Hyundailta ärhäkkä driftausbussi — Hyundai iMax N

Kuva: Hyundai.

Hyundai Australia esitteli viime viikolla ainutlaatuisen kustomoinnin, Hyundai iMax N “Drift Bus” -mallin.

Hyundai Australian bensankatkuisen tuotekehitystiimin luomus näyttäytyi yleisölle ensi kertaa viime viikon lopulla 2019 World Time Attack Challenge -kisassa Sydneyn Motor Sport Parkissa.

Toisin kuin aiemmat vastaavanlaiset toteutukset, kuten Ford Transit Supervan ja Renault Espace F1, Hyundain iMax N “Drift Bus” tarjoaa rajun virityksen jälkeenkin kaikki normaalisti autoon kuuluvat kahdeksan istumapaikkaa. Hauskuuskerroin on siis huipussaan sekä kuljettajalle että enimmillään seitsemälle vauhdinnälkäiselle kaverille.

Idea “Drift Bus” -muutostyöhön tuli Saksan Hyundailta, joka julkaisi sosiaalisessa mediassa aprillipilana H-1-mallista käsitellyn kuvan. Kuvassa H-1 oli muokattu N-versioksi. Euroopan ulkopuolella H1-mallia myydään nimellä iMax.

Somessa tehdyssä kyselyssä australialaiset Hyundai N -fanit äänestivät Tucsonin malliksi, josta pitäisi seuraavaksi tehdä N-versio. iMax tuli äänestyksessä toiseksi. Se kuitenkin valittiin, koska Tucson olisi ollut liian helppo.

Australialaisten tuotekehitystiimi kävi haasteen kimppuun N-mallien hengessä: ajamisen nautinto ja sykähdyttävyys on tärkeämpää kuin äärimmilleen viety suorituskyky. iMax N rakennettiin silti niin korkeatasoisesti kuin mahdollista.

Kuva: Hyundai.

Yli 400 hevosvoimaa

Vakiokuntoinen iMax lähetettiin N-pajalle, jossa siihen pumpattiin lisää muskeleita. 2,5-litrainen CRDi-dieselmoottori kiskaistiin heti pois auton keulalta, ja tilalle istutettiin 3,5-litrainen tuplaturbottu V6-voimanlähde. Se työntää tarjolle 300 kilowattia (407 hv) tehoa ja 555 Newtonmetriä vääntöä – jopa pikkubussille enemmän kuin tarpeeksi kumin muuttamiseksi savupilveksi.

Tuplaputkistolla varmistettiin, että iMax N:n äänimaailma kuulostaa yhtä vaikuttavalta kuin miltä auto näyttää. Muhkea moottori on kytketty Hyundain kehittämään kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon ja edelleen Corner Carving -tasauspyörästöön, joka siirtää raa’an voiman älykkäästi vetäville takapyörille.

Alustaan on asennettu sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, ja jarruille on annettu N-tyylin vaatima käsittely. i30 N -mallista napatut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet on kietaistu suorituskyvyn vaatimille renkaille – niihin ei kuitenkaan kannata kiintyä liikaa, sillä “Drift Bus” syö kumia ahmatin lailla.

Käsiteltävyyden ja kaarrekäytöksen optimoimiseksi iMax N:n painojakauma akseleiden kesken on täydellä kuormalla tasan 50:50. Virneviisari näyttää siis kaakkoon, kun voima puhuu.

Auton sisätilojakaan ei ole jätetty oman onnensa nojaan. N-tyyppiset etuistuimet ja ohjauspyörä muistuttavat millaisessa laitteessa istutaan, ja myös keski- sekä takarivin istuimet on personoitu auton sävyihin sopivalla nahalla.

“Drift Bus” on omassa luokassaan myös käytännöllisyyden osalta. Tavaratilaa on huikeat 842 litraa, joten voit ottaa mukaan vaikka kasan vararenkaita tai kokonaisen varikkotiimin*.

iMax N ei ole tuotantomalli, ei myöskään katulaillinen auto. Liiallisen hymyilyn aiheuttamat kasvolihasten krampit rajoittuvat siis vain rata-ajotilanteisiin.

Voimalinja ja alusta:

  • 3,5-litrainen V6-tuplaturbo, yli 300 kW ja 555 Nm
  • Kahdeksanportainen automaattivaihteisto
  • Takaveto
  • Corner Craving -tasauspyörästö
  • Sähköisesti säädettävä jousitus
  • N Performance -jarrut
  • Suorituskyvyn mukainen rengastus
  • Tuplapakoputket
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h alle 5,0 s
  • Painonjakauma 50:50 (kahdeksan ihmisen kuormalla)

Ulkoiset varusteet:

  • 19-tuumaiset kevytmetallivanteet (i30 N -mallista)
  • Mittatilaustyönä tehty ilmanohjainsarja
  • Etuspoileri
  • Helmasarja
  • Takadiffuusori ja -puskuri
  • Takaspoileri lisäjarruvalolla
  • N Performance Blue -koriväri

Sisäiset varusteet:

  • N-ohjauspyörä
  • N-urheiluetuistuimet nahkaverhoilulla
  • Etuistuinten 12-suuntainen sähkösäätö
  • Keski- ja takaistuinrivi verhoiltu N-tyylin mukaan nahalla
  • Musta kattoverhoilu
  • Tavaratila 842 l (VDA)

Katso tästä video ajosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here