Citroën juhlii satavuotista historiaansa koko vuoden

Citroën Tracition Avant. Kuva: Citroën.

Vuosi 2019 on vielä aluillaan mutta Citroën on käyttänyt jo kuukausia kuluvan vuoden suunnitteluun. Ja syynä ei ole mitään vähempää kuin merkin satavuotisjuhla.

Ideoitaessa läpi vuoden jatkuvia juhlallisuuksia, kysyttiin heti aluksi: mitä tekisi merkin luoja, André Citroën, juhlistaakseen suurta merkkivuotta?

Se ainakin on varmaa, että tämä näkemyksellinen innovaattori ja modernin viestinnän kehittäjä (jonka tunnettuja tempauksia olivat mm. valaista Eiffel-torni tai uraauurtavat seikkailuretket), ei juhlisi samalla tavoin kuin muut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Citroën katsoi suurta kuvaa ja loi rohkean kokonaisuuden, jossa yhdistyvät kansainväliset tapahtumat ja aktiviteetit, jotka jatkuvat läpi koko vuoden 2019.

Ohjelmassa on kokoontumisia, asiakkaiden äänen kuuluville tuovia sosiaaliseen mediana kohdennettuja ‘Inspired by You’ –aktivointeja, uusia konseptiautoja sekä yllätyksiä.

Citroën viettää satavuotisjuhlaansa ympäri maailman ja läpi koko vuoden 2019

Retromobile 2019

(6 – 10 helmikuuta, Pariisin Expo Porte de Versailles’ssa)
Tämä ihmisläheinen tapahtuma esittelee historiikkiautoja rakastaville paloja historiasta:
10 tuotantomallia: Type A 10 HP, C3 5 HP, Traction Avant, Type H, 2 CV, DS 21 Pallas, Méhari, CX 25 Prestige, C6 sekä uusi C5 Aircross SUV
10 konseptiautoa: C10, GS Camargue, Karin, Activa 1, Xanae, Osmose, C-Métisse, GTbyCitroën, Tubik, CXPERIENCE
10 kilpa-autoa: Scarabée d’Or, Rosalie, DS 21 vuoden 1969 Marokon rallista, SM vuoden 1971 Marokon rallista, 2 CV Africa Raid, ZX Rally Raid, Xsara Kit Car, C4 WRC, C-Elysée WTCC, C3 WRC

Lisäksi Retromobileen on koottu erityinen juhlavuoden keräilijän katalogi, joka kertoo näiden 30 mallin historian.

Sukupolvelta toiselle
(toukokuusta alkaen, eri sosiaalisen median kanavissa)

Koska 100-vuotista historiaa ei olisi ilman merkin uskollisimpien lähettiläiden tukea, Citroën tulee tuomaan heidät esiin: ‘From One Generation to Another – sukupolvelta toiselle’.

Perheet, yritykset ja jälleenmyyjät ympäri maailman, jotka ovat pysyneet uskollisina Citroënille usean sukupolven ajan, tulevat kertomaan oman tarinansa sekä suhteestaan merkkiin. Eri sosiaalisissa kanavissa tullaan näkemään ja kuulemaan tunteikkaita kertomuksia maailman eri kolkista.

Street Burst Day – kadunvaltauspäivä
(kesäkuussa, salaisessa paikassa…):

Historian ensimmäinen Citroën (Type A) näki päivänvalon Pariisissa kesäkuussa 1919 ja tästä syystä kesäkuu on valittu ajankohdaksi ennennäkemättömään tapahtumaan, ‘Street Burst Day’ – kadunvaltauspäivään.

Yön aikana yksi automerkki tulee valtaamaan kadun 100 historiallisella Citroënilla, jotka tulevat keräilijöiltä ja Citroënin ‘Conservatoire’ :sta, mutta joukossa nähdään myös konseptiautoja.

Mutta miksi: koska tämä on taatusti yllätys kaikille ohikulkijoille mutta myös niille, jotka eivät pääse paikalle, sillä kaikki tullaan näkemään eri sosiaalisen median kanavissa.

Citroën tarinat
(heinäkuusta alkaen, sosiaalisen median kanavissa):

Uusi C5 Aircross SUV toimii kansainvälisen road tripin kulkuvälineenä, jossa matka vie toimittajan tapaamaan ihmisiä, jotka ovat todellisia ‘citroënisteja’ sydämeltään ja ikonisten Citroën-mallien omistajia. Samalla he saavat jokainen mahdollisuuden jakaa oman ainutlaatuisen Citroën–tarinansa.

