Hallitus jatkaa täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta

Hallitus on kehysriihessään linjannut, että täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta jatketaan vuosina 2026–2029. Kannuste on toteutettu siten, että täyssähköauton verotusarvosta vähennetään tuloverotuksessa 170 euroa kuukaudessa.

Vuonna 2021 alkanut sähköisten työsuhdeautojen verokannuste on osoittautunut erittäin kustannustehokkaaksi kannustetoimeksi. Autoala pitää erittäin tärkeänä, että kannusteen jatkosta päätettiin jo nyt, sillä moni työsuhdeautoa hankkiva olisi ilman jatkopäätöstä jättänyt sähköauton hankkimatta.

Verokannusteen merkitys työsuhdeauton käyttövoiman valinnassa on erittäin suuri. Autoalan Tiedotuskeskuksen helmi-maaliskuussa teettämän tutkimuksen mukaan vain noin kolmannes täyssähköisen työsuhdeauton hankkineista jatkaisi täyssähköisellä työsuhdeautolla ajoa, mikäli verokannuste poistuisi kokonaan.

Työsuhdeautot uudistavat tehokkaasti autokantaa, sillä vaikka kannassa on vain noin 80 000 työsuhdeautoa, niiden kierto on vilkas. Keskimäärin 20–25 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista valikoituu autokantaan työsuhdeautona.

Täyssähköisten autojen verokannusteen toteuttaminen moninkertaisti täyssähköisten työsuhdeautojen kysynnän vuonna 2021. Vuosina 2021–2023 käyttöön on otettu noin 15 000 uutta täyssähköistä työsuhdeautoa, joista arviolta 8 300 on hankittu verotusarvon alentamisen kannustamana.

Koko kannustekauden aikana vuosina 2021–2029 kannuste lisäsi täyssähköautojen määrää autokannassa hieman alle 60 000 täyssähköautolla verrattuna tilanteeseen, jossa verokannustetta ei olisi jatkettu vuoden 2025 jälkeen.

Nopeampi sähköistyminen vähentää tarvetta nostaa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta. Tällä päätöksellä hallitus vähentää polttoaineiden hinnan nousupainetta.

Samalla hallitus on linjannut vähäpäästöisten autojen ajoneuvoveron korotuksesta. Täyssähköautojen ajoneuvovero kasvaisi vuodesta 2026 alkaen noin 60 eurolla vuodessa ja ladattavien hybridien noin 90 eurolla vuodessa. Ajoneuvoveron nosto lisää ladattavien autojen käyttökustannuksia.

Hallitus aikoo lisäksi tuoda matkailuautoille portaittain autoveron. Matkailuautojen autovero ei lisää valtion verotuloja, sillä se vähentää uusien matkailuautojen kysyntää ja kannustaa tuomaan autot käytettynä ulkomailta. Tällöin arvonlisäverotulot vähenevät.

Päästökaupan vaikutukset polttoaineen hintaan on tärkeää kompensoida veromuutoksilla

Hallitus on lisäksi päättänyt, että Suomessa otetaan käyttöön uusi liikenteen sekä muun muassa kiinteistöjen lämmityksen kattava erillinen EU-laajuinen päästökauppa vuonna 2027. Päästökauppa tuottaa valtiolle huutokauppatuloja, joita voidaan käyttää päästövähennysten kirittämisessä ns. taakanjakosektorilla, johon myös liikenne kuuluu. Päästökauppa kuitenkin nostaa polttonesteiden hintaa, joten on tärkeää, että hintojen nousua kompensoidaan polttoaineverotusta alentamalla.

Päästökaupan vaikutuksia kuljetuskustannuksiin kompensoidaan ammattidieselillä, jossa osa polttoaineverosta palautetaan ammattiliikenteelle. Henkilöautoliikenteessä päästökaupan vaikutuksia kompensoivat hallituksen jo tekemä polttoaineveron alennus ja vielä valmisteilla oleva 100 miljoonan euron suuruinen polttoaineveron alennus.

Lue myös

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon muutos hidastaisi autoilun sähköistymistä!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän