonversiolle optimoitu lambda-anturi ja katalysaattori jne. ovat tärkeitä bio-/maakaasukäytössä.

Vaikka kaasu varastoidaan korkeasti paineistettuna (noin 200 bar), säiliöt rakennetaan kestämään ja ne tyyppihyväksytään kaksinkertaiselle paineelle. Korkeapaineputkistot on tehty ruostumattomasta teräksestä ja korkeapainepiirin osat voidaan eristää toisistaan elektronisilla turvaventtiileillä.

Jos kaasusäiliö kuumenisi tulipalossa, sen sisältö haihdutettaisiin turvallisesti varoventtiilin kautta.

Seat Arona TGI. Kuva: Seat.

Uusi Seat Arona TGI

Seat Arona TGI on maailman ensimmäinen kaasuteknologiaa hyödyntävä SUV-malli nopeasti kasvavassa katumaasturisegmentissä.

Kolme kaasusäiliötä, joiden yhteiskapasiteetti on 13,8 kg, tarjoavat jopa 360 kilometrin toimintamatkan kaasulla ajettaessa (WLTP). Lisäksi yhdeksänlitrainen bensiinisäiliö kasvattaa toimintamatkaa vielä 150 kilometrillä.

Uusi Seat Arona TGI on saatavana kolmella varustelutasolla. Siinä on kolmisylinterinen, 12-venttiilinen 1,0-litrainen TGI-moottori, jonka teho on 90 hv 4 500–5 800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1 900–3 500 kierrosnopeudella.

Taloudellisuutta ja ajettavuutta parantaa vakiovarusteena oleva kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Seat Arona TGI:n huippunopeus on 172 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 13,2 sekunnissa.

Arona TGI vastaa erilaisten kuljettajien mieltymyksiin laajalla valikoimalla erilaisia vaihtoehtoja, tarjolla on esimerkiksi 68 erilaista väriyhdistelmää. Auton maavara on 190 mm ja siinä on 282 litraa tavaratilaa. Arona TGI on 4 138 mm pitkä, 1 780 mm leveä ja 1 552 mm korkea.

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat esimerkiksi ympäristönvalvontajärjestelmä jalankulkijoiden tunnistuksella, mäkilähtöavustin, led-ajovalot, väsymyksen tunnistusjärjestelmä, sadetunnistimet sekä automaattinen monitörmäysjarrutus.

Näiden lisäksi saatavana on mm. takana risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka lisää turvallisuutta pysäköintipaikalta peruutettaessa, katvealueen varoitin sekä pysäköintiavustin, joka toimii sekä kadun varteen pysäköitäessä että poikittaiseen parkkiruutuun peruutettaessa.

Arona on varustettu samalla infotainmentjärjestelmällä, joka on saatavilla muihinkin Seat-malleihin.

Saatavana on muun muassa avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, peruutuskamera, 8-tuumainen värikosketusnäyttö sekä langaton puhelimen lataus. Aronan Full Link -matkapuhelimen peilaus mahdollistaa puhelimen liittämisen autoon Apple CarPlay -palvelun kautta.

Seat Ibiza TGI. Kuva: Seat.

Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI:ssä on kolme kaasusäiliötä ja niiden kokonaiskaasukapasiteetti on 13,8 kg. Ibiza TGI:n toimintamatka kaasulla on 360 kilometriä (WLTP) ja sen yhdeksänlitrainen bensiinisäiliö lisää toimintamatkaa 150 kilometrillä, jolloin kokonaistoimintamatka on 510 km.

Seat Ibiza TGI on saatavana kolmella varustelutasolla. Siinä on kolmisylinterinen, 12-venttiilinen 1,0-litrainen TGI-moottori ja kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Maksimiteho on 90 hv 4 000–5 500 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1 800–3 800 kierrosnopeudella. Huippunopeus on 180 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 12,1 sekunnissa.

Ibiza TGI on 4 059 mm pitkä, 1 780 mm leveä, 1 444 mm korkea ja sen akseliväli on 2 564 mm.

Edessä matkustamon leveys on 1 425 mm ja maksimikorkeus 1 022 mm istuinosasta kattoon (istuinten ollessa alimmassa asennossa). Takaistuinten leveys on 1 403 mm ja maksimikorkeus 957 mm, myös jalkatilaa on reilusti. Ibiza TGI:n tavaratilan koko on 262 litraa.

Varusteena Ibiza TGI:hin on saatavana muun maussa ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, vakionopeudensäädin, väsymyksen tunnistusjärjestelmä, matkapuhelimen peilaus, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, led-ajovalot ja navigointijärjestelmä 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä.

Seat Leon TGI. Kuva: Seat.

Seat Leon 1,5 TGI EVO

Seat Leon TGI on päivitetty teholtaan aiemmasta 110 hevosvoimasta 130 hevosvoimaiseksi.

Se on saatavana Style-varustelutason lisäksi Xcellence-, FR- ja Business -varustelutasoissa, sekä viisiovisena että farmarimallina. Valittavana on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja seitsenvaihteinen dsg-automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä.

Uudessa Seat Leon 1,5 TGI EVO:ssa on kahden tavaratilan alle sijoitetun hiilikuitukomposiittisäiliön lisäksi kolmas, kestävästä teräksestä valmistettu kaasusäiliö.

Kolmen kaasusäiliön kokonaiskapasiteetti on 17,3 kg, jolla TGI:n toimintamatka on 440 km (WLTP). Lisäksi siinä on yhdeksänlitrainen bensiinisäiliö, jonka avulla kokonaistoimintamatka kasvaa 150 kilometrillä. Leonin toimintamatka on yhdellä tankkauksella noin 580 kilometriä.