Le Rassemblement du Siécle
(19. – 21.7., la Ferté-Vidame – Eure-et-Loir):

Tapahtuma on satavuotisjuhlinnan kulminoituma, joka järjestetään itse keräilijöiden aloitteesta (‘Le Rassemblement du Siècle’ kerää yhteen keräilijöitä, jotka valtaavat legendaarisen koeajopaikan, la Ferté-Vidame’n.

Paikka on merkin historiallinen salaisuus, jossa erityisesti ikonista 2CV:tä kehitettiin. Tämä kansainvälinen kokoontuminen tuo kolmen päivän aikana yhteen yli 11 000 keräilijää, lähes 5 000 autoa ja jopa 50 000 vierailijaa. Tapahtuman suurena tukijana myös Citroën tulee olemaan läsnä eikä vähiten ainutlaatuisen näyttelyn kautta.

https://citroencc.com

100 Vuotta visiota
Juhlittaessa Citroënin sataa vuotta, juhlitaan samalla merkkiä, joka on kaikki 100 olemassaolon vuotta väsymättä katsonut kohti autoilun ja autoalan tulevaisuutta ja luonut innovatiivisia ratkaisuja kuhunkin aikakauteen. Nyt vietettävä juhlavuosi tarjoaa mahdollisuuden esitellä merkin tämän päivän vision tulevaisuudesta ja vuoden aikana paljastetaan kaksi uutta konseptia:

Konsepti #1 Helmikuussa julkaistaan konsepti, joka saa päivänvalon Geneven maaliskuisessa autonäyttelyssä. Tämä kertoo Citroënin vision urbaanista liikkumisesta

Konsepti #2 Toukokuussa tullaan Pariisissa esittelemään vuoden toinen konseptiauto, joka ruumiillistaa Citroënin näkemyksen ultra-mukavuudesta.

100 vuotta ikonisena brändinä

Satavuotiaan Citroënin juhliminen ei tarkoita vain merkin juhlaa. Se muistuttaa, että puhe on ihmisille suunnitellusta ikonista, joka symboloi rohkeutta, luovuutta sekä ranskalaista elämäntyyliä niin autoissa, viestinnässä kuin moottoriurheilusaavutuksissa. Kyseessä on monta eri tekijää, jotka menneiden sadan vuoden aikana ovat kaikki osaltaan olleet muokkaamassa Citroënin ainutlaatuista identiteettiä ja joita halutaan taas korostaa satavuotisjuhlan alla.

Origins Collector’s Edition
(maaliskuusta alkaen)
Origins Collector’s Edition on erikoismallisto, joka tulee saataville juhlavuoden aikana useissa eri malleissa. Origins –juhlamalli tullaan näkemään Citroën C3, C3 Aircross SUV, C4 Cactus sekä C4/Grand C4 SpaceTourer –malleissa*, Origins Collector’s Edition –mallisto erottuu erityisen ulkovärityksen sekä sisämateriaalien kautta. Väreissä korostuvat pronssin sävyt eri yksityiskohdissa sekä auton ‘Origins since 1919’ –tunnus. (*myyntiin tulevat mallit vaihtelevat maittain)

Citroën origins –virtuaalimuseo satavuotisjuhlan väreissä
(tammikuusta alkaen)

Vuonna 2016 avattiin Citroën Origins -verkkosivusto (www.citroenorigins.com). Tänä päivänä se on julkaistu yli 40 maassa ja 23:lla eri kielellä. Juhlavuoden kunniaksi sivusto on käännetty myös suomeksi (www.citroenorigins.fi) Juhlavuotena 2019 virtuaalimuseoon lisätään myös viisi ennennäkemätöntä mallia, jotka kaikki ovat tarkasteltavana 3D-muodossa ja äänien kera.

Näiden jälkeen kokoelma pitää sisällään yhteensä 79 mallia. Satavuotisjuhlan ilmeeseen puettu sivusto tulee myös olemaan pääkanava, josta löytyy kaikki ajantasainen tieto juhlavuoden tapahtumista. Tämän lisäksi sivustolla tullaan näkemään pop-up näyttelyitä sekä kuvia ja videoita juhlavuoden eri tapahtumista.

Uudet Citroënin juhlavuoden tuotteet ja lelut
(tammikuusta alkaen)

Äiti, isä, Citroën: nämä kolme sanaa André Citroën halusi olevan lasten ensimmäiset, kun hän 1920-luvulla julkaisi sarjan Citroën-leluja. Tämä oli ajassaan ennennäkemätön idea ja tavoitteita sille oli vain yksi: saada merkin nimi kuulumaan kodeissa heti lapsen ensivuosista alkaen. Samaan henkeen viitaten tulee Citroën juhlavuotenaan julkaisemaan valikoiman tuotteita, joissa näkyy merkin grafiikkaa ja ilmettä 20-luvulta: emaloituja mukeja, kortti- ja muistipelejä sekä 100% Citroën-versio kuuluisasta Monopoli-pelistä!

