Daimler odottaa maailmantalouden vahvaa toipumista tämän vuoden aikana, kun pandemia saadaan hallintaan uusien rokotteiden ansiosta, todetaan yhtiön tiedotteessa.
Yhtiö ennakoi sekä myyntinsä, liikevaihtonsa ja tuloksensa nousevan huomattavasti korkeammiksi kuin viime vuonna.
Vaikka puolijohteiden saatavuusongelmat vaikuttavat myyntiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, tilanne korjautuu ja menetykset kyetään paikkaamaan loppuvuoden aikana.
Mercedes-Benz Cars & Vans ennakoi myynnistä 8–10 prosentin ja Daimler Trucks & Buses 6–7 prosentin voittomarginaalia vuoden 2021 aikana.
– Uskon, että positiivinen vireemme jatkuu nykyisissä markkinaolosuhteissa. Daimlerin kahteen itsenäiseen yhtiöön jakamisen tarkoitus on vapauttaa niiden koko potentiaali omilla toimialoillaan: Mercedes-Benz premiumluokan kärkimerkkinä ja sähköisen liikenteen suunnannäyttäjänä sekä Daimler Truckin toiminnot maailman suurimpana kuorma- ja linja-autojen valmistajana ja teknologisena johtajana, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius määrittelee tiedotteessa.
Daimler Truckin irrottaminen itsenäiseksi ja listautuminen pörssiin on määrä toteuttaa siten, että merkittävä enemmistö uuden yhtiön osakkeista jaetaan Daimlerin osakkeenomistajille.
Uudella yhtiöllä on kokonaan itsenäinen toimiva johto ja hallinto.
Muutokset ja listautuminen Frankfurtin pörssiin on määrä toteuttaa ennen vuoden 2021 loppua.
Daimlerin nimi muuttuu Mercedes-Benziksi erikseen määriteltävän aikataulun mukaisesti.
Tarkat yksityiskohdat on määrä esitellä osakkeenomistajille ylimääräisessä yhtiökokouksessa vuoden kolmannen neljänneksen aikana.
Vuonna 2021 Mercedes-Benz Cars keskittyy tiedotteen mukaan sähköistämisstrategiansa edistämiseen ja esittelee neljä kokonaan uutta EV-mallia: EQS, EQA, EQB ja EQE.
Lisäksi jo ennestään markkinoiden laajin PHEV-mallisto laajenee.