Historian havinaa: Paavien ”pirssejä”

Paavi Pius XI:n Citroën. Kuva: Frank Liebig, Wikimedia.

Suhdetoiminta on aina kuulunut myös autonvalmistajien markkinointiin. Tehtaat ovat lahjoitelleet mallejaan yhteiskunnan tärkeille toimijoille. Roomalaiskatolisessa maailmassa tällaisiin katsottiin kuuluvan myös Italian Vatikaanin palatsissa asuvan ylimmän kirkkoruhtinaan, Paavin.

Citroënin historia tarjoaa mielenkiintoisia elämyksiä. Lähtökohta auton valmistukselle perustui André Citroënin oivallukseen kalanruotohammaspyörän keksimisestä. Tuotantolaitos perustettiin 1919.

Amerikoista oppia saanut Citroën sovelsi tuotannossaan, ensimmäisenä USA:n ulkopuolisena, liukuhihnatuotantoa. Nimensä André Citroën sai historiaan ensimmäisenä etuvetoisen auton, Traction Avant-mallin valmistajana.

1930-luvulla Citroën valmisti suurikokoisia malleja kuten C6E. André Citroën lahjoitti kuvassa esiintyvän, ”Lictoriaksi ” nimetyn mallin paavi Pius XI:n käyttöön vuonna 1930. Tämän erikoismallin pyörissä oli paavin kruunut, ovissa kultaiset kahvat, lipputangoissa Vatikaanin liput.

Turvamerkityn mallin rekisteritunnus oli SCV5 (Stato della Città del Vaticano 5).

Auton palauduttua Citroën Italia lahjoitti sen myöhemmin museoon. Citroënin Rooman toimipisteen yhteistyökumppanit olivat restauroineet auton alkuperäiskuntoon. Tekniikka lienee ollut uutta vastaavassa kunnossa. Siitä kertoi matkamittarin lukema 156 kilometriä. Näin nykytermein ilmaistuna: uutta vastaava.

Historiasta tulee esiin toinenkin merkki. Se oli Citroënin osittain omistaman Panhard & Levassorin valmistama uutuusmalli nimeltä Dyna 54 Z 1.

Siinä oli valmistajan tapaan useita teknisiä erikoisuuksia kuten bokserimoottori, taka-akselin tuentaan liittynyt, vielä joillakin merkeillä käytössä oleva Panhard-tanko. Mallin alumiinikori perustui kantavana rakenteena yhtenäisen pohjalevyn varaan.

Tällaiseen Dyna-malliin törmäsi ranskalainen tunnettu Panhard-harrastaja Jean Favarell. Auto oli täysin romutuskunnossa, mutta eräs yksityiskohta siinä kiinnosti, auton konepelti. Sen keulassa olleet kolme koristelistaa kertoivat mallin olleen tehtaan Paaville lahjoittama erikoisyksilö. Löytynyt harvinaisuus innosti aloittamaan laajamittaiset kunnostustyöt. Niiden seurauksena romun seasta kuoriutui upea Dyna Z Cabriolet-malli.

Selvää oli, että tällainen helmi oli vietävä autoharrastajien nähtäväksi. Pariisin Retromobilessa Panhardin osastolla tämä tapahtui. Ja suosio oli taattu! Näyttelyssä tapahtui muutakin erikoista. Eräs tuntematon mies pyöri asiantuntevasti tämän auton ympärillä ja totesi sitten Monsieur Favarellille, että ostin tämän auton aikoinaan Vatikaanista. Miehen kertoma varmisti sen, että auto oli todella ollut Paavin käytössä.

Panhard Dyna Z Cabriolet. Keskella entisöijä Jean Favarell. Kuva: Usko Sipilä.

Oheinen kuva on otettu Marollesissa 17.9. 2011. Siellä vietettiin Fédération des Clubs Panhard & Levassor organisaation kansainvälistä juhlaa. Sen pääteemana oli tässä kaupungissa synyneen, nykyaikaisen henkilöauton ”kantaisän” kehittäjän, Émile Levassorin muisto.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Näytillä oli lähes kaikki tehtaan kehittämät autotyypit. Ansaitun huomion sai osakseen Paaville lahjoitetun Dyna 24 Z-mallin mukana olo.

Viereisessä kuvassa auton entisöinnin hoitanut Jean Favarell (keskellä). Vasemmalla autoharvinaisuuteen tutustuneet median toimittaja sekä oikealla Suomen Parhard-kerhon edustaja.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here