Uusi 1,5 TGI EVO on 1 498-kuutioinen nelisylinterinen moottori ja siinä on neljä venttiiliä sylinteriä kohden. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin ja Miller-työkierto tehokkuuden ja suorituskyvyn maksimoimiseksi.

Moottori tuottaa 130 hv tehoa 5 000 kierrosnopeudella ja maksimivääntö on 200 Nm 1 400–4 000 kierrosnopeudella.

Uuden 1,5 TGI EVO -mallin huippunopeus on 206 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan on jopa sekunnin parempi kuin aiemman version: se kiihtyy nyt 0–100 km/h vain 9,9 sekunnissa.

Seat Leon ST TGI. Kuva: Seat.

Seat Leon 1,5 TGI viisiovinen malli on 4 282 mm pitkä, 1 816 mm leveä ja 1 459 mm korkea, ST-version mitat ovat samat lukuun ottamatta pituutta, joka on 4 549 mm.

Molemmissa versioissa on 2 636 mm akseliväli. Tavaratilaa viisiovisessa versiossa on 275 litraa ja ST-mallissa 482 litraa.

Leon TGI:hin on saatavana paljon turvallisuus- ja mukavuusvarusteita, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, ruuhka-avustin, kaistanpitoavustin, kaukovaloavustin sekä väsymyksen tunnistusjärjestelmä.

Siinä on myös peruutuskamera ja langaton puhelimen lataus signaalivahvistimella. Full Link – järjestelmä yhdistää puhelimet Apple Car Playn kautta. Navi System Plus -järjestelmän avulla myös matkustajat voivat yhdistää laitteensa WLANilla infotainment-järjestelmään.

Seat Mii Ecofuel

Seatin urbaaneimmassa automallissa on yksilitrainen 68 hv:n Ecofuel-moottori ja sen toimintamatka kahden kestävän, yhteiskapasiteetiltaan 10,9 kg:n terässäiliön kaasumäärällä on WLTP-syklillä mitattuna 290 kilometriä.

Lisäksi autossa on yhdeksänlitrainen bensiinisäiliö, jolla toimintamatkaa saadaan vielä 150 km lisää. Kokonaistoimintamatka on siis 440 km.

Seat Mii:n epäsuoraa ruiskutusta käyttävä 1,0-litrainen Ecofuel-moottori on kytketty viisivaihteiseen manuaalivaihteistoon. Sen maksimiteho on 68 hv 6 200 kierrosnopeudella ja maksimivääntömomentti 90 Nm 3 000 kierrosnopeudella. Sen huippunopeus on 164 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 16,3 sekunnissa.

Seat Mii on viisiovinen ja se on kokonsa puolesta ihanteellinen kaupunkiajoon: auto on vain 3 557 mm pitkä, 1 645 mm leveä ja 1 478 korkea, ja sen akseliväli on 2 420 mm.

Pienet mitat eivät tarkoita ahtautta: Seat Mii:ssä on reilut sisätilat: etuistuinten leveys on suorastaan vaikuttava 1 369 mm ja takaistuinten 1 388 mm. Tavaratilaakin on yllättävät 213 litraa.

Seat Mii Ecofuelin tuotanto on päättymässä ja täyssähköinen Mii electric saapuu markkinoille vuoden 2019 loppupuolella.

Valoisa tulevaisuus

Paineistetulla maakaasulla on erittäin hyvä hyötysuhde: yksi kilo maakaasua (CNG) vastaa energiasisällöltään kahta litraa nestekaasua, 1,3 litraa dieseliä tai 1,5 litraa bensiiniä. Asiakas voi kaasulla ajaessaan siis nauttia pidemmästä ajomatkasta edullisemmin.

Kaasuauton tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin bensiini- tai dieselautossa eikä kaasuauton hankintakustannus juurikaan poikkea niistä.

Kaasulla on tärkeä rooli tulevaisuuden polttoainevaihtoehtona ja kaasuautoilu onkin erinomainen ratkaisu liikkumistarpeisiimme. Kaasun käytön kasvattaminen ei ainoastaan vähennä autoilun ympäristövaikutuksia, vaan säästää myös autoilijan polttoainekustannuksia – ajonautinnosta tinkimättä.

Seat TGI-mallien toimintamatkat kaasulla (WLTP)

Seat Ibiza 1,0 TGI (90 hv) 360 km
Seat Arona 1,0 TGI (90 hv) 360 km
Seat Leon 1,5 TGI (130 hv, manuaalivaihteisto) 440 km
Seat Leon 1,5 TGI (130 hv, automaattivaihteisto) 440 km
Seat Leon ST 1,5 TGI (130 hv, manuaalivaihteisto) 440 km
Seat Leon ST 1,5 TGI (130 hv, automaattivaihteisto) 440 km
Seat Mii Ecofuel 1,0 (68 hv) (ei uusia tehdastilauksia) 290 km

Toimituksen kommentti: On hyvä, että kaasuautoja on tarjolla jo melkoinen määrä. Toivottavasti toimitusajat ei ole samaa kuin joidenkin sähköautojen osalta — eli pitkät. Ostajalle on kuitenkin mukavaa, kun vuoden saa ajaa ilmaisella biokaasulla. Valitettavasti vain kaasua ei vielä saa koko maassa. Parhaiten kaasua on tarjolla Imatra-Tampere-Pori-linjan alapuolella.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here