Näiden lisäksi julkaistaan miniatyyrivalikoima historiallisista malleista, joita ei ole ennen ollut myynnissä sekä erilaisia keräilypakkauksia, joissa yhdistyvät autot eilisen sekä tämän päivän mallistosta. Citroën LifeStyle –tuotteet löytyvät verkkokaupasta: https://lifestyle.citroen.com.

Citroën racing juhlistaa 100 vuotta urheiluseikkailulla
(tammikuusta alkaen)

Ensimmäisestä André Citroënin järjestämästä Saharan ylityksestä alkaen, Citroën on loputtomasti näyttänyt kykynsä astua askeleen pidemmälle seikkailuissaan. Juhlavuoden aikana Citroen Racing esiintyy tässä valossa. Uusi C3 WRC on puettu satavuotisjuhlan väreihin ja digisarjasta ‘Little Big Racing’ tullaan näkemään uusi kausi ‘vintage’ -versiona.

Keräilijän kirja – Jaques Séguéla: 100 Years of Citroën Advertising
(huhtikuu)

Siinä missä Citroën on sadan vuoden ajan erottunut savoir-faire –hengessä, on merkki myös tunnettu tavastaan viestiä ihmisille (‘faire-savoir’). Samaan aikaan, kun kilpailijat tekivät ‘tuotemarkkinointia’, toteutti André Citroën ‘julkisuutta’ ja tunnettuutta: Eiffel-tornin valaiseminen, retket puolitelavaunulla, tiekyltit, Citroën-lelut…

Kaikki keinot olivat suotavia vahvistamaan tuotemerkin mainetta. Ja sama rohkean viestinnän kulttuuri on pysynyt vankkumattomana osana merkin DNA:ta näistä menneistä päivistä yhä tähän päivään.

Matka on ollut ainutlaatuinen ja Jacques Séguéla, Citroënin 80-luvun eläväisten mainosfilmien isä (‘wild chevrons’, Visa GTi Clémenceau lentotukialuksella, AX Kiinan muurilla jne.) teki paluun menneisiin aikoihin ja kokosi nämä yhteen näyttäväksi kirjaksi. Kirja julkaistaan Ranskassa huhtikuussa ja tulee saataville myös englannin- sekä kiinankielillä

The world inspired by Citroën
(kesä 2019)

Satavuotisjuhla inspiroi Citroënin antamaan kuuluisille kansainvälisille valokuvaajille vapauden ikuistaa merkki 100 valokuvaan. Kuvat on otettu suurissa pääkaupungeissa ympäri maailman (Pariisi, Rooma, Amsterdam, New York, Buenos Aires, Tunisia ja Tokio) ja nämä originellit taidekuvat esittävät Citroënin auran maailman eri kolkissa liittäen yhteen menneen, tulevan ja nykyisyyden.

Kuvia tullaan jakamaan Instagramissa sekä Facebookissa, mutta kaikki 100 valokuvaa tullaan myös kokoamaan näyttelyksi la Monnaie de Paris ’iin Pariisin 6. kaupunginosassa heinäkuun ja elokuun ajaksi.

Citroën Suomessa -kirja
Myös Suomessa Citroënin 100-vuotisjuhlaa tullaan kunnioittamaan monin eri tavoin. Varsinaiset juhlallisuudet alkavat maaliskuussa, mutta jo nyt kauppoihin on saatu ainutlaatuinen lähes 400-sivuinen Citroën Suomessa –teos.

Se on kahden Citroën harrastajan ja keräilijän Antti Pitkäsen sekä Mikko Salosen työn tulos ja esittää yksityishenkilöiden sekä Citroën-maahantuojien arkistoista löytyneen kuvamateriaalin tukemana kattavan ja täynnä kiinnostavia yksityiskohtia olevan historian, millaisena Citroën on kulkenut matkansa Suomessa vuodesta 1921 alkaen ja kautta vuosikymmenten. Kirjan on tuottanut Alfamer ja sitä jälleenmyyvät useat vähittäiskaupat Prismoista Suomalaiseen Kirjakauppaan ja Adlibrikseen.

Näiden päätapahtumien lisäksi tulee Citroën juhlistamaan satavuotisjuhlaansa tuomalla ihmisten eteen lukuisia yllätyksiä kautta vuoden: kaupallisia aktiviteettejä jälleenmyyjäverkostossa, eksklusiivisia yhteistyötempauksia ynnä muuta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here