Historian havinaa: Stockmannin autokauppaa yli sata vuotta sitten

Kuva: Helsingin Sanomat 1914 Kuva: Kansalliskirjasto.

Maamme autokauppa oli vielä 1910-luvulla kappalemääriä ajatellen nappikauppaa. Kiinnostusta oli, mutta vain harvoilla oli taloudellisia edellytyksiä auton ostoon.

Toinen syy lienee ollut automerkkien tuntemattomuus. Maahantuojat hankkivat kilpaa myyntiin täysin outoja merkkejä.

Alalle ilmestyi niin täysin uusia myyjiä kuin tunnettuja yrityksiäkin. Tunnettuudella pyrittiin vaikuttamaan.

Ensimmäisiin autokauppiaisiin kuului Helsingin sydämessä komeileva tavaratalo, kun laadultaan korkeatasoisia autoja myymään saatiin jo autoliikkeenäkin tunnettu Stockmann. Se alkoi myydä mm. Brennabor Automobiiliä.

Brennabor Typ A1 1908 Kuva: Wikipedia.

Oheinen mainos oli muun muassa Helsingin Sanomissa ja Uudessa Suomettaressa 1914.

Koska merkki on monille meille suomalaiselle täysin tuntematon, lienee paikallaan kurkistaa tehtaan julkisivun taakse.

Merkkiä valmisti Gebr. Reichsteinin Brennabor-Werke Brandenburgissa. Nimen Reichstein takana toimi kolmen veljeksen trio, Adolf, Carl sekä Hermann.

Kuten tavallista siihen aikaan, myös Brennabor-Werken tuotanto oli koostunut monenlaista kulkuvälineistä kuten lastenvaunuista ja polkupyöristä.

Vuonna 1901 päästiin jo mukaan moottorikäyttöisten ajopelien, kuten moottoripyörien tuottamiseen ja 1908 alkoi autojen sarjatuotanto.

Brennabor merkki. Kuva: Wikipedia.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen esiteltiin keskiluokalle tarkoitettu vaunu, Brennabor Typ P.

Opelin tapaan tehtaan tuotannossa toteutettiin liukuhihnamenetelmää.

Tekniikan osalta haaveena oli etupyörävetoisen mallin valmistaminen, mutta se jäi unelmaksi.

Toisen maailmansodan päättymisen seurauksena Brennaborin tehtaat jäivät Neuvostoliiton hallitseman Itä-Saksan puolelle ja tehdas purettiin.

Teksti: Usko Sipilä